Jump to content
Annons

Hatar anslagskänsligt


DJswedex

Recommended Posts

Annons

Anslagskänsla går annars att stänga av i de flesta syntar om man mot förmodan någon gång skulle vilja göra det...

Utan anslagskänsla så får man ingen dynamik alls och det låter stelt och trist om det mesta, men det är kanske det som är syftet...?

I Cubase (och förmodligen alla andra DAW-program också) kan man filtrera bort anslagskänslan och diverse andra parametrar, så det krävs inget speciellt keyboard för att få den funktionen...

Link to comment
Dela på andra sajter

androids idé är kul, testa den så ska du se att du får ett skönt liv i basljuden 🙂 Det ger en frän effekt.

Testa att filtrera bort anslagskänsligheten som Claes föreslog, ifall du ändå inte skulle vilja utnyttja anslagskänsligheten så.

En annan hyfsad lösning är också att spela in basgången med anslagskänslighet och sen bara ändra velocityn till samma för alla tonerna på en gång. I Cubase (körde iofs SE 3, men det borde ju va nåt sånt i andra versioner med) och Logic går det enkelt att göra med några få mus/knapptryck. Iofs vet jag inte hur och om det funkar i andra program, men det tycker jag att det borde göra.

Redigerat av Masselito
Link to comment
Dela på andra sajter

Jaer g är handikappad, och inte så stark i fingrarna för att "SLÅ" ner dom j..... tangenterna, hade en KSB25B. Men det skräpet sålde jag. Jag hade en Korg Mikrokord, den sålde ja tyvärr pga okunnnighet, men nu är jag sugen på Akais LPK midi keyboard, men jag är lite orolig över den ställbara anslags känsligheten. Den lilla lilla erfarenhet som jag har, så tycker jag aldrig ställbar analog-funktionen blir noll anslags känslighet.

Ni får ha överseende, jag är bara en lekman. Inget proffs^^

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni får ha överseende, jag är bara en lekman. Inget proffs^^

Ingen fara på taket, jag är också lekman tycker jag 🙂 Vi är ju alla på olika nivå. Det bästa och roligaste man kan göra är att hjälpa varandra med det man kan hjälpa till med tycker jag. Nivån man är på spelar ingen roll tycker jag.

Redigerat av Masselito
Link to comment
Dela på andra sajter

Däremot vet jag tyvärr ingen keyboard som är utan anslagskänslighet. Går det inte att stänga av anslagskänsligheten helt i keyboarden du har nu? Om du är orolig över den ställbara anslagskänsligheten, så prov att filtrera bort anslaget i ditt musikprogram som Claes skrev.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...