Jump to content
Annons

Inspelning av Kontrabas


Mellony

Recommended Posts

Ett tips om kontaktmickarna låter konstigt är att bara vända dem uppochned. Eller nåt. Haha. Den basisten som hade två olika uppsättningar hade nåt fuffens för sig. Hans mickar lät konstigt ibland, så då vände han bara på dem. Eller nåt. Bra tips känner jag såhär i efterhand.. Haha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 66
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

men sen låter ju alla line-mickar olika också. En annan basist vi har jobbaat med har två olika, och den ena går fan inte att använda alls i studio, men låter bra live. Den andra är tvärtom. Mycket underligt. Sen kan jag tänka mig att det är svårare när basisten spelar såndär rockabilly-slapping. Känns som om det inte riktigt finns någon botten att få fram då..

Sen låter ju basarna enormt olika. Ett rockabillyband med unga killar har kanske en riktigt billig bas som låter skräp och sen en piezomick av samma kaliber.

Jag ska väl snart få spela in mina låtar med en basist som spelat i Malmö symfoniorkester och dessutom kan spela både jazz eller punk. Han har en 1800-tals bas han köpte för svinmycket pengar på 80 talet. Den låter subbas helt omickad även på långt håll. helt sanslöst bra ljud. Han har även en gammal femsträngad kontra, det har funnits i klassisk musik sen 1600-talet säger han.

den gamla svindyra fiolen vet han iunte ens vad det är för märke på, men ett högklassigt instrument är det, han har gjort inspelningar med enbart line, han har nåt dyrt system som låter skitbra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är min jazzinspelning, får egentligen inte lägga ut den...

"http://www.speedyshare.com/files/25216380/01_Jazz_live.mp3"

http://www.speedysha...1_Jazz_live.mp3

Man måste kopiera den övre länken och öppna den på en ny sida.... Den undre funkar inte för mig...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Här är min jazzinspelning, får egentligen inte lägga ut den...

"http://www.speedyshare.com/files/25216380/01_Jazz_live.mp3"

http://www.speedysha...1_Jazz_live.mp3

Man måste kopiera den övre länken och öppna den på en ny sida.... Den undre funkar inte för mig...

Hade jag inte vetat bättre hade jag trott det var ett midi piano, och kontran hör jag knappt.

Förstår att den ska ligga rätt subtilt men då är det väl ingen mening med att göra ett exempel av den?

Tack endå! :rolleyes:

Ps. Ta inte alltför illa upp dock, är inte så insatt i Jazz direkt 😛

Redigerat av Mellony
Link to comment
Dela på andra sajter

Den basisten jag pratade om med de olika mickarna har också nån såndär mongofin bas. Han köpte den ganska nyss för typ 180 000 eller nån såndär sjuk summa. Har aldrig haft nöjet att spela in den dock, den spelar han bara klassiskt på..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade jag inte vetat bättre hade jag trott det var ett midi piano, och kontran hör jag knappt.

Förstår att den ska ligga rätt subtilt men då är det väl ingen mening med att göra ett exempel av den?

Tack endå! :rolleyes:

Det är ett bassolo på slutet där den hörs bättre. fast nog hör jag kontran hela tiden. Sämst är cymbalskramlet.

Är det föresten inte så att mp3 har problem med just piano? Tycker också det låter sämre än det brukar, jag lyssnar ofta på den här här inspelningen, alltså utan mp3-konverteringen.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ett bassolo på slutet där den hörs bättre. fast nog hör jag kontran hela tiden. Sämst är cymbalskramlet.

Är det föresten inte så att mp3 har problem med just piano? Tycker också det låter sämre än det brukar, jag lyssnar ofta på den här här inspelningen, alltså utan mp3-konverteringen.

Med tanke på att MP3 formatet förminskar orginalfilen med cirka 5:1 så lär kvalitén på något rubbas! 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

imponerande öppen stereobild för att vara baksidan

De sitter A/B typ en dryg meter från varann, kanske 40 cm från pianot. Det var bland det enda jag hann testa i förväg. Har man dem för nära varann låter väl mittentangenterna för mycket och tvärtom med för stort mickavstånd.

Om ni vill får ni hemskt gärna såga min inspelning här, där finns en låt till som börjar ned ett bassolo:

http://forum.studio....showtopic=81113

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Är t.ex inte nöjd med detta kontraljud. Tycker det låter plastigt.

www.speedyshare.com/files/25216201/Mellony_Rockabilly_Rough.mp3

Jag tycker Ian Agate, som har spelat in musiken du länkade till, lyckades asbra med att fånga upp ståbasen! 🙂 I och med att han hade spelat in med tre mickar, som lät helt olika, hade han ju många valmöjligheter. Om jag inte minns fel var det väl basistens egna kontaktmick de använde. Den var kanske inte den bästa, men tyckte den gjorde sitt jobb. Blir väl alltid karaktärslöst med en kontaktmick, kan jag tro. Sedan gäller det kanske att bygga upp en karaktär runt kontaktsmickssignalen? Frågan är vilken mick som gör det bäst, av de du har att välja på. Svårt val! Kanske en Beta52a för basfrekvenserna och en c414 en bit ifrån, lite högre upp? Skulle fungera?

