Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Tackar.

En grej som fascinerat mig Àr att vi som kör Reason kunnat sidechaina hej vilt med bland annat multibandskompressorer medan sÄ vitt jag vet bara Waves C6 har haft den möjligheten som VST.

Ett tips, det finns en massa multibandsgrejer i Reason/Records FX library.

Tex Multibands paralell compression tex..

Reason đŸ„°

EDIT: RĂ€ttade till C1 till C6....

Redigerat av drloop
drloop (oregistrerad)
Postat

Vad menas med att den Àr "multibands"?

Man delar upp kompressionen med filter sÄ att man komprimerar bas, lo mid, hi mid och diskant med egna kompressorer.

PÄ sÄ sÀtt kan man fÄ upp RMS utan att det förstör och pumpar jÀmfört med en "bredbandskompressor".

Postat

Mest för att vi talade om detta i skolan igĂ„r och vĂ„ran lĂ€rare som jobbar i Pro Tools sa att "tĂ€nk om det fanns multibandscompressorer med sidechain inputs för varje band, man kanske skulle bygga en". Som straff för att folk i branschen ser ner lite pĂ„ Reason som ett leksaksprogramm gick jag hem efter skolan och byggde en pĂ„ 15 minuter. VĂ€ntar pĂ„ att nĂ„gon skall bygga sig egen till Logic, PT, Cubase osv nu. 🙂

Postat
Ett tips, det finns en massa multibandsgrejer i Reason/Records FX library.

Tex Multibands paralell compression tex..

Yes, det Àr frÄn James Bernards Multiband Toolbox.

Finns Ă€ven som separat refill för de som kör enbart Reason 4 eller Reason 5. 🙂

För VST/AU finns numera Vengeance Multiband Sidechain

Postat

För övrigt kan man lösa det hyggligt ok i logic.... Men man fÄr vara försiktig med fasfel. Om man lÀgger en mulibandare med rÀtt banduppdelnng pÄ ett spÄr(multibandaren anvÀnds inte som kompressor i detta fall) med en vanlig kompressor efter sen kopierar man upp det spÄret till typ tre nya spÄr. PÄ spÄr ett solar man basbandet pÄ multibandare... PÄ spÄr tvÄ solar man miden, och spÄr tre stÄr för toppen. Sen skickar man dessa till en bus sÄ man fÄr ihop dom igen. PÄ detta sÀtt kan man göra separat sidechain pÄ basbandet osv osv....men som sagt, det kan bli fasknas.....

Postat

En annan grej, sidospĂ„r. Är det nĂ„n av er som uppdaterat till reson5 och record1.5.

Funderar Àven att köpa Reason Studio Combo Bundle.

e de nÄn som rekomenderar?

Postat

En annan grej, sidospĂ„r. Är det nĂ„n av er som uppdaterat till reson5 och record1.5.

Funderar Àven att köpa Reason Studio Combo Bundle.

e de nÄn som rekomenderar?

Jag kan inte mer Àn varmt rekommendera Reason 5+Record 1.5.

Vad gÀller Combon Àr det bara du som kan svara pÄ dina behov.

Det finns demo pÄ Reason Drum Kits och Reason Electric Bass om du vill ha en försmak.

Personligen Àr det idag vanligare att jag anvÀnder pianot i Abbey Road Keyboards Àn Reason Pianos.

Postat

Mest för att vi talade om detta i skolan igĂ„r och vĂ„ran lĂ€rare som jobbar i Pro Tools sa att "tĂ€nk om det fanns multibandscompressorer med sidechain inputs för varje band, man kanske skulle bygga en". Som straff för att folk i branschen ser ner lite pĂ„ Reason som ett leksaksprogramm gick jag hem efter skolan och byggde en pĂ„ 15 minuter. VĂ€ntar pĂ„ att nĂ„gon skall bygga sig egen till Logic, PT, Cubase osv nu. 🙂

nÄÄÄ? *sitter och hoppar i stolen* va sa din lÀrare dÄ?!? laugh.giflaugh.giflaugh.gif

Postat

Jag kan inte mer Àn varmt rekommendera Reason 5+Record 1.5.

Vad gÀller Combon Àr ............

yepp sÄ e de ju... bra dÄ tar ja Ä uppdaterar...

Tycker man blir lite lÄst eller "tröttnar" pÄ ljuden.... sÄ dÄ shoppar ja combon ÄxÄ :-) Tack för infon

• 1 mĂ„nad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.