Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Är i byggnadstankar angĂ„ende mitt lilla "flytande" sovrum. Vart inspirerad av nĂ„gra hĂ€r pĂ„ forumet dĂ€r nĂ„gra hade byggt loftsĂ€ng och haft sin lilla hörna under. TĂ€nkte ta det ett snĂ€pp vĂ€rre med att bygga bĂ€ttre golv, vĂ€ggar och tak.

Den vÀggen man ser nu Àr egentligen den vÀgg som gÄr mot min granne. Jag har alltsÄ tagit bort 1x gips, 1x spÄnskiva innan jag kom fram till isoleringen för att dels veta vad som fanns bakom vÀggen och hur lÄngt det var till hans vÀgg osv.

SÄ första frÄgan Àr helt enkelt om detta Àr glasfiber? (Àr nÀstintill 1000% pÄ att det Àr det). Men sjÀlva frÄgan Àr ifall glasfiber Àr lika bra som stenull nÀr det kommer till isolering/ljuddÀmpning. Sen undrar jag ocksÄ om den dÀr spÄnskivan Àr nÄgot jag ska anvÀnda eller om jag bara ska skaffa mig en till gipsskiva sÄ det blir 2x gips istÀllet?

TÀnkte senare sÀtta pÄ nya reglar pÄ den vÀggen och stoppa i lite mera isolering och sÀtta ytterliggare 2x gips. (ifall ni nu undrar)

Har frĂ„gat i bygghandel om isoleringen men inte lyckats fĂ„ bra svar. Av dom jag kĂ€nner som bygger/byggt sĂ„ har de anvĂ€nt stenull. Nu Ă€r ju denna vĂ€ggen redan gjord. Är det vĂ€rt att ta bort denna glasfiber (om det nu Ă€r det) och ta stenull istĂ€llet?

post-3686-0-51641000-1290276051_thumb.jpg

post-3686-0-11912200-1290276347_thumb.jpg

Annons
Postat

okej perfekt!

men dÄ undrar jag om det blir bÀttre resultat av att byta glasfibern mot stenull? Det Àr ca 15cm (alltsÄ tvÄ lager 75mm glasfiber) fram tills grannens vÀgg.

Postat

https://www.studio.se/index.php?showtopic=78984&st=0&p=1123832entry1123832

https://www.studio.se/index.php?showtopic=79758&st=0&p=1137591entry1137591

Postat (redigerat)

Vad som Àr bÀst av glas/stenull vet jag inte, spontant kan jag kÀnna att det Àr onödigt att byta. DÀremot har jag bestÀmtför mig att du inte ska ha gips pÄ den vÀggen om du ska regla upp en till utanpÄ, det isolerar mer om du har en luftspalt emellan i stÀllet. RÀtta mig om jag har fel....

Edit: Ser ut som jag skriver att man inte alls aka ha gips, men det ska man ju, dubbla gipsskivor men bara ytterst pĂ„ vĂ€ggen, inte inne i vĂ€ggen.... 🙂

Redigerat av therocker
Postat

pÄ frÄgan Àr svaret:

ingen som hÀlst anig om hur du ska bygg försen jag vet hur det ser ut Ànda inn till grannens rum.

hur Àr det byggt frÄn början?

Postat (redigerat)

Hej, det dÀr Àr glasull frÄn Isover. Stenullen Àr lite tyngre men obetydligt bÀttre skulle det bli, alltsÄ ej vÀrt det. Betydligt viktigare Àr det att du sÀtter de dubbla gipsskivorna med ca 10mm springa runt tak, golv o vÀggar (för ljudets skull) o lÀgger en mjukfog dÀr.

robc

Redigerat av robc
Postat

Betydligt viktigare Àr det att du sÀtter de dubbla gipsskivorna med ca 10mm springa runt tak, golv o vÀggar (för ljudets skull) o lÀgger en mjukfog dÀr.

Varför en springa?

Postat

Varför en springa?

-för ljudets skull, eller för att motarbeta ljudet som lÀtt transporterar sig fr mtrl till mrtl (stomljud)

Man vill ju att den nya vÀggen ska ha sÄ lite kontakt med de gamla ytorna som möjligt. DÀrav springan dÀr man lÀgger en mjukfog.

Skulle man bygga denna vÀggen ny skulle man oxÄ se till att reglarna "runt om" ligger pÄ en filt/skumgummi remsa.

robc

Postat

Okej tack för all info.

Fick köpt vÀldigt mycket lÄnga gummiremsor (typ liggunderlag fast lite fastare) som jag hade tÀnkt limma fast pÄ de nya reglar jag ska ha pÄ alla vÀggar. AlltsÄ sÄ att de nya reglarna har gummit mot de gamla reglarna för att inte fÄ direktkontakt mot en massa trÀ. Och pÄ dom reglarna tÀnkte jag lÀgga gipset. men Àr det bÀttre att ha luftspringan mellan gipset och isoleringen eller sÄ att det blir gips och isolering och sen en liten springa innan nÀsta isolering?

Àr mjukfog bÀttre alternativ Àn latex? en vÀn jag kÀnner som ocksÄ bygger nu anvÀnder just latex

Ludde46 (oregistrerad)
Postat

Ser pÄ bilden av din isolering att du inte förskjutit skarvarna i isoleringen..det blir bÀttre om man gör sÄ !!

Postat
TÀnkte senare sÀtta pÄ nya reglar pÄ den vÀggen och stoppa i lite mera isolering och sÀtta ytterliggare 2x gips. (ifall ni nu undrar)

du ska framför allt se till att du har en luftspalt mellan dom tvÄ reglade vÀggarna

alltsÄ frÄn dig sett: hÄrt - mjukt - luft -mjukt - hÄrt - grannen

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.