Jump to content
Annons

Erfarenheter av Stop Motion-film?


debatt

Recommended Posts

Hej!

Någon med erfarenhet av att ha gjort någon Stop Motion-film? Kanske en video till någon låt ni gjort?

Stop Motion = man tar stillbilder och lägger samman dem, lämpligtvis i ett datorprogram.

Jag tänkte använda Windows Movie Maker i brist på annat. Som kamera tänkte jag köra med antingen

digital videokamera eller en mindre digital stillbildskamera. Det lutar åt den sistnämnda, eftersom

antalet pixels är högre på den vad gäller stillbilder.

Har läst att det blir 8 bilder i Windows Movie Maker som mest, men att man kan köra med ett knep

för att få 16 bilder per sekund. Vet inte mer än så och har inte testat ännu.

Jag har önskemål om att eventuella blanda rörliga videobilder med rena stillbider och stop motion

(sammanfogade stillbilder som uppfattas som rörelser). Låter en sådan blandning sig lätt göras i Windows

Movie Maker? Jag vill också undvika den där blå färgen som man ofta ser i början och slutet av en

Windows Movie Maker-film, med förtexter och eftertexter. Är blå standard i programmet, och kan man

sätta vad man vill för bakgrundsfärg eller bakgrundsbild istället för blått? Kan man lätt lägga in

ljudet i videofilmen efteråt? Att man ska undvika föränderligt dagsljus och flimrande lysrör har

jag förstått... Jag vill kunna spara filmen så att den dels kan visas på webbsida och dels läggas

på färdig dvd. Jag vill alltså inte bara kunna spela upp det hela i Windows Movie Maker eller Windows

Media Player.

Jag ska göra en video till en låt på 7 minuter och en video till en låt på 5 minuter, så det lär

ju bli en del stillbilder då... 😄 Projektet genomförs nästa månad.

Tips och idéer välkomnas under tiden!

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

7 minuter och 5 minuter är en mycket lång tid när det gäller animation. Nåja har du gott om tid så önskar jag dig lycka till.

Men tro inte att man gör det i en handvändning.

Dom gamla disney animatörerna körde 12 fps men då dubblade man varje för att få 24. Så det är verkligen möjligt att göra väldigt bra animation med så lite som 12 per sekund.

Sen kan man klara sig med färre om man använder sig av det lite ryckiga som ett stilgrepp.

Kull initiativ och all lycka med projektet!

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter kommer ta så jääävla lång tid att göra. Jag kommer ihåg på gymnasiet när jag gick rörlig bild och vi gjorde en stopmotionvideo, tog hur lång tid som helst att bara få ihop en minut. Och då var det skitkass framerate, typ 5-6 fps.

Varför? Det är väl bara för mig att ta 5040 kort. De rekommenderar ju 12 bilder per sekund i WMM.

😉

Får se hur det blir...

tack för varningen!

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Det kommer ta en hel arