Jump to content
Annons

Spela trummor. Rookie frågor !


Firechild

Recommended Posts

Jag tänkte lära en ung rocker ( snart 5 år ) att spela trummor. Tyskt och rakt ala Scorpions 😄

I och med att jag inte kan själv behöver jag några nybörjartips.

I prioritetsordning.

1. Hur stampar man på trumpedalen? Med "hela" benet lyftandes eller låter man hälen vila kvar på pedalen och så att säga jobbar med vadmuskeln. Själv får jag kramp med denna teknik efter 30 sekunder, vore nice att orka 4 minuter...

( Det naturliga för mig mot ett golv är att ha främre delen av foten kvar och bara lyfta hälen...alltså tvärtom, eller kan man köpa special pedaler ;D )

2. De flesta basic komp verkar spelas med höger hand på hihat och vänster på virvel. Korrekt ?

3. Hur viktigt är det med "paradiddeltänket" ? Är det bara att köra på känsla eller är det bättre långsiktigt att öva in paradiddel kombinationer?

4. Är det några patenterade tips ni har för nybörjare, så fram med dem.

Vi siktar ju högt. I och med att jag själv tar mig fram hjälpligt på övriga backline instrument så ser jag en potentiell studiotrummis att lära upp här...

Best Retards

Firechild

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tänkte lära en ung rocker ( snart 5 år ) att spela trummor. Tyskt och rakt ala Scorpions 😄

I och med att jag inte kan själv behöver jag några nybörjartips.

I prioritetsordning.

1. Hur stampar man på trumpedalen? Med "hela" benet lyftandes eller låter man hälen vila kvar på pedalen och så att säga jobbar med vadmuskeln. Själv får jag kramp med denna teknik efter 30 sekunder, vore nice att orka 4 minuter...

( Det naturliga för mig mot ett golv är att ha främre delen av foten kvar och bara lyfta hälen...alltså tvärtom, eller kan man köpa special pedaler ;D )

2. De flesta basic komp verkar spelas med höger hand på hihat och vänster på virvel. Korrekt ?

3. Hur viktigt är det med "paradiddeltänket" ? Är det bara att köra på känsla eller är det bättre långsiktigt att öva in paradiddel kombinationer?

4. Är det några patenterade tips ni har för nybörjare, så fram med dem.

Vi siktar ju högt. I och med att jag själv tar mig fram hjälpligt på övriga backline instrument så ser jag en potentiell studiotrummis att lära upp här...

Best Retards

Firechild

1) Det finns flera skolor vad gäller bastrummespel: heel-up och/eller heel-down. Vilket man föredrar är utifrån

personlig preferens. Heel-down ger mer tryck och kontroll, medan heel-up kan vara mer flexibelt och påstås vara snabbare. Om hälen vilar på pedalen jobbar du ju knappast med vadmuskeln?

2) Att säga att detta är "korrekt" är som att säga att det är rätt att äta broccoli. Den gängse konventionen

är att man låter höger hand "leda" där man kör majoriteten av cymbalspel med denna näve och då slipper byta

rytmtänk när man skiftar mellan ride och hi-hat etc. Dock är jag, med många andra, en förespråkare av "openhanded playing" (läs: Simon Phillips, Carter Beauford, Billy Cobham m.fl). Sätter du en tvååring

framför trummorn kommer han inte att korsa händerna för att spela på hats och virvel. Men som sagt...

3)Du behöver inte bekymra ditt barn med paradiddlar ännu. Låt spelglädjen infinna sig först. Sedan kan han

börja kolla på de olika rudimenten när han kommit en bit. Det finns 72 om jag inte missminner mig (and counting).

Det finns inget magiskt med paradiddlar. Det är bara en kombintion av singel- och dubbelslag (RLRR osv).

Det finns dubbel- och trippelparadiddlar. Inverterade och dynamiska brutna versioner av dessa i oändlighet.

4) Tips är att aldrig låta teknik gå före känsla. Men framför allt måste du ha roligt annars lägger du av.

Sedan kommer teknik och rätt spelsätt in efterhand givetvis.

