Jump to content
Annons

CPU:n går i rött!


jogla73

Recommended Posts

Hej!

Använder en macbook intel core 2 duo 2,4 ghz och 2 gb ram tillsammans med mainstage 2. CPU:n är i regel ganska låg medan ramminnet är 70% (varav mainstage är 65%). CPU:n lyser rött då och då när man minst anar det och det känns lite osäkert då jag tänkt använda denna setup live och använda min fantom-x endast som mother-keyboard. Kan tillägga att jag spelar keyboard-bas och vill köra ut basen separat så jag köpte ett focusrite saffire pro 14 för att få flera separata utgångar...Nu är min fråga: Om jag uppgraderar ramminnet från 2 till 4gb, minskar då belastningen på CPU:n?

MVH / Jonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu spånar jag bara här så ta inte mitt svar för givet! Samplingar som kräver minne är överlag inte cpu-krävande OM det inte är med en massa effekter på förstås. Som ex Spectrasonics produkter som snor både ram & cpu.

Men jag tror att din burk kommer att jobba lättare om du sätter i 2 GB mer ram i. Överlag så brukar 2GB vara lite för lite idag! Eftersom du närmar dig taket av ramminnet så tror jag att minnet måste slussa information från ram till hårddisk och det kräver cpu i busstrafiken.

Men fö, har du kollat att reparera behörigheter? Hur mkt ledigt finns det på hårddisken? Du lär ha minst 10% ledigt för att osx ska må bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu spånar jag bara här så ta inte mitt svar för givet! Samplingar som kräver minne är överlag inte cpu-krävande OM det inte är med en massa effekter på förstås. Som ex Spectrasonics produkter som snor både ram & cpu.

Men jag tror att din burk kommer att jobba lättare om du sätter i 2 GB mer ram i. Överlag så brukar 2GB vara lite för lite idag! Eftersom du närmar dig taket av ramminnet så tror jag att minnet måste slussa information från ram till hårddisk och det kräver cpu i busstrafiken.

Men fö, har du kollat att reparera behörigheter? Hur mkt ledigt finns det på hårddisken? Du lär ha minst 10% ledigt för att osx ska må bra!

Köpte datorn för några dagar sedan, ominstallerad med osx 10.6.4 och enda program jag lagt in är logic pro så det finns mycket ledigt på hårddisken (ca 80%). Jag använder nästan uteslutande exs24 för piano. stråkar, brass, elbasljud mm + gsi:s vb3 för orgel, ingen space designer (då den tydligen slukar kraft) utan bara enklare reverb, eq, compressor. Har väl några patcher som består av elbas-piano-stråkar-synthpad-bells o någe mer tror jag, blir kanske för mycket?..... Apropå ljudkortet... det får nu ström via fw, är det bättre att köra via strömadaptern?

Är lite hispig då jag tänkt testa detta på två spelningar nu till helgen!

Redigerat av jogla73
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Använder en macbook intel core 2 duo 2,4 ghz och 2 gb ram tillsammans med mainstage 2. CPU:n är i regel ganska låg medan ramminnet är 70% (varav mainstage är 65%). CPU:n lyser rött då och då när man minst anar det och det känns lite osäkert då jag tänkt använda denna setup live och använda min fantom-x endast som mother-keyboard. Kan tillägga att jag spelar keyboard-bas och vill köra ut basen separat så jag köpte ett focusrite saffire pro 14 för att få flera separata utgångar...Nu är min fråga: Om jag uppgraderar ramminnet från 2 till 4gb, minskar då belastningen på CPU:n?

MVH / Jonas

Låter som att det som händer är att RAM-minnet behöver frigöra utrymme. För att frigöra utrymme flyttas data från RAM-minnet till hårddisken vilket i sin tur innebär att CPUn används. Så svaret på din fråga är: Ja!

Om du inte redan har senaste firmware till ditt ljudkort så skaffa dig det. Likaså bör du uppdatera Logic och Mainstaige ifall programuppdateraren i OS X påvisar att uppdateringar finns.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som att det som händer är att RAM-minnet behöver frigöra utrymme. För att frigöra utrymme flyttas data från RAM-minnet till hårddisken vilket i sin tur innebär att CPUn används. Så svaret på din fråga är: Ja!

Om du inte redan har senaste firmware till ditt ljudkort så skaffa dig det. Likaså bör du uppdatera Logic och Mainstaige ifall programuppdateraren i OS X påvisar att uppdateringar finns.

Ska kolla om jag har senaste firmware till ljudkortet. Logic och Mainstage är uppdaterade i fredags då jag fick hem macen och installerade Logic Pro. Jag tror oxå att mera ram behövs men ville bara dubbelkolla med er som har lite bättre koll än jag... Pratade med Holodeck i Östersund och dom erbjöd sej att uppgradera ram till 4gb och då utför dom även ett test som skulle ta 4-6 timmar... Tänkte annars byta det själv, var nära att plocka ut 2 kingston minnen men ang det där testet så sökte jag på nätet och fick reda på att alla ramminnen kanske inte fungerar med mac fast specifikationen verkar vara rätt?! Så är jag dum som låter Holodeck utföra detta? Kostar ju lite mer men då bör det ju fungera stabilt och det är ju det jag vill. Har inte tid att beställa heller och Holodeck kan fixa detta idag!

Redigerat av jogla73
Link to comment
Dela på andra sajter

Ska kolla om jag har senaste firmware till ljudkortet. Logic och Mainstage är uppdaterade i fredags då jag fick hem macen och installerade Logic Pro. Jag tror oxå att mera ram behövs men ville bara dubbelkolla med er som har lite bättre koll än jag... Pratade med Holodeck i Östersund och dom erbjöd sej att uppgradera ram till 4gb och då utför dom även ett test som skulle ta 4-6 timmar... Tänkte annars byta det själv, var nära att plocka ut 2 kingston minnen men ang det där testet så sökte jag på nätet och fick reda på att alla ramminnen kanske inte fungerar med mac fast specifikationen verkar vara rätt?! Så är jag dum som låter Holodeck utföra detta? Kostar ju lite mer men då bör det ju fungera stabilt och det är ju det jag vill. Har inte tid att beställa heller och Holodeck kan fixa detta idag!

Har du pengarna och ont om tid låter det som en mycket god idé att låta Holodeck utföra bytet! 🙂

Vidare kan du, bland annat, använda dig av dustin för att beställa RAM till din Mac. Har själv använt deras tjänst utan problem. Dock gäller det att man vet vilken dator man äger för att få rätt RAM-minnen.

Hoppas allt löser sig till det bättre och lycka till på spelningen i helgen! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Gick bara att trycka i 3 gig, får duga tillsvidare. Tydligen gick inte minnesmodulerna ihop... Men jag tror jag hittade en av orsakerna till att cpu:n slog i taket. Det var naturligtvis EXS samplern och något filter på nå´t synthljud som orsakade detta, kopplade ur det och lite tråkigare ljud men det funkar. Vidare ska jag kolla igenom alla ljud jag använder för det är onödigt många röster på vissa ljud. Är det någon som har koll på plugins såsom compressor, modulations-effekter, delayer mm, om och vilka som är extra krävande? Space-designer valde jag bort och använder ett enklare reverb. Spelar partymusik / underhållning / krogshower så det blir en hel del patcher som används och tillråga på allt så lirar jag bas med vänstern!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...