Jump to content
Annons

Spela in musik = Omöjligt


Lördag

Recommended Posts

Låter som att du har en lite för högt ställd målsättning baserat på vad du har att tillgå.

Med detta menar jag inte i hårdvara annat än människor och yrkeskategorier.

Musikproduktions första och enda regel.

Det går inte producera sina egna alster!

Man kan göra skapliga demos, absolut!!! Men det krävs yttre öron för att lyfta fram magin.

Vanligast är ju att anlita en producent som i sig använder en tekniker och mastrare för att lyfta fram magin ur ditt verk.

Jag har hållit på i många år... urk, men jag kan lätt känna igen den frustration jag tycker mig höra i det du skriver.

Kan ärligt säga att det släppte inte för mig förrns jag gav upp och lät någon annan "rasera" mina bäbisar till låtar.

Jag var urförbannad på att andra kunde få mina grejjer att låta så mycket bättre än jag själv!!

Man måste nog inse, att det i slutändan, faktiskt ska lyssnans på av andra! Så varför inte låta andra forma det till det dom gillar att höra?

Låta andra inspireras av dina byggstenar och kvalitéer som jag definitivt hör i din sång.

Jag hade definitivt vänt på steken för att rätta till synapserna lite grand.

Ta dig an att mixa någon annans "byggstenar". Nåt du inte har skrivit.

Jag tror nog att med din analytiska förmåga, kommer du få fram en bra mix på det materialet.

...sen..., låt musik vara musik!

Se på det du ansåg vara fel där jag kört dina spår i 44.1 KHz och med det snabbat upp låtens hastighet.

Flera här tyckte ju ändå att det lät bra!

Våga klipp banden till dina produktioner!

Piiiz!

/Cruncharn'

Bra och övertygande svar!

Jo, jag har ganska hög målsättning, men jag inser också att jag står på ruta ett. Eller noll. Det enda jag vill ha är fotfäste så att jag ens kan börja gå.

Varför kan man inte producera sig själv? Det klingar så sant och självklart, men jag förstår inte riktigt.

Jag tänker nämligen att jag gärna skulle producera mig själv, och att det skulle bli bra förutsatt att jag alls kunde.

Eller jag förstår nog, men jag är liksom inte där än. Fast det känns rätt skönt att höra ändå.

Det är just här det faller, jag kan inte göra skapliga demos! Jag kan heller inte mixa andras material, jag sitter faktiskt och gör det denna helgen för jag går i en kurs.

Något saknas mig, jag vet inte vad. Jag kan inte ens göra en egen mix av saker. Det låter fördjävligt, alltid.

Och jag känner att jag vill kunna det, för att få en glimt av vad jag kan skapa, eller ens se att något har potential, så att jag kan lämna över det i händerna på någon annan.

Jag har en enorm tro på mig själv nånstans, men också ett lika stort tvivel på att jag kan göra saker i blindhet. Vill helst vara ifred tills en idé är klar.

Nästan helt klar, sen får vem som helst göra vad som helst med den.

Jag är faktiskt jättenyfiken på vad du gjorde med mina spår, så jag frågar gärna igen: vilket program, vilka pluggar och hur använde du dem?

Skulle vara intressant att se projektfilen liksom, för det är som en mysteriethriller för mig.

Och som om det sker något magiskt bakom ridån, som jag aldrig får se.

Det är omöjligt för mig att greppa hur andra producerar sin musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag gissar på att du har mixat och format under så lång stund att du inte äns hör vad du gör längre (det är EXTRA lätt när man letar synthljud och liknande), då brukar allt låta skit. Leta runt ljud och försök forma i 15 min, gå därifrån 10 min och återgå sedan i samma mönster. När man mixar så brukar jag göra det en gång varje timme, men när man LETAR och FORMAR ljud så brukar jag som sagt göra det under betydligt kortare perioder.

Redigerat av hwasser
Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju använda en del hjälpmedel under mixningsdelen om man vill som gör det lättare om man inte vill fibbla själv så mkt. Testade denna mix i huvusak med EZmix på dina audiofiler. På rösten använde jag Cubase inbyggda metalizer som en FX effect. PÅ stereo ut bussen använde jag iZotope Ozone4 en mastring plugg med färdiga prests som gör det enkelt att få ett snyggt slutresultat. Skön låt förresten.

http://www.gryt.com/downloads/GodWatchOverYou.mp3

"http://www.gryt.com/downloads/GodWatchOverYou.mp3"

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra och övertygande svar!

Jo, jag har ganska hög målsättning, men jag inser också att jag står på ruta ett. Eller noll. Det enda jag vill ha är fotfäste så att jag ens kan börja gå.

