Rabieshund Postat 23 oktober 2010 Postat 23 oktober 2010 Var ska man vÀnda sig om man vill trycka bara ett fÄtal skivor? Tanken Àr att det inte ska sÀljas utan skickas runt lite.
Piccazzo Postat 23 oktober 2010 Postat 23 oktober 2010 MÄnga har skrivare som man kan printa med direkt pÄ CD. SÀkert ha du nÄgon i umgÀngeskretsen , men om inte sÄ har jag en och kan printa nÄgra för sjÀlvkostnadspris.
Rabieshund Postat 23 oktober 2010 TrÄdstartare Postat 23 oktober 2010 Tack men jag tÀnkte nog mer nÄt som ser ut som en professionell CD-produktion, alltsÄ kanske digipak eller liknande. Jag kan tÀnka mig att de flesta tryckerier inte vill trycka under ett visst antal ex?
Linus Postat 23 oktober 2010 Postat 23 oktober 2010 Under 500 ex blir det aldrig pressad skiva, dÄ blir det brÀnd skiva oavsett vart du vÀnder dig. Digipakomslag kan du dÀremot fÄ ÀndÄ, Àven om det blir dyrt.
Rabieshund Postat 23 oktober 2010 TrĂ„dstartare Postat 23 oktober 2010 Det spelar absolut ingen roll! Bara det ser bra ut. Kommer bara bli lite jĂ€vligt snyggt demomaterial bara. đ Har skickat en förfrĂ„gan om offert pĂ„ ett stĂ€lle. Vi fĂ„r se vad det skulle kosta..
debatt Postat 24 oktober 2010 Postat 24 oktober 2010 Under 500 ex blir det aldrig pressad skiva, dĂ„ blir det brĂ€nd skiva oavsett vart du vĂ€nder dig. Digipakomslag kan du dĂ€remot fĂ„ Ă€ndĂ„, Ă€ven om det blir dyrt. SĂ„dan Ă€r standardnormen ja, Ă€ven om vĂ€l fortfarande nĂ„got stĂ€lle drar grĂ€nsen vid 300 ex fortfarande. Men visst Ă€r det dock sĂ„ att de kan framstĂ€lla t.o.m. en enda enstaka pressad cd med 20-sidig fyrfĂ€rgstrycksak i special package-edition i jakaranda, bara man vill betala för det. Jag har sjĂ€lv frĂ„gat flera stycken. đ
debatt Postat 24 oktober 2010 Postat 24 oktober 2010 Det spelar absolut ingen roll! Bara det ser bra ut. Kommer bara bli lite jĂ€vligt snyggt demomaterial bara. đ Har skickat en förfrĂ„gan om offert pĂ„ ett stĂ€lle. Vi fĂ„r se vad det skulle kosta.. Ett litet tips bara pĂ„ vĂ€gen... ska du göra 10 stycken kan du lika gĂ€rna göra 100 stycken. Det kommer kosta ungefĂ€r detsamma.
Rabieshund Postat 24 oktober 2010 TrĂ„dstartare Postat 24 oktober 2010 đ Jag vill inte ha 100 stycken.. Aja, vi fĂ„r se vad det kostar nĂ€r jag fĂ„tt offerten.
debatt Postat 24 oktober 2010 Postat 24 oktober 2010 Jag har redan frÄgat om detta. 14300 kr för 10 st och 15300 kr för 100 st var svaret. DÄ ingick glasmaster att trycka nya upplagor av sedan, som förvarades i ett speciellt tempererat skÄp sa de. Dessutom offsetfilmer. Alla filer skulle skickas in av mig i vissa bestÀmda format, jpeg, cmyk, cd-master wav. Ingen mastering skulle de göra. Bookleten innehöll en hel del och var pÄ 20 sidor. Dessutom baksideskort och screen som etikett-tryck. Plastinbakade som tillÀggstjÀnst. EAN-kod. //:debatt
debatt Postat 24 oktober 2010 Postat 24 oktober 2010 Duger det med 10 brĂ€nda cd sĂ„ pratar vi dĂ€remot hundralappar skulle jag tro... Och bĂ„de auditativt och visuellt kan det bli kalas dĂ„ ocksĂ„! đ
Rabieshund Postat 24 oktober 2010 TrÄdstartare Postat 24 oktober 2010 Mja alltsÄ allt jag Àr ute efter Àr skivor som gÄr att lyssna pÄ och som inte ser ut som en hemmagjord skitdemo. MÄste inte ens vara digipak fast det vill jag ju helst eftersom det Àr en miljon gÄnger snyggare Àn jewelcase. Jag gör mastring och allt sjÀlv, behöver inte vara nÄt fancy dÀr. SÄ lÀnge det lÄter om skivan och den ser fin ut sÄ Àr jag nöjd.
debatt Postat 24 oktober 2010 Postat 24 oktober 2010 Mja alltsÄ allt jag Àr ute efter Àr skivor som gÄr att lyssna pÄ och som inte ser ut som en hemmagjord skitdemo. MÄste inte ens vara digipak fast det vill jag ju helst eftersom det Àr en miljon gÄnger snyggare Àn jewelcase. Jag gör mastring och allt sjÀlv, behöver inte vara nÄt fancy dÀr. SÄ lÀnge det lÄter om skivan och den ser fin ut sÄ Àr jag nöjd. Finns ju mÄnga varianter... se nÄgon av trÄdarna om cd-fodral. Det billigaste man kan tÀnka sig Àr att köpa blanka, neutral digipak frÄn digipak-i-create och fixa med sjÀlv. Inspiration frÄn diCentia.
