Jump to content
Annons

Sladd till kondensatormic - nybörjarfråga


pellman

Recommended Posts

Hej där.

Jag kanske är en riktig klåpare men jag kan inte så mycket om det här med teknik och har inte nog med tålamod för att lära mig så jag slänger ur mig frågan till några som förhoppningsvis vet.

Kan någon förklara för mig vad som är skillnaden mellan en obalanserad och en balanserad kabel och om min obalaserade kabel kan vara orsaken till att jag inte kan koppla in min nya kondensatormikrofon till min nya mixer som på kartongen uppges ha phantom power. Jag får alltså ingen signal alls. Har försökt läsa på lite men jag kan inte förstå varför det skulle bli någon skillnad eller om det egentligen så att jag har blivit lurad till att tro att min mixer har phantom power: http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?artno=168859

/Klåparen

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har en sån här kabel:

http://www.kjell.com/content/media/images/items/37419.jpg

Men jag läste i manualen till mikrofonen att "änden" ska vara en balanced TRS och inte en obalanserad TS som verkar vara en sån jag har. Detta hade jag såklart ingen aning om och jag vet fortfarande inte om det är detta som gör att mikrofonen inte går igång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är en kondensatormick så krävs fantommatning - och spänningsmatningen skickas bara ut på XLR-kontakten i mixern, så du måste använda en mikrofonkabel - alltså XLR hane i ena änden och XLR hona i andra änden. Balanserad kabel alltså.

http://wiki.kontrollrummet.com/Fantommatning

http://wiki.kontrollrummet.com/Balanserad

http://wiki.kontrollrummet.com/XLR

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste alltså ha tre kontakter i båda ändarna?

Problemet med min mixer är att den inte har någon knapp för phantom, och heller inga instruktioner för hur den funkar, men eftersom det står "now with PHANTOM power" på lådan misstänker jag att den är inbyggd på något sätt (det är inte planetens dyraste mixer...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste alltså ha tre kontakter i båda ändarna?

Jäpp! 🙂

Problemet med min mixer är att den inte har någon knapp för phantom, och heller inga instruktioner för hur den funkar, men eftersom det står "now with PHANTOM power" på lådan misstänker jag att den är inbyggd på något sätt (det är inte planetens dyraste mixer...)

Det kan ju vara så, att fantommatningen startas samtidigt som resten av mixern, så att det inte finns någon separat switch för det? Kolla om det finns någon switch någonstans, som det står Phantom eller +48V eller liknande på.

Link to comment
Dela på andra sajter

På Behringers hemsida står det att den ska ha fantommatning: http://www.behringer.com/EN/Products/502.aspx

State-of-the-art, phantom powered XENYX Mic Preamp...
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för all hjälp. Ska ge mig ut på stan i jakt på rätt sladd i morgon. Hoppas bara att micken inte har tagit skada av att blivit matad med fel sladd, det finns ju vissa varningar när det kommer till att stoppa i fel sladd vad jag har förstått.

Vad jag fattat det så har de äldre 502orna ingen phantom medan de nyare versionerna har. Tycker dock att de kunnat förse den med någon sorts knapp eller en text i manualer hur det hela funkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

-Det förekommer billiga mickar som har obalanserad utgång (vanligast bland karaoke-mickar och sådana som följer med i olika paket med videoredigering o syl). Sådana tål absolut inte fantommatning!

Gamla mikrofoner skadar det inte att vara vaksam på och undvika fantommatning för säkerhets skull, om det inte är kondensatormickar. Det kan finnas komponenter som har förändrats med åren och som därför kan göra att micken skadas av spänningsmatningen. Better safe than sorry...

-Jaha.. men då finns det mickar som inte tål det 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur vet du att det är den nya modellen du har?

Det kan jag väl inte vara helt säker på men det står som sagt "now with phantom power" på paketet den kommer i, och det vore väl inte helt smart att sälja den gamla modellen i en låda med den texten. Dum som jag är frågade jag ingen i affären dock...

Link to comment
Dela på andra sajter

"Most of the 502 units being shipped out now include a Phantom Power Supply. Which for the record a Phantom power supply costs nearly as much as this unit it self. The main thing to remember is that the power is not on the 3/4 but only on the XLR. This unit was simple to use I just wish they would have marked that the XLR was the powered port I spent a lot of time trying to figure out what was going on. The sound is amazing I am outputing to my computer for some sound tests and it is flawless great bargain I only gave it 4 stars because of the lack of notifications of which port was powered."

Om det är så är det 48V på konstant och det hjälper med ny kabel.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Most of the 502 units being shipped out now include a Phantom Power Supply. Which for the record a Phantom power supply costs nearly as much as this unit it self. The main thing to remember is that the power is not on the 3/4 but only on the XLR. This unit was simple to use I just wish they would have marked that the XLR was the powered port I spent a lot of time trying to figure out what was going on. The sound is amazing I am outputing to my computer for some sound tests and it is flawless great bargain I only gave it 4 stars because of the lack of notifications of which port was powered."

Om det är så är det 48V på konstant och det hjälper med ny kabel.

Det verkar lovande. Då slipper man alltså även det potentiella problemet med pajjade mickar genom att koppla in dynamiska mickar i de andra ingångarna. (Varför jag nu skulle få för mig att koppla in en karaokemick).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...