Varför kan man inte producera sig själv? Det klingar så sant och självklart, men jag förstår inte riktigt.

Jag tänker nämligen att jag gärna skulle producera mig själv, och att det skulle bli bra förutsatt att jag alls kunde.

Eller jag förstår nog, men jag är liksom inte där än. Fast det känns rätt skönt att höra ändå.

Det är just här det faller, jag kan inte göra skapliga demos! Jag kan heller inte mixa andras material, jag sitter faktiskt och gör det denna helgen för jag går i en kurs.

Något saknas mig, jag vet inte vad. Jag kan inte ens göra en egen mix av saker. Det låter fördjävligt, alltid.

Och jag känner att jag vill kunna det, för att få en glimt av vad jag kan skapa, eller ens se att något har potential, så att jag kan lämna över det i händerna på någon annan.

Jag har en enorm tro på mig själv nånstans, men också ett lika stort tvivel på att jag kan göra saker i blindhet. Vill helst vara ifred tills en idé är klar.

Nästan helt klar, sen får vem som helst göra vad som helst med den.

Jag är faktiskt jättenyfiken på vad du gjorde med mina spår, så jag frågar gärna igen: vilket program, vilka pluggar och hur använde du dem?

Skulle vara intressant att se projektfilen liksom, för det är som en mysteriethriller för mig.

Och som om det sker något magiskt bakom ridån, som jag aldrig får se.

Det är omöjligt för mig att greppa hur andra producerar sin musik.

Dingbats plumpa formulering till inlägg gör ju att man kanske tycker det där var väl lite väl kraftigt.

Dock har han rätt i en sak till...

Det är din hjärna som spökar för dig Lördag!

Inget illa menat i detta.

Målbilden är satt för högt kontra kunskap.

Du beskriver dig själv som att du står på ruta ett.

Bra! Då vet du vart du startar.

Du frågar hur jag har gjort med pluggar och vilket program jag använder?

Mitt svar kan endast bli; vilket som helst! Det spelar ingen roll för mig.

Det du gillar och hör är inte ett program eller en plugg eller ett ljud från nåt bibliotek på nån DVD...

Det du gillar och hör är 15 år bakom spakarna varav 10 år proffesionellt.

Tilläggas bör att jag själv tycker att jag mixar som en kratta, men människor kan lyssna på det jag gör och upskatta det.

Det räcker för mig.

För att nå dom sista tre fyra procenten av perfektion som du kan höra i de namkunnigas mixar, kräver ett slit och talang utan dess like!

Det är därför man ofta får höra deras produkter om och om igen.

Gällande dina demos...

Bryt ner ordet i dess innebörd.

Demonstration av vad jag skapade.

Det enda en demo ska göra, är att låta allt höras så att det kan inspirera andra till att utveckla, förgylla, förädla ditt verk.

Det finns ju som bekant folk som är duktiga på detta.

Känslan blir lite juvenil i det jag ser dig skriva men har ingen annan avsikt än att påstå en ungdom i mixandets konst!

Var trygg i den vetskapen.

Ge dig fan på det du vill!

Och slutligen... babysteps Lördag!!!

Babysteps!

Piiiz!!!

Vänligen.

/Tha' Cruncha'

  • Gilla 4
Link to comment
Dela på andra sajter

Fantastisk post Cruncher!

Egentligen inte så mycket att tilläga, men för mig som började jobba seriöst i egen studio på 90-talet med analogmixer och ADAT:ar och även med rullbandare när budgeten tillät så var övergången till att mixa i datorn jobbig och plågsam. (har idag en hybrid setup där jag skruvar till mycket av ljuden med EQ på ett analogt bord, men använder huvudsakligen mjukvara för kompressorer, delay och reverb m.m).

Kanske kan det hjälpa dig Lördag, om du skaffar ett nytt workflow? Ett ljudkort med typ 16 ut och ett Soundcraft spirit eller liknande, skulle kanske få dig att "komma närmare" ljuden och därmed göra skruvandet mer intuitivt, lekfullt och spontant. Framför allt att EQa ljud analogt är för mig en helt annan grej, mycket lättare, man kan bara blunda och leka sig fram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dingbats plumpa formulering till inlägg gör ju att man kanske tycker det där var väl lite väl kraftigt.

Dock har han rätt i en sak till...

Det är din hjärna som spökar för dig Lördag!

Inget illa menat i detta.

Målbilden är satt för högt kontra kunskap.

Du beskriver dig själv som att du står på ruta ett.

Bra! Då vet du vart du startar.