Tyckte U47:an på den inspelningen var helt wünderbar. 🙂 Blev förvånad över hur mycket/hur bra bas den tog upp på så långt håll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker Ian Agate, som har spelat in musiken du länkade till, lyckades asbra med att fånga upp ståbasen! 🙂 I och med att han hade spelat in med tre mickar, som lät helt olika, hade han ju många valmöjligheter. Om jag inte minns fel var det väl basistens egna kontaktmick de använde. Den var kanske inte den bästa, men tyckte den gjorde sitt jobb. Blir väl alltid karaktärslöst med en kontaktmick, kan jag tro. Sedan gäller det kanske att bygga upp en karaktär runt kontaktsmickssignalen? Frågan är vilken mick som gör det bäst, av de du har att välja på. Svårt val! Kanske en Beta52a för basfrekvenserna och en c414 en bit ifrån, lite högre upp? Skulle fungera?

Tyckte U47:an på den inspelningen var helt wünderbar. 🙂 Blev förvånad över hur mycket/hur bra bas den tog upp på så långt håll.

Tjena Martin =)

Jag tycker allt låter awesome i den förutom kontaktmicken.

Tycker verkligen det inte blir någon djup bas i den.

Och U47an låter ju bra men det är så mycket slask i den att man knappt hör nåt av kontran i vilket fall som helst.

Nåt som dock låter bra på den är sträng/stall micken, fast jag kommer inte ihåg vad han använde / hur han fäste den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ger väl ett lite hårdare och diskantrikare ljud, och softare på baksidan.

Håller inte alls med! Tycker det är mycket lättare att få ordentligt tryck och tydlig diskant på baksidan! Dessutom slipper man alla missljud från pianisten - klafs mot tangenterna, eventuella naglar osv. Min erfarenhet är att det framförallt är mycket hårdare ljud på baksidan. Lite mer barpiano liksom. Om man vill få det att tränga igenom i t ex en rockbandssättning är det mycket lättare om man mickar bakifrån tycker jag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller inte alls med! Tycker det är mycket lättare att få ordentligt tryck och tydlig diskant på baksidan! Dessutom slipper man alla missljud från pianisten - klafs mot tangenterna, eventuella naglar osv. Min erfarenhet är att det framförallt är mycket hårdare ljud på baksidan. Lite mer barpiano liksom. Om man vill få det att tränga igenom i t ex en rockbandssättning är det mycket lättare om man mickar bakifrån tycker jag!

Får mig att tänka på pianoljudet i Kid Rock - All summer long

Redigerat av Mellony
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller inte alls med! Tycker det är mycket lättare att få ordentligt tryck och tydlig diskant på baksidan! Dessutom slipper man alla missljud från pianisten - klafs mot tangenterna, eventuella naglar osv. Min erfarenhet är att det framförallt är mycket hårdare ljud på baksidan. Lite mer barpiano liksom. Om man vill få det att tränga igenom i t ex en rockbandssättning är det mycket lättare om man mickar bakifrån tycker jag!

Jag säger inte emot eftersom jag aldrig provade från ovansidan. Har läst på nätet att baksidan skulle vara att föredra för tex ett softare jazzljud, och från pianistsidan med övre locket plus locket mot pianisten borttaget (så han ser strängarna) för ett hårdare honkytonk-ljud. (riktigt vad det är vet jag inte, men har en aning liksom) Tyckte det stämde det lilla jag gick runt pianot när de soundcheckade.

PA-killen satte sina AKG småmembranare lika som mina.

Det där med var baksidan på pianot sitter är inte helt enkelt. Sitter Elton med pianot mot en vägg och ett notblad far ner mellan vägg o piano är det ju självklart att det försvann på baksidan av pianot. Men om pianiste sitter så han tittar rakt ut över publiken så inte publiken ser tangenterna, och nån satt upp en affish på samma del av pianot där notbladet for ner i förra exemplet, kan man då verkligen säga at:t; jo, jag såg att Louis Armstrong skulle komma nästa gång, det stod på en affish som satt på baksidan av pianot. ??

Link to comment
Dela på andra sajter

eh...?

om vi nu ska försöka utröna vart du mickat... om vi utgår från att baksidan är motsatta sidan från där du sitter å spelar - mickade du från baksidan då?

Jo, jag mickade på den sidan där ingen pianist sitter. Hitta de nån nätsida där det stod lämpliga centimetermått från golv och i sidled. Gjorde så som de föreslog. Oftast gör jag nog tvärtom vad folk säger åt mig, men inte då. Jag hade rördriften på i ART-preampen också av nån anledning. Det fanns ett piano-valve-preset på den så jag chansade på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...