Jump to content
Annons

Reverb på mastern.


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Har för mig att detta varit uppe förut, men hittar inget vettigt.

Jag tycker det kan vara snyggt med ett lite långt reverb på masterspåret på balladaktiga låtar. Men kan det ge nåt positivt på rockiga låtar? Tänker då på gammaldags skit med riktiga trummor, bas och gitarrer typ... Med mina enkla grejor kan jag lägga reverb på mastern, eller också lägga lite grann på varje kanal, även baskaggen.

Alla olika slags tankar ang detta vore fint att läsa. 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vissa instrument låter bra med reverb, andra blir bara grötiga. Därför lägger jag bara reverb på enskilda kanaler för att kunna kontrollera reverbmängden separat.

Upplever du att ett enhetligt reverb på alla instrument kan vara snyggt, då kan du lika gärna vrida upp lite mer reverb i aux send för instrumenten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har hänt att jag lagt lite lätt rumsreverb då jag mastrat akustiska inspelningar gjorda i akustiskt torra miljöer. Gör man det rätt brukar mixen gnistra till och kännas fräschare då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lade en gång ett lite svalt masterreverb på en instrumentalballad för att få den lite mer pompös och mtv-polerad. Det blev jättedåligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Masterreverb är ingenting att undvika. Låt öronen avgöra och ett tips är att göra alternativa mixar med olika mycket reverb, då kan du välja mix vid ett senare tillfälle.

Mickestrang

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Långa reverb på mastern funkar nog på vissa låtar.

Däremot är det inte ovanligt att man kanske har små rum eller korta reflektioner på mastern. På Rocklåtar kan ju en rumsklang ge det där extra stöket som kanske behövs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Reverb på mastern känns riktigt slickt och sliskigt. Men gillar man sånt så.

I disagree! Med stor mängd torr signal och med låg eller ingen diskant i reverbet är det enligt mig en subtil & go försköning. Att vräka på med för långa reverbtider och för högt mixad reverbsignal däremot, huga!

Guitar N: Själv tycker jag det kan göra en hel del för rockinspelningar med reverb på mastern. Särskilt när inspelningen är i mono och reverbet i stereo. I den digitala världen är mitt favorit Reverb A, cubase inbyggda. Brukar nästan alltid ha den på projekten, på mastern i cubase, och knappt ens röra de förinställda kontrollerna på pluggen förutom att sänka wet/dry på effekten till omkring 7%. I den digitalt analoga världen tycker jag allt jag provat på funkar - microverb, t.c electronics. Så länge jag får möjlighet att klippa av diskant på reverbsvansen som det enligt mig nästan alltid blir för mycket av. I den analogt analoga världen gillar jag plåtreverb eller det naturliga rumsljudet som kommer med mellan instrumenten vid inspelning i träklädda stora rum ( salar ) och konferensrum. En del säger läck, andra säger akustik. 🙂

Ett analogt ekorum är egentligen väldigt lätt att framställa - bara ta ut alla möbler och ställ in en högtalare av vilken sort som helst samt en mikrofon. Ändra därefter mikrofonens avstånd efter behag och spela upp / och in en signal. Den kan tillföra subtila härligheter när man blandar med originalmaterialet. Relativt omständigt men också väldigt roligt!

Lax

EDIT: Förtydligade

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Alla olika slags tankar ang detta vore fint att läsa

Jag har (såvitt jag kan erinra mig just nu) aldrig använt reverb på mastern.

Jag ser ingen mening med att lägga reverb på mastern i annat fall än om man inte har tillgång till själva mixen, och behovet att skjuta tillbaka ljudbilden finns. Således är "reverb på mastern" ett förfarande vid audiokirurgiska ingrepp som endast dedicerade "mastrare" befattar sig med.

Tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har (såvitt jag kan erinra mig just nu) aldrig använt reverb på mastern.

Jag ser ingen mening med att lägga reverb på mastern i annat fall än om man inte har tillgång till själva mixen, och behovet att skjuta tillbaka ljudbilden finns. Således är "reverb på mastern" ett förfarande vid audiokirurgiska ingrepp som endast dedicerade "mastrare" befattar sig med.

Ett förslag i linje med din metafor: använd låg % på blandningen mellan reverb och ren signal. Med dina ord skulle jag beskriva det som om den ordinarie ljudbilden finns, samtidigt som något "bakomskjutet" bar upp den, på ett subtilt sätt.

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

I den senaste låten jag postade i coutrny/pop hade jag ett liiiitet rumsreverb på mastern. Knappt hörbart men gjorde ändå en liten skillnad.

Ja, jag har för mig att någon sa: det ska vara så pass lite att man inte hör det, men samtidigt så pass mycket att det saknas när man tar bort det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lägger på ett reverb på varannan produktion ungefär.

Ett relativt kort reverb mixad til 3-5% beroende på hur det låter och som Valle säger hur det INTE låter när du tar bort det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...