Du frågar hur jag har gjort med pluggar och vilket program jag använder?

Mitt svar kan endast bli; vilket som helst! Det spelar ingen roll för mig.

Det du gillar och hör är inte ett program eller en plugg eller ett ljud från nåt bibliotek på nån DVD...

Det du gillar och hör är 15 år bakom spakarna varav 10 år proffesionellt.

Tilläggas bör att jag själv tycker att jag mixar som en kratta, men människor kan lyssna på det jag gör och upskatta det.

Det räcker för mig.

För att nå dom sista tre fyra procenten av perfektion som du kan höra i de namkunnigas mixar, kräver ett slit och talang utan dess like!

Det är därför man ofta får höra deras produkter om och om igen.

Gällande dina demos...

Bryt ner ordet i dess innebörd.

Demonstration av vad jag skapade.

Det enda en demo ska göra, är att låta allt höras så att det kan inspirera andra till att utveckla, förgylla, förädla ditt verk.

Det finns ju som bekant folk som är duktiga på detta.

Känslan blir lite juvenil i det jag ser dig skriva men har ingen annan avsikt än att påstå en ungdom i mixandets konst!

Var trygg i den vetskapen.

Ge dig fan på det du vill!

Och slutligen... babysteps Lördag!!!

Babysteps!

Piiiz!!!

Vänligen.

/Tha' Cruncha'

Det spelar ingen roll för mig heller vilket program du använde, eller vilka pluggar, men eftersom jag inte klarar av att göra samma sak som du med enkla medel lyckades göra på en mycket kort stund, så kan jag inte rå för att bli nyfiken. Jag menade inte att jag tror att det finns en superplugg som fixar allt, och som jag inte har.

Mer som att det vore schysst att veta hur du gjort eftersom det inte kan vara något särskillt märkvärdigt, samtidigt som det är helt utanför min uppfattningsförmåga av vad som är möjligt här och nu. Det finns bara ett begränsat sätt att använda kompression och eq på, väldigt många sätt, men ändå begränsade i sin natur, och för mig leder de ingen vart.

Säg att du hade använt Pro Tools och de där medföljande pluggarna tex, då hade jag kunnat förstå att det här kan jag också göra, och jag hade kunnat titta på projektet med mina egna ögon.

Det var väldigt praktiska frågor, men om du ser det som att jag letar efter något övernaturligt så kanske jag kan tyckas ungdomlig och lite lost.

Jag är ändå väldigt tillfreds med vad du säger, behöver nog lite realistisk input.

Men är fortfarande lika frustrerad över att det inte går att mixa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fantastisk post Cruncher!

Egentligen inte så mycket att tilläga, men för mig som började jobba seriöst i egen studio på 90-talet med analogmixer och ADAT:ar och även med rullbandare när budgeten tillät så var övergången till att mixa i datorn jobbig och plågsam. (har idag en hybrid setup där jag skruvar till mycket av ljuden med EQ på ett analogt bord, men använder huvudsakligen mjukvara för kompressorer, delay och reverb m.m).

Kanske kan det hjälpa dig Lördag, om du skaffar ett nytt workflow? Ett ljudkort med typ 16 ut och ett Soundcraft spirit eller liknande, skulle kanske få dig att "komma närmare" ljuden och därmed göra skruvandet mer intuitivt, lekfullt och spontant. Framför allt att EQa ljud analogt är för mig en helt annan grej, mycket lättare, man kan bara blunda och leka sig fram.

Ett annat workflow! Hade jag inte tackat nej till.

Det är väl mest en praktisk sak att jag bestämt mig för att köra allt i datorn. Många gör det ju, och jag bor som en råtta i olika skrymslen från månad till månad så det har haft sina sidor.

Men jag har också känt att jag kanske borde bestämma mig för att ha en specifik plats, kalla det en studio, att arbeta på alltid.

För att det skulle kännas tryggt och självklart. Och för att det kanske ger mig mer mod att ta i och satsa lite.

Jag tror att jag dragit på mig en attityd att vara väldigt sparsmakad med utrustning och så, vilket ju borde vara negativt för resultatet. Egentligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att jag dragit på mig en attityd att vara väldigt sparsmakad med utrustning och så, vilket ju borde vara negativt för resultatet. Egentligen.

Nej. Inte på den här nivån. Kom ihåg att det är kunskapen, inte verktygen, som gör resultatet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej. Inte på den här nivån. Kom ihåg att det är kunskapen, inte verktygen, som gör resultatet.

Haha, ok jag insåg felet i det uttalandet precis efter jag postade det. Nä, jag vet. Men såhär då, lite mer motiverande!

