debatt Postat 20 oktober 2010 Postat 20 oktober 2010 (redigerat) Hej! NĂ„gon med erfarenhet av att ha gjort nĂ„gon Stop Motion-film? Kanske en video till nĂ„gon lĂ„t ni gjort? Stop Motion = man tar stillbilder och lĂ€gger samman dem, lĂ€mpligtvis i ett datorprogram. Jag tĂ€nkte anvĂ€nda Windows Movie Maker i brist pĂ„ annat. Som kamera tĂ€nkte jag köra med antingen digital videokamera eller en mindre digital stillbildskamera. Det lutar Ă„t den sistnĂ€mnda, eftersom antalet pixels Ă€r högre pĂ„ den vad gĂ€ller stillbilder. Har lĂ€st att det blir 8 bilder i Windows Movie Maker som mest, men att man kan köra med ett knep för att fĂ„ 16 bilder per sekund. Vet inte mer Ă€n sĂ„ och har inte testat Ă€nnu. Jag har önskemĂ„l om att eventuella blanda rörliga videobilder med rena stillbider och stop motion (sammanfogade stillbilder som uppfattas som rörelser). LĂ„ter en sĂ„dan blandning sig lĂ€tt göras i Windows Movie Maker? Jag vill ocksĂ„ undvika den dĂ€r blĂ„ fĂ€rgen som man ofta ser i början och slutet av en Windows Movie Maker-film, med förtexter och eftertexter. Ăr blĂ„ standard i programmet, och kan man sĂ€tta vad man vill för bakgrundsfĂ€rg eller bakgrundsbild istĂ€llet för blĂ„tt? Kan man lĂ€tt lĂ€gga in ljudet i videofilmen efterĂ„t? Att man ska undvika förĂ€nderligt dagsljus och flimrande lysrör har jag förstĂ„tt... Jag vill kunna spara filmen sĂ„ att den dels kan visas pĂ„ webbsida och dels lĂ€ggas pĂ„ fĂ€rdig dvd. Jag vill alltsĂ„ inte bara kunna spela upp det hela i Windows Movie Maker eller Windows Media Player. Jag ska göra en video till en lĂ„t pĂ„ 7 minuter och en video till en lĂ„t pĂ„ 5 minuter, sĂ„ det lĂ€r ju bli en del stillbilder dĂ„... đ Projektet genomförs nĂ€sta mĂ„nad. Tips och idĂ©er vĂ€lkomnas under tiden! Redigerat 20 oktober 2010 av debatt
DivineCo Postat 20 oktober 2010 Postat 20 oktober 2010 7 minuter och 5 minuter Àr en mycket lÄng tid nÀr det gÀller animation. NÄja har du gott om tid sÄ önskar jag dig lycka till. Men tro inte att man gör det i en handvÀndning. Dom gamla disney animatörerna körde 12 fps men dÄ dubblade man varje för att fÄ 24. SÄ det Àr verkligen möjligt att göra vÀldigt bra animation med sÄ lite som 12 per sekund. Sen kan man klara sig med fÀrre om man anvÀnder sig av det lite ryckiga som ett stilgrepp. Kull initiativ och all lycka med projektet!
spass Postat 20 oktober 2010 Postat 20 oktober 2010 tyvÀrr sjÀlv ingen erfarenhet men hÀr Àr lite inspiration:
Frekvensspektrumanalysator Postat 21 oktober 2010 Postat 21 oktober 2010 blu-filmen var fan det fetaste jag sett:)
Rabieshund Postat 23 oktober 2010 Postat 23 oktober 2010 7 minuter kommer ta sÄ jÀÀÀvla lÄng tid att göra. Jag kommer ihÄg pÄ gymnasiet nÀr jag gick rörlig bild och vi gjorde en stopmotionvideo, tog hur lÄng tid som helst att bara fÄ ihop en minut. Och dÄ var det skitkass framerate, typ 5-6 fps.
debatt Postat 28 oktober 2010 TrĂ„dstartare Postat 28 oktober 2010 (redigerat) 7 minuter kommer ta sĂ„ jÀÀÀvla lĂ„ng tid att göra. Jag kommer ihĂ„g pĂ„ gymnasiet nĂ€r jag gick rörlig bild och vi gjorde en stopmotionvideo, tog hur lĂ„ng tid som helst att bara fĂ„ ihop en minut. Och dĂ„ var det skitkass framerate, typ 5-6 fps. Varför? Det Ă€r vĂ€l bara för mig att ta 5040 kort. De rekommenderar ju 12 bilder per sekund i WMM. đ FĂ„r se hur det blir... tack för varningen! Redigerat 29 oktober 2010 av debatt
debatt Postat 28 oktober 2010 TrÄdstartare Postat 28 oktober 2010 ... sedan beror ju upplevelsen pÄ hur mycket man FLYTTAR prylarna ocksÄ. Jag tÀnker flytta dem 2 mm max mellan bilderna, sÄ...
Rabieshund Postat 28 oktober 2010 Postat 28 oktober 2010 BÀst Àr nog om ni Àr flera, en som tar bilder och nÄgra som flyttar grejer.
debatt Postat 29 oktober 2010 TrÄdstartare Postat 29 oktober 2010 Ett alternativ kan vara att fÀsta magneter under figurerna och sittande dra dem underifrÄn utan att det syns? AlltsÄ spela in rörlig video i realtid istÀllet.
debatt Postat 2 november 2010 TrÄdstartare Postat 2 november 2010 Det kommer ta en hel arbetsvecka 40 timmar att filma en stopmotion-video pÄ 7 minuter har jag rÀknat ut. Sedan tillkommer tid för redigering etc lika mycket sÀkert. Den andra videon gÄr snabbare iaf, för dÀr kommer jag att göra rörlig enkel video varvat med en del stillbilder bara. NÀsta vecka blir det nog!
robc Postat 3 mars 2012 Postat 3 mars 2012 Hej, debatt, hur gick det? Blev det nÄn film. FÄr man se?
SadamJR Postat 4 mars 2012 Postat 4 mars 2012 Hej, debatt, hur gick det? Blev det nÄn film. FÄr man se? debatt Àr inte hÀr lÀngre. Han har inte synts till pÄ flera mÄnader.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.