Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag var med i ett band för många år sedan och vi spelade in en massa musik som nu ligger på DAT-band outgivet hemma hos en av medlemmarna. Jag är medkompositör och till allt material.

Jag nekas tillgång till banden och har inte ens en kopia. Jag vill ge ut materialet men personen med banden vill inte. Ex-medlemmen spelar på inspelningarna men är inte kompositör.

Hur ska jag få tillgång till musiken? Vilken rätt har jag på min sida? Bandet i fråga gav ut skivor på riktigt bolag och så då det begav sig.

Tacksam för tips och råd.

BrutalityGBG

Annons
Postat

Är du upphovsman, så har du rätt att ge ut låtarna, så länge de andra upphovsmännen också är med på det.

Rättigheter till själva inspelningarna kan det kanske vara värre med om det inte är du som äger banden... Om det är inspelat av ett skivbolag, så är det ju skivbolaget och inte bandmedlemmar eller upphovsmännen som äger inspelningarna, men jag vet inte riktigt om det finns någon praxis i sådana lägen, när det är mellan privatpersoner.

Det är i alla fall j-t dålig stil att vägra dela med sig till de andra bandmedlemmarna av det som man har spelat in tillsammans.

Postat

Rent moraliskt borde det väl inte vara en person av bandmedlemmarna som ensam bestämmer ifall materialet ska ges ut eller ej. Ring upp övriga medlemmar och diskutera saken med dem. Om det visar sig att fyra av fem medlemmar vill ge ut materialet så ger kanske han med DAT-banden ger med sig.

Juridiskt sett så är det säkert mer avancerat, som Claes säger, med ägare till inspelning osv osv. Men är ni (fd) bandmedlemmar överrens så går säkert det att lösa.

Postat

Jag nekas tillgång till banden och har inte ens en kopia. Jag vill ge ut materialet men personen med banden vill inte. Ex-medlemmen spelar på inspelningarna men är inte kompositör.

Med nedanstående utgår jag ifrån att du INTE äger rättigheterna till inspelningarna:

I det här fallet spelar det faktiskt ingen roll vem som "äger" inspelningarna. Även om du fick/hade en kopia på materialet så hade du ändå inte kunnat offentliggöra/sprida det utan medgivande från samtliga utövare/musiker på respektive inspelning — det är ungefär så "skivkontrakt" fungerar; om inte alla musiker/artister skriver på avtalet kan bolaget inte påbörja några inspelningar/releasa produktionen. Vem som är kompositör eller inte saknar helt relevans i det här fallet (såvida det inte rör sig om s.k. förstagångsinspelning).

OM du lyckas få loss banden och dess rättigheter på något sätt (under förutsättning att vi talar om masterband) skulle du ju kunna göra en fuling som att helt enkelt radera de spår ex-medlemmen spelar på och helt enkelt låta någon annan lägga om det. Om det är så att ex-medlemmen skulle vara det enda hindret, så att säga.

Däremot finns det absolut ingenting alls som kan hindra dig från att spela in låtarna i fråga på nytt (såvida det inte rör sig om s.k. förstagångsinspelning). Det spelar ingen roll vem har skrivit vad eller hur mycket. Det där blir NCB:s sak att ta hand om; du (eller bolaget) betalar bara sedvanlig licensavgift. That's all.

Så istället för att slösa din dyrbara energi på att fightas om några gamla band, spela in skiten på nytt och shove it up their faces. 😄

(Däremot förstår jag mycket väl att "gamla masterband" har väldigt stort nostalgivärde.)

Postat

Hej igen och tack för era svar

Valle, när räknas ett verk som förstagångsinspelning och vilken skillnad skulle det göra?

Låtarna finns inte inspelade i andra versioner varken innan eller efter.

Inser när jag läser svaren att jag är rätt körd vad gäller banden.

Känns riktigt surt att jag ägnade 6 fattiga år i studion utan att i efterhand få ta del av själva produkten.

Postat

när räknas ett verk som förstagångsinspelning och vilken skillnad skulle det göra?

Tyvärr är det där lite luddigt eftersom det kan tolkas på olika sätt. Men i grunden betyder det att du inte utan (med)kompositörens/(med)textförfattarens tillstånd får spela in och offentliggöra en låt som inte tidigare är "utgiven".

Men som sagt, vad som menas med "utgivet" kan variera. Dinosaurieförbundet STIM, t.ex, menar att "utgivning" bara kan ske på fysiska exemplar/kopior som t.ex. CD-skivor, och inte som datafiler på t.ex. Internet.

