Jump to content
Annons

val av daw control


Drängen

Recommended Posts

tjo!

har funderat i någon vecka nu på att skaffa mig en ny daw control till logic.

köpte mig en bcf2000 för någn månad sedan och är förbannat besviken.

visserligen får man oftast vad man betalar för men att den skulle låta så pass illa när reglagen rör på sig var ju lite löjligt.

så jag har spanat in följande två:

Mackie MCU pro

Euphonix MC control

jag är en knapp-tryckar-kille. gillar när det är en fysisk knapp och inte en touch-screen. vilket så klart talar för en Mackie.

men på andra sidan ska tydligen reglagen på Mackie låta en del. (youtube)

dessutom är Mackie billigare att köpa, billigare att bygga ut med mcu xt pro än vad det är att bygga ut MC control med MC mix.

men MC control ska tydligen vara som gjord för logic.

jaaa valet är svårt. får nästan bli singla slant.

vad har folket på forumet för erfarenheter av dessa två?

vilken skulle du valt och varför?

SKÅL!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vi har en gammal logiccontrol/mackiecontrol ansluten via midi(innan dom styrde upp det flashiga usb/fw-Stödet) ståendes inkopplad som vi i princip inte använder, men att reglagen skulle vara störande tycker jag verkligen inte. Nu har jag i och för sig en hög smärttröskel vad gäller maskinljud när jag jobbar, men hade jag störts det minsta av den hade jag pluggat ur den och ställt undan den.nu tittar du i och för sig på en nyare variant, men dom Lär väl knappast gjort reglagen sämre..?? Vad gäller behinger så vet jag vad du menar... Har en sån ståendes i nåt hörn, och dom reglagen väsnades rejält mkt mer än logiccontrollern.

Redigerat av Mr Keys
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har en gammal logiccontrol/mackiecontrol ansluten via midi(innan dom styrde upp det flashiga usb/fw-Stödet) ståendes inkopplad som vi i princip inte använder, men att reglagen skulle vara störande tycker jag verkligen inte. Nu har jag i och för sig en hög smärttröskel vad gäller maskinljud när jag jobbar, men hade jag störts det minsta av den hade jag pluggat ur den och ställt undan den.nu tittar du i och för sig på en nyare variant, men dom Lär väl knappast gjort reglagen sämre..?? Vad gäller behinger så vet jag vad du menar... Har en sån ståendes i nåt hörn, och dom reglagen väsnades rejält mkt mer än logiccontrollern.

ja det är ju just det med hur mycket oljud man accepterar.

men jag menar för dom pengarna man får lägga ut på en mcu pro borde dom vara tyst.

det skiller ju inte sådär galet mycket pengar mellan mcu pro och MC control.

och så som jag fattar det ska inte MC control ge ifrån sig nå mycket ljud alls.

men på andra sidan när man väl får hem mackien kanske den inte låter alls så mycket som man trott.

http://www.youtube.com/watch?v=r43L4YRCIxk

haha jaa den där behinger bcf2000 är i en klass för sig.

viste inte om jag skulle skratta eller gråta. ☺️

men på andra sidan var det ett impulsköp bara för att få jobba lite med rattar och reglage. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Asså, ska reflektera över hur mkt reglagen låter när jag kommer till studion imorn, men om jag inte minns fel så låter dom inget alls i själva rörelsen....det enda ljud som kommer är när det startar upp rörelsen med ett litet ryck.... Men jag ska undersöka saken närmre. Tror verkligen inte man kan störa sig på ljudet faktiskt. Men som sagt, jag har fram till för ett år sen suttit i studios där både grannstudios och fläktsystem väsnats ganska ordentligt, så jag ä ganska luttrad. Haha...

Link to comment
Dela på andra sajter

hehe ja jag sitter inte i något ljudisolerat rum precis.

ett rum i lägenheten som sakta men säkert blivit till hobby studio.

så fick jag barn för två veckor sedan så det är ju high chaparral hemma här till och från. (och lugnare lär det inte bli)

men på klipper går alla reglage. klart det låter mer då.

har svårt att se mig gör en mix där dom går lös på det där sättet. den dagen den sorgen.

hur är det med andra controller då?

m-audio projectmix

digidesign command 8

osv.

hur är dom? låter dom en del också?

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Jag kör med en MCU och extender till Logic, via ett AMT8 midiinterface.

Det fungerar väldigt bra ihop, MCUn är nog lika tyst som euphonixen. Har haft båda och ingen har stört varken inspelning eller mix, jag spelar in sång i samma rum.

Det var mycket strul med euphonix och logic, så jag bytte och har inte ångrat mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör med en MCU och extender till Logic, via ett AMT8 midiinterface.

Det fungerar väldigt bra ihop, MCUn är nog lika tyst som euphonixen. Har haft båda och ingen har stört varken inspelning eller mix, jag spelar in sång i samma rum.

Det var mycket strul med euphonix och logic, så jag bytte och har inte ångrat mig.

aa ok. skönt att någon med erfarenhet av båda två skrev en rad. hehe

nya MCU pro ska ju gå via usb. så man ska inte behöva en midiinterface. om man inte vill ha en ändå så att säga. (kan vara kul att få lite mer i racket också 🙂 )

knepigt det där med euphonix. jag har fått bilden av att euphonix ska passa som handen i handsken för mac och logic användare.

om jag inte minns helt fel nu så fanns det en tråd här på forumet där någon köpt en MC control och körde den på sin macbook pro och hade massa bekymmer.

nu vet jag inte vilket daw han hade men jag ska göra en sökning och se om jag får fram tråden. kan ju vara bra läsning. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

post-9550-097678600 1288443736_thumb.jpg

Radikal SAC 2K

Ett till alternativ. Också svår att få tag i men trevlig.

haha ja du er 😄

jag har aldrig hört tala som den.

får göra en google-runda och se vad det är för något. hehe

har du några erfarenheter av den eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...