Jump to content
Annons

Mikrofonbyte, sång


fetmule

Recommended Posts

Har alltid tyckt att det låtit helt ok att spela in sång med en sm-58 men jag anar att det är att vara väl lågbudget. Hur stor är idén att byta till typ Röde NT1-A. Nu kostar den inte så mycket i sig men hur stor är skillnaden på ett ungefär? Är det värt besväret eller måste man dra till med en mick mot runt 10000 kr klassen för att det ska ge något större resultat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det där med mickar är en solklar smaksak. Den ena tycker si och den andra så.

Spelar man in på amatörnivå i sin hemstudio tycker jag det räcka långt med en billigare mic. Att generellt säga att en stormembransmic är bättre på sång än en SM58, tycker jag är vanskligt. Dels beror det på vilket sound man vill åt, och sedan låter faktiskt röster ganska olika. Därför kan en mic passa super på en röst men inte alls på en annan. Det som är enväldig domare är din öron och din känsla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte alls säkert att du får ett bättre resultat med en kondensatormikrofon än en dynamisk. Allt beror på vilken typ av röst du har. Vissa röster låter bättre i dynamiska mikrofoner, andra sämre. T.ex. så är det inte alls ovanligt att Shure SM-57 används till sång ibland, trots att det egentligen är en instrumentmikrofon. Bästa tipset är, som alltid, att prova sig fram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med mickar är en solklar smaksak. Den ena tycker si och den andra så.

Spelar man in på amatörnivå i sin hemstudio tycker jag det räcka långt med en billigare mic. Att generellt säga att en stormembransmic är bättre på sång än en SM58, tycker jag är vanskligt. Dels beror det på vilket sound man vill åt, och sedan låter faktiskt röster ganska olika. Därför kan en mic passa super på en röst men inte alls på en annan. Det som är enväldig domare är din öron och din känsla.

Det finns många som håller med mig om att en stormembranare är bättre vid just studioinspelning. Men det är sant det du säger att det är smakfråga. Men ljudet blir sällan bättre med SM58.

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer helt! Om SM58 tycker jag inte. Beta58 är däremot ganska trevlig om man behöver en dynamisk mic. Till studiobruk skulle jag dock inte välja en dynamisk mic annat än i nödfall - men det är som sagt, en smaksak... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Alltså, jag är kanske dum i huvet.

Men visst fan är det självklart att sångljudet blir bättre i en stormembranare än i en sm58???

Det som kan göra något åt inspelningen skulle möjligtvis vara den speciella känslan man får av att "greppa en mick", det kan iallafall i rapsammanhang ge en tuffare output & mer närvaro. Ibland ge en rappare mer trovärdighet & streetkänsla.

Men för LJUDET som helhet är det SJÄLVKLART bätttre med en stormembranare.

No Doubt.

Fetmule - du kommer att bli väldigt överraskad över skillnaden. Ta hem & pröva imorgon & hojta till om hur du upplever la différance.

Redigerat av Danny Cort
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, jag är kanske dum i huvet.

Men visst fan är det självklart att sångljudet blir bättre i en stormembranare än i en sm58???

Det som kan göra något åt inspelningen skulle möjligtvis vara den speciella känslan man får av att "greppa en mick", det kan iallafall i rapsammanhang ge en tuffare output & mer närvaro. Ibland ge en rappare mer trovärdighet & streetkänsla.

Men för LJUDET som helhet är det SJÄLVKLART bätttre med en stormembranare.

No Doubt.

Fetmule - du kommer att bli väldigt överraskad över skillnaden. Ta hem & pröva imorgon & hojta till om hur du upplever la différance.

Håller med helt. Och om man spelar in med en SM58 för smakens skull så borde det ju vara för att ljudet kanske låter lite mer primitivt? Vad vet jag? Och killen undrar om ljudet blir bättre. Och jag gissar med ganska stor säkerhet att en stormembranare klarar av inspelning av sång bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Just Addic!

Det är ingen smaksak om ljudet blir bättre i en stormembranare. Det är helt självklart.