Skillnaden här är alltså att du, tyvärr, måste fråga dina (ex)bandmedlemmar om det är OK att du spelar in låtarna på nytt. Men risken att någon skulle sätta sig emot finner jag ganska osannolikt — såvida det inte handlar om ren jävelskap, vilket ju ibland figurerar.

Lycka till! Hoppas det löser sig.

Postat
Känns riktigt surt att jag ägnade 6 fattiga år i studion utan att i efterhand få ta del av själva produkten.

vill du ha tillgång till det för att ge ut eller för egna nostalgiska skäl?

Postat

Jag vill ge ut materialet. Jämför med konst eller litteratur. Allt du skrev eller en målade under en sexårsperiod ligger hemma hos en kompis. Skulle det uppfattas som en nostalgigrej om jag vill att materialet blir tillgängligt för allmänheten?

Om en författare inte skulle komma åt sitt manus för att det ligger hemma hos redigeraren som inte vill släppa den ifrån sig, låter det rimligt?

Konstigt egentligen hur låg status en outgiven musikinspelning har.

Men det är klart, man räknade ju kanske i första hand att bli blåst av ett skivbolag, inte av ngn gammal bandkompis.

vill du ha tillgång till det för att ge ut eller för egna nostalgiska skäl?

Postat

Jag vill ge ut materialet. Jämför med konst eller litteratur. Allt du skrev eller en målade under en sexårsperiod ligger hemma hos en kompis.

men nu var det väl inte nåt du gjort utan nåt ni gjort tillsammans?

och för övrigt har du helt å hållet missuppfattat vad som menades med nostalgigrej - är du alltid lika svår att kommunicera med?

Postat

för övrigt har du helt å hållet missuppfattat vad som menades med nostalgigrej

He he... Tänkte detsamma, faktiskt, när jag läste responsen 😄

Postat

vissa studios spar kopior av det de spelar in. du kanske kan kolla där ni spelade in om det finns något sånt? är det ingen annan i bandet som har nån kopia?

Postat (redigerat)

nja, det var faktiskt mest jag och en person till som gjorde något rent konkret på inspelningarna. Övriga personer var med i bandet rent formellt men mest när det blev konsert. Närvarade i studion gjorde de givetvis. Det vet vi ju om allihop, men det finns ju inga papper på det eftersom materialet inte gavs ut när det begav sig.

Tror du missförstod mig lite. Det jag skrev var inte en direkt respons på det du skrev. Jag bara kom att tänka på hur man ofta banaliserar musik som konstverk (och jag är förmodligen lika skyldig som någon annan). Killen som har banden tycker just att det är "gamla tejper med vårat band" och jag har nu insett vilket förödande synsätt det är för mig som kompositör.

Vad tror jag förstod precis vad du menade med "nostalgigrej", eller tror du att jag missförstått? Du menade väl "mest för kul" eller? Antar att det lät som att jag var sur eller arg med tanke på din irriterade respons, men det var inte meningen alls.

men nu var det väl inte nåt du gjort utan nåt ni gjort tillsammans?

och för övrigt har du helt å hållet missuppfattat vad som menades med nostalgigrej - är du alltid lika svår att kommunicera med?

Redigerat av brutalityGBG
Postat

Tack för informationen!

Jag utseluter inget som situationen ser ut just nu.

Skillnaden här är alltså att du, tyvärr, måste fråga dina (ex)bandmedlemmar om det är OK att du spelar in låtarna på nytt. Men risken att någon skulle sätta sig emot finner jag ganska osannolikt — såvida det inte handlar om ren jävelskap, vilket ju ibland figurerar.

Lycka till! Hoppas det löser sig.

Postat
menade väl "mest för kul" eller?

nej jag menade om du ville ha materialet för att själv kunna ha möjligheten att höra dina gamla låtar å inspelningar - eller om du hade planer på att ge ut det

• 1 månad senare...
burkish (oregistrerad)
Postat

Denna ex-bandmedlem kan inte neka dig till inspelningen så länge han inte utfört den inspelningen och äger rättigheterna till den. I och för sig borde skivbolaget ha kvar originalinspelningarna. Som kompositör så kan du som sagt alltid spela in låten igen och ge ut den, frågan är bara vilken typ av bevis du har på att du verkligen är kompositören. Men precis som att du behöver ex-medlemmens medgivande för att ge ut inspelningarna så kan han inte neka dig till låtarna så länge skivbolaget, som äger rättigheterna till inspelningen, inte nekar dig.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.