Näe, inte det heller ju. Fan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kommer inte lära mig mixa genom att sitta själv. Jag är faktiskt helt övertygad om det, för jag har gjort det i flera år.

Jag vet hur alla verktyg fungerar och vad de är till för, men ser inte hur de ska kunna ta saker dit jag vill.

Inte ens med hundra timmars metodiskt arbete, eller ens efter de gånger jag känner att jag verkligen lärt mig något. Det gör jag ibland.

Det är som att sitta med kritor och papper och försöka få fram något som ser ut som en tryckt reklamvepa i tyg.

En makes-no-sense-upplevelse.

Man tittar på vepan, tittar på kritorna, undrar om det verkligen stämmer. Ska jag använda de här kritorna?

Ja, javisst, säger nån, men det tar tid att lära sig, vad inte naiv.

Okej, så man provar igen utan resultat. Frågar igen hur det är möjligt att kritor och papper ska bli en reklamvepa i tyg.

Ingen kan förklara eller visa. Man får tillrättavisningar och goda råd istället.

Det är som att leva i en absurd dröm.

~ Den som kan skicka en projektfil i Pro Tools eller Logic, med enbart Waves eller till programmet tillhörande pluggar är en ängel!

Något annat är jag nog inte intresserad av.

Och kan ingen göra det så förklarar jag tråden avslutat.

Ha det bra sålänge!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Tycker många av er resonerar riktigt konstigt om ljud överlag.

Och Lördag!

Jag har hittils lärt 4 personer att göra musik från grunden. Det viktigaste i starten är att man gör resultat i form av låtar annars bygger man upp en frustration och gör ingen låt alls. Som någon skrev så måste du våga klippa banden till dina låtar (om du lyckats göra någon). Men som sagt, ge inte dig själv alldeles för stora ideer i början utan fokusera på minimala ting som att ägna en hel dag åt att utforska reverbser enbart o sen delayer kanske. och under tiden göra en åt utav det som du testar .. och här är kruxet.

Vad man själv anser är en låt har att göra med ens musikaliska bakgrund och hur man har lyssnat på musik tidigare i livet och vad man lyssnade på/tyckte var intressnat vad man gick igång på. Ett litet ljud, en sample ÄR en låt i vissa kretsar av folk tex. Men vet man inte att det finns ja då är det ju svårt att avgöra därför kan det vara bra att läsa lite musikhistoria innan man börjar att sätta sig in i saker.

Sedan skulle jag vilja be alla att sluta HATA för fan.. ljud r ljud man kan lära sig av allt.

Men åter igen öva på någon effekt i en LÅT du gör. och ta INTE ut svängarna du FÅR inte.. inte i detta stadiet för gör du det fastnar du dina ideer är större än dina tekniksa kunskaper. För vissa är detta ren självklarhet men för andra inte..

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant tråd.

Lite granna känner jag igen mig í den delen att man nästan aldrig får fram något färdigt alster när man sitter själv.

För 30 år sedan spelade jag i ett popband som hade en bra träningslokal. Trummisen och hans tjej som sjöng var 5 år äldre och styrde lite, ordnade några spelningar och vi spelade in en demo tejp i en riktig studio. Var med i en rockbandstävlingsfinal 1982 (som vi inte vann) Sedan spelade jag i ett dansband intensivt i ett år. Därefter ingenting, fru, barn , hus osv..

Men gitarren och min förstärkare mm. sparade jag under alla år men har inte spelat och sjungt mycket men då och då försökt med ljudkort och datorn. Hela tiden önskat snabbare dator och bättre program och pluggar. Höjt kraven vartefter jag lärt mig. Sedan, när det varit en intensiv period och man känner att man är på banan och faktiskt skulle kunna få till något, så lägger jag ner.... tröttnar.

Pillar med en amerikansk bil, tittar på stjärnor med ett spegeleteleskop, bygger elektronikprylar, släktforskar eller något annat. Jag har kanske för många intressen men på något sätt tröttnar jag mitt i också. Jag avundas de som hänger sig 98% till en grej och ror det iland ända fram. Det är ofta de man ser och hör. De som blir kända för sina kunskaper eller på sin skicklighet.

Eftersom jag hoppar mellan mina hobbys så är det t.ex. ca.4 år sedan jag hängde i detta forum sist. Inte med så mycket frågor men med ett par inlägg. Jag tror och hoppas att jag inte jag har MBBAD i alla fall 😛

De sista två veckorna (när jag haft tid) har jag jobbat på en cover till "Cotton Fields". den gamla Beach Boys dängan som kanske Credence Clearwater Revival gjorde ännu mer känd i sin version. Jag skall bara klippa ihop mitt gitarrspel (ringrostig och flera tagningar) och sedan mixa och ta mig f..n lägga ut det till beskådande och belyssning 😉

Sedan fick jag faktiskt mixat färdigt en egen låt jag gjorde förra vändan (2007) med dator och musik, som ingen annan än familjen hört hemma.