Vill man ha det primitiva ljudet så har man dessutom långt större frihet när det gäller editering av sången om den är inspelad med en konding.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte har tillgång till något bra rum så skulle jag vilja påstå att det inte alls är säker att resultatet blir bättre med en konding. Jag har spelat in i riktigt taskiga rum och valt en beta58 istället för en stormembran i 15000 kr klassen. Fast å andra sidan har man några min över är det inte so jobbigt att bara hänga upp ett täcke eller någotför att ta bort lite av det dåliga rummet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men visst fan är det självklart att sångljudet blir bättre i en stormembranare än i en sm58???

Så självklart är det väl inte? Finns ju röster som låter piss i kondensatormickar men som kan låta bra mycket bättre i dynamiska mickar. Det är väl ändå kvaliten på mikrofonen som avgör? Och rösten då givetvis. Om man inte kan sjunga så är det ju shit the same, som man säger 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Annorlunda är en sak. Självklart blir det annorlunda. Bättre är en annan. Smaksak.

Rekommenderar alla som inte provat att låna en Shure SM58 och prova. Bli överraskad.

Men det beror också på musiken och vad du gör med inspelningen. Hårdrock är annorlunda från singer-songwriter.

Tr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men visst fan är det självklart att sångljudet blir bättre i en stormembranare än i en sm58???

Så självklart är det väl inte? Finns ju röster som låter piss i kondensatormickar men som kan låta bra mycket bättre i dynamiska mickar. Det är väl ändå kvaliten på mikrofonen som avgör? Och rösten då givetvis. Om man inte kan sjunga så är det ju shit the same, som man säger 😎

Men spelar du in i en stormembranare så har du ju mer flexibilitet i sången. Du har ju mer bredd att röra dig på pga att den plockar ju upp en större bredd och rakare frekvensgång. Då har du ju möjligheten att editera fram exakt det ljudet du vill i efterhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som ni kanske förstått har sången inte haft prioritet nr 1 i mina "produktioner" men nu får det nog fan bli lite ändring på det.

Inhandlar en hyfsat billig stormembranare och återkommer med upplevelsen.

Tack för synpunkterna.

Redigerat av fetmule
Link to comment
Dela på andra sajter

Men spelar du in i en stormembranare så har du ju mer flexibilitet i sången. Du har ju mer bredd att röra dig på pga att den plockar ju upp en större bredd och rakare frekvensgång. Då har du ju möjligheten att editera fram exakt det ljudet du vill i efterhand.

Visst har en kondingmick rakare frekvensgång och allt det där. Inget snack. Det jag reagerade på var bara att man fnös åt dynamiska mikrofoner till sång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men spelar du in i en stormembranare så har du ju mer flexibilitet i sången. Du har ju mer bredd att röra dig på pga att den plockar ju upp en större bredd och rakare frekvensgång. Då har du ju möjligheten att editera fram exakt det ljudet du vill i efterhand.

Visst har en kondingmick rakare frekvensgång och allt det där. Inget snack. Det jag reagerade på var bara att man fnös åt dynamiska mikrofoner till sång.

Nej jag fnös inte =). Rekomenderade en stormembranare framför en dynamisk vid inspelning av sång bara =).

Link to comment
Dela på andra sajter

Säger som många andra. Det är en smaksak. Plus att man ska ju basera på vilken slags sångkaraktär man vill åt.

Jag har en Rode Classic (vet ej om den går att köpa längre) och en Sm58 som jag brukar alternera mellan. De kan ibland vara svårt att få de där skitiga & goa med en sån mic som rode classic eller annan stormembran. Så vill jag ha skitigare mer komprimerat ljud brukar jag köra Sm58 istället. Eller Sm58 som när mick och Classicen som distans på cirka 1,5 meter eller mer om så önskas. Händer ibland att man använder Sm57 oxå funkar bra om man vill ha ännu hårdare feeling. Och sen kanske dubba refrängerna med sm58 eller liknande. Så blir de lite annan karaktär. Men ska man spela in lite mer pop sång eller vad man ska kalla det, ren o fin nära o thigt sång så tycker jag om min rode classic 😎

Testa o lek så mycke som bara är möjligt. Det är ju inte tekniken som sätter gränser, utan vi människor som sätter upp hinder hela tiden. För det mesta.

/henke

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker också det är en ren smaksak. Underskatta aldrig SM57an. I vissa lägen kan den göra mirakel för sångljudet.

En annan grej är att jag tycker en inspelning med en SM57 tar kompressor på ett helt annat sätt än många stormembranare. Det är ofta lättare att sätta SM57-spåret snyggt i mixen. Att helt förkasta dynamiska mikrofoner vid sånginspelning ska man nog i alla fall passa sig för.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja som sagt.... en smaksak.... men de man kan säga är att en sm58 egentligen inte e gjord för att sjunga i från början.... dock använder jag den ibland själv till detta och jag vet att faktiskt beatles använde sm57or o spela in sång me ett tag så de går ju och kan bli rätt bra.... de som e lite tråkit me dom e att dom klipper skitmycke bas o därför kan sång kännas lite "tunn".... men om du köper en stormembranare så kommer du förmodligen få problemet med att den tar upp en massa ljud som du inte vill ha så du får en pysigare inspelning.... men de kan man ju fixa me sångbås osv

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ingen smaksak om ljudet blir bättre i en stormembranare. Det är helt självklart.

Nu skriver du som att kondingar vore verkligheten och dynamiska nån sorts flavour/nyans av verkligheten. Kan inte hålla med alls. Det finns inget 'perfekt' ljud, allt är en smaksak.

Vill man ha det primitiva ljudet så har man dessutom långt större frihet när det gäller editering av sången om den är inspelad med en konding.

Gör detta test: Spela in sång med en kondensatormick. Gör sen också en tagning med en dynamisk (SM58 t ex). Använd den dynamiska micken som förebild och försök att återskapa det soundet med kondensatormicken (med EQ, kompressorer eller vilka pluggar du vill).

Jämför sedan vilken tagning som låter mest dynamisk mikrofon. Antagligen den dynamiska.

Slutsats, vill man ha en speciell karaktär på ljudet är det oftast enklast att välja den mick/preamp/eq/kompressor som har dessa egenskaper från början. Det är ju inte som att det är för krångligt att koppla in en annan mick... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör detta test: Spela in sång med en kondensatormick. Gör sen också en tagning med en dynamisk (SM58 t ex). Använd den dynamiska micken som förebild och försök att återskapa det soundet med kondensatormicken (med EQ, kompressorer eller vilka pluggar du vill).

Jämför sedan vilken tagning som låter mest dynamisk mikrofon. Antagligen den dynamiska.

Gör samma sak fast omvänt 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Har alltid tyckt att det låtit helt ok att spela in sång med en sm-58 men jag anar att det är att vara väl lågbudget. Hur stor är idén att byta till typ Röde NT1-A. Nu kostar den inte så mycket i sig men hur stor är skillnaden på ett ungefär? Är det värt besväret eller måste man dra till med en mick mot runt 10000 kr klassen för att det ska ge något större resultat?

Alltså vill bara säga att röde NT1-A är inte en bra mik. Jag skulle inte rekomendera dig att köpa just den. Däremot har ADK mycket prisvärda mikrofoner. Om du är ute efter en billigar kondensator mik så ska du nog satsa på ADK A51e. Mycket prisvärd.

//AEM

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ingen smaksak om ljudet blir bättre i en stormembranare. Det är helt självklart.

Skämtar du??

Självklart blir det oftast bättre ljud med en kondensatormick, men du kan ju knappast påstå att det ALLTID blir bättre ljud i en kondensatormick än en dynamisk, OAVSÄTT akustiken, vilka mickar det handlar om, vilken röst man har och vilket ljud man vill uppnå?

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Har alltid tyckt att det låtit helt ok att spela in sång med en sm-58 men jag anar att det är att vara väl lågbudget. Hur stor är idén att byta till typ Röde NT1-A. Nu kostar den inte så mycket i sig men hur stor är skillnaden på ett ungefär? Är det värt besväret eller måste man dra till med en mick mot runt 10000 kr klassen för att det ska ge något större resultat?

det är klart värt att byta till en Röde eller liknande.

Kanske dock inte värt att lägga 10 000.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...