therocker Postat 24 oktober 2010 Postat 24 oktober 2010 Ett alternativ till CD skiva Ă€r vĂ€l att bestĂ€lla 10 usb minnen med eget tryck pĂ„, lĂ€gga in skivan och skicka runt? Bara en liten tanke đ
Polder Postat 24 oktober 2010 Postat 24 oktober 2010 Sökte lite pÄ google för du vÀckte mitt egna intresse =) Hittade följande, om de Àr seriösa eller inte vet man ju inte förrÀn man kontaktar dom ... Digipack 50st http://1-800-zapdisc.com/digipack_duplication.php 300st http://www.discmakers.com/products/jewelcases.asp 100st http://www.musichelp.se/branning-av-cddvd/korta-cd-serier/ 50, 100, 200, 300 st http://www.cdexpress.se/erbjudanden/aktuella-erbjudanden/
debatt Postat 25 oktober 2010 Postat 25 oktober 2010 CD Express var ju rÀtt intressanta. Men det stod inte uttryckligen vad bookletpriserna var vÀl, om man vÀljer si eller sÄ mÄnga sidor? 9000 kr utan booklet, EAN och n©b var ju helt ok ÀndÄ. Lustigt att 100 affischer kostade 1700 kr (=17 kr styck), men för bara 400 kr till (=1 kr styck) fick man 500 stycken. Men det var ju det jag nÀmnde, massbestÀllning lönar sig alltid. //:debatt
Rabieshund Postat 25 oktober 2010 TrĂ„dstartare Postat 25 oktober 2010 Finns ju mĂ„nga varianter... se nĂ„gon av trĂ„darna om cd-fodral. Det billigaste man kan tĂ€nka sig Ă€r att köpa blanka, neutral digipak frĂ„n digipak-i-create och fixa med sjĂ€lv. Inspiration frĂ„n diCentia. Coolt, hur Ă€r det tĂ€nkt att man ska fĂ„ designen pĂ„ dem? Eller fĂ„r man mĂ„la för hand kanske? đ Skulle vara tufft (och superindie) att göra men lite jobbigt för 10 stycken kanske. Sökte lite pĂ„ google för du vĂ€ckte mitt egna intresse =) Hittade följande, om de Ă€r seriösa eller inte vet man ju inte förrĂ€n man kontaktar dom ... Digipack 50st http://1-800-zapdisc.com/digipack_duplication.php 300st http://www.discmakers.com/products/jewelcases.asp 100st http://www.musichelp.se/branning-av-cddvd/korta-cd-serier/ 50, 100, 200, 300 st http://www.cdexpress.se/erbjudanden/aktuella-erbjudanden/ Tack för tipset! đ
Polder Postat 25 oktober 2010 Postat 25 oktober 2010 AngÄende tryck av trycksaker sÄ kan man trycka smÄ upplagor pÄ digitaltryck, större upplagor anvÀnder man offsettryck som Àr mycket mer priseffektivt... SÄ det kan faktiskt stÀmma att smÄupplagor blir dyrare Àn störreupplagor. Man ska vÀl alltid rÀkna fram break-even och kolla vart man hamnar! Sedan sÄ ska man ta i berÀkningen vad det Àr för papperskvalite ocksÄ. Det kan faktiskt ocksÄ skilja en hel del!
debatt Postat 25 oktober 2010 Postat 25 oktober 2010 Coolt, hur Ă€r det tĂ€nkt att man ska fĂ„ designen pĂ„ dem? Eller fĂ„r man mĂ„la för hand kanske? đ Skulle vara tufft (och superindie) att göra men lite jobbigt för 10 stycken kanske. Jobbigt med 10?... Man fĂ„r med sjĂ€lvhĂ€ftande etiketter som man skriver ut pĂ„. Personligen skulle jag inte vĂ€lja vita utan transparenta sĂ„dana. //:debatt
Rabieshund Postat 25 oktober 2010 TrÄdstartare Postat 25 oktober 2010 Jobbigt med 10?... Man fÄr med sjÀlvhÀftande etiketter som man skriver ut pÄ. Personligen skulle jag inte vÀlja vita utan transparenta sÄdana. //:debatt Ja, ska man göra handmÄlat artwork för 10 skivor sÄ Àr ju det rÀtt jobbigt. JasÄ, det var ju bra! Hur blir kvalitén pÄ det? Transparenta finns ju inte att vÀlja..? :S
Rabieshund Postat 25 oktober 2010 TrÄdstartare Postat 25 oktober 2010 (redigerat) kolla cdprint.se Kunde inte se att de hade nÄgra digipaks dÀr, nÄt jag missar? Edit: Ah, du lÀste nog bara mitt första inlÀgg! Redigerat 25 oktober 2010 av Rabieshund
debatt Postat 26 oktober 2010 Postat 26 oktober 2010 Finns ett annat stĂ€lle som ocksĂ„ sĂ€ljer sĂ„na dĂ€r digipak-i-create och dĂ„ ligger de i lĂ„dor (som presentlĂ„dor, fodral och etiketter och man kan köpa till cdr ocksĂ„ - tror de kör med vinyl-cdr-varianten mest) och detta företag har annonser i tidningen Studio och i STIM-tidningen, men jag hittar inte den sistnĂ€mnda nu och kommer inte pĂ„ vad företaget heter. Transparenta papper finns i tvĂ„ varianter, sĂ„dana som sitter som berget och de som gĂ„r att ta loss. SĂ€ljs inomlands och utomlands. Bra (bĂ€st) Ă€r www.photopaperdirect.co.uk. âșïž
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.