Det är svårt med att skapa musik och gå hela vägen själv. Även om man har kontroll på hur det skall låta så gäller det att bli färdig och behålla inspirationen. Det kan bli lite psykiskt faktiskt. Min son säger det till mig ibland när jag sitter med en låt dag efter dag eller släktforskar kväll efter kväll. Envis, kvalitetsinriktad och målmedveten måste man vara men inte till vilket pris som helst. Det gäller att behålla lusten. Lusten kan försvinna om man slarvar och resultatet blir sämre än medelmåttan men lusten kan också försvinna om man är för hård mot sig själv och har för höga krav. En svår balansgång. När det gäller musikskapande måste man fråga andra hur de tycker det låter emellanåt.

Huvudsaken är att man gör det man trivs med just då. Och, ibland så .... tröttnar man och behöver vila från den prylen en tid.

Redigerat av Radioman
Link to comment
Dela på andra sajter

Fabian,

Vettiga tanker, men jag kan inte räkna mig som nybörjare, det är det som är problemet. Jag är bara förvirrad. Framstår säkert som nybörjare eftersom saker är förvirrande i början.

Jag är ganska säker på att jag vet hur man ska använda alla vanliga effekter och verktyg, det är bara det att jag tycker det låter fördjävligt ändå.

Har spenderat senaste 3 åren med att utforska verktyg, och göra det igen, igen och igen, inte komma fram till något, ta en paus, göra det igen.

Jag har inga krav alls på att musiken ska bli en viss sorts musik! Jag försöker inte efterlikna något, om jag fick till ett ljud som jag accepterade så skulle jag göra något utan det, oavsett hur det lät.

Min idé känns inte så stor, jag skulle vilja procudera något jag inte mår illa av att lyssna på, det är väl i princip allt.

Skulle i det här laget vara glad om jag kunde göra en låt med bara ett ljud.

Det är uppenbart för mig att jag är den enda människan på jorden med det här problemet. Eftersom ingen lyckas ta på det.

Men jag gillar det du säger, att skriva låtar ändå, för det har jag gjort emellanåt bara för att inse att jag fortfarande kan.

Och det har varit viktigt för mig, men har inte gjort det på över ett år nu. Ett och ett halvt till och med.

Säkert därför jag mår lite dåligt och är trött påt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Radioman,

Det är säkert svårt att fixa allt själv! Jag vet inte om jag ämnar göra det.

Men om jag hade en färdig demo här hemma så skulle jag lätt kunna fortsätta arbeta med den någon annanstans, med andra.

Då hade jag haft kontroll på idén, den hade varit där, klar i sin form.

Först måste jag dock kunna skriva musik, och det kan jag inte, för alla ljud låter FÖR...DJÄVLIGT.

Och på den vägen är det 🙂

Alltså, jag kan gå in på demolatar.se, och inse att det inte finns en demoinspelning i sverige som låter sämre än mitt material.

Och det gör fan ont.

Igår slappande jag av för första gången på veckor. Masserade hela kroppen, sen somnade och vaknade i en svettpöl mitt i natten.

Måste ha plågat mig själv rejält ett tag, men att stånga huvet i musikväggen tycks jag alltid ha ork till, oavsett hur tråkigt det är.

Det är väl rätt ambitiöst eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Igår slappande jag av för första gången på veckor. Masserade hela kroppen, sen somnade och vaknade i en svettpöl mitt i natten.

Måste ha plågat mig själv rejält ett tag, men att stånga huvet i musikväggen tycks jag alltid ha ork till, oavsett hur tråkigt det är.

Det är väl rätt ambitiöst eller?

Det där lät inte bra Lördag. Det är inte ambitiöst utan någon form av besatthet. Det låter illa om ljuden?! Låter som psykisk ohälsa och de symptom folk har som "går i väggen". Något stressrelaterat.

Låt bli musik skapandet ett tag. Lyssna på sånt som låter behagligt. Gör något annat. Du har väl något annat intresse? Om inte så gå på promenad och eller träffa andra människor som sysslar med andra saker.

Redigerat av Radioman
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det är inte bra, jag är nog på väg ibland åt ett håll som jag borde hålla mig borta från - men stressen är på grund av ljuden och inte tvärtom!

Ibland mår jag bra, men det förändrar inte min musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...