Link to comment
Dela på andra sajter

1) Det finns flera skolor vad gäller bastrummespel: heel-up och/eller heel-down. Vilket man föredrar är utifrån

personlig preferens. Heel-down ger mer tryck och kontroll, medan heel-up kan vara mer flexibelt och påstås vara snabbare. Om hälen vilar på pedalen jobbar du ju knappast med vadmuskeln?

Jo, i allra högsta grad! 😐

Och skenbenet

Link to comment
Dela på andra sajter

1) Det finns flera skolor vad gäller bastrummespel: heel-up och/eller heel-down. Vilket man föredrar är utifrån

personlig preferens. Heel-down ger mer tryck och kontroll, medan heel-up kan vara mer flexibelt och påstås vara snabbare. Om hälen vilar på pedalen jobbar du ju knappast med vadmuskeln?

Jo, i allra högsta grad! 😐

Och skenbenet

Skenbenet håller jag med om. Vadmuskeln - möjligen de sista 15 graderna från vågrät fotvinkel till filtkontakt med skinnet? Iofs - soleus påverkas i viss mån

oavsett, men desto mer vid heel-up skulle jag sagt.

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Om ni inte fattar hur muskler och benstrukturer fungerar ihop bör ni inte utge er för att kunna det.

Och att börja diskutera vilka muskler som används vid baskaggespel, när han frågar hur han bäst ska få sin son börja trumma är ju ofattbart korkat...

Men, gör man "fel" om man får kramp/smärta efter 1 minut spel eller är det bara att stå ut och träna upp musklerna för denna typ av belastning? Jag kan springa maraton men jag kan inte spela en hel Ramonslåt utan att jag får ont/kramp i vaderna (och högerarmen för den delen).

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Men, gör man "fel" om man får kramp/smärta efter 1 minut spel eller är det bara att stå ut och träna upp musklerna för denna typ av belastning? Jag kan springa maraton men jag kan inte spela en hel Ramonslåt utan att jag får ont/kramp i vaderna (och högerarmen för den delen).

Du ska inte forcera det. Man måste vara "avslappnad" för att spela bäst. Så fort man spänner sig eller

krampar blir det bara värre - och kan i vissa fall ge skador.

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, kåpor på, självklart. Och missförstå mig rätt. Jag försöker med alla medel styra bort honom från musikträsket men när han envist tar fram varenda kastrull och monterar upp "trumset dagligen" så får jag öppna upp lite ändå.

Ok, heel up - heel down är alltså inte en vetenskap med endast ett svar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ni inte fattar hur muskler och benstrukturer fungerar ihop bör ni inte utge er för att kunna det.

Och att börja diskutera vilka muskler som används vid baskaggespel, när han frågar hur han bäst ska få sin son börja trumma är ju ofattbart korkat...

+25000

Sen är nyckeln till allt avslappning och att ha kul, resten kommer med när intresset växer

samt http://freedrumlessons.com/

Link to comment
Dela på andra sajter

Just bastrumspels muskel inblandning var jag lite själv intresserad av för tanken är väl att jag skall lära mig lite på vägen också men spontant och initialt hade JAG lite problem med mjölksyra på stamp-benet så korkat eller inte så ärjag tacksam för svar i den frågan också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det var jättekorkat...men dom flesta spelar med häl upp

Och det underlättar vid dubbel/trippel-slag.

Mitt tips är att spela till CD-skivor man gillar och lära sig hålla en stadig puls först.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är just tekniken för bastrummespel du hakar upp dig på kan du googla "Jared Falk".

En något nördig trummis med civ.ing-look som dock har ett rätt bra och tydligt koncept för att

spela snabbt och korrekt (framför allt dubbelslag) med baspedalen. Både singel- och dubbelpedal.

Hans video förklarar rörelsen väldigt detaljerat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min snart sexårige son trummar (på trummorna och på allt annat i huset! 🤪 ) och han har lyssnat på massor med olika musik och särskilt ACDC.Vi har inte drillat honom på nåt särkilt vis utan han har fått leka sig fram och det går hyfsat nu och låter hyfsat! :)Jag själv kan bara de mest enkla komp och inte lika bra på trummorna som på knäna med pinnarna.Han ska om han fortfarande vill då få börja på kulturskolan om några år:)Mitt råd är att låta barnen leka och lär dom på deras villkor.Men alla är ju olika.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...