Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej! Läste i senaste Studio med stort intresse Majkens "tre bra sätt att komprimera sången"...kul tänkte jag o började testa hans anvisningar.

Men kom bara till punkt 2: hur gör man för att välja Sångmix-gruppspåret som sångspårets huvudutgång....förmodligen väldigt enkelt när man kan det men jag går bet på det. Tacksam för hjälp!

Annons
Postat

Har inte läst denna artikel men det är nog det här det handlar om

Du skapar ett nytt Group Channel Track precis som när du du skapar ett audio track. Välj stereo i fönstret som dyker upp och döp till något lämpligt namn tex Sångmix. Sedan markerar du varje sängspår klickar på stero out och väljer Groups-Sångmix. Nu går alla sångkanaler till din nya group istället. Varför man krånglar till det på detta sätt är att man får en egen volym regel till alla sångspår och att man kan använda gemensam send, insert samt eq. Sedan blir det enklare att mixa och styra volymen om du tex lägger alla trummor på en group gitarrerna på en annan osv.

Lycka till 🙂

Postat

Vet att detta är lite OT, men när eagleman ändå var inne på det tänkte jag passa på att påpeka att det ibland faktiskt är en extremt bra grej med grupper, om du inte har någon koll alls på dem som fenomen. Att t ex skicka alla trummorna till en grupp gör att du kan komprimera dem ihop, vilket ett trumset helst inte klarar sig utan. Samma sak gäller körer och mycket annat.

Om du t ex har dubbat något är det också gött att ha dem på en grupp så att du lätt kan sätta exakt samma inserts på dem smidigt. Sparar både processorkraft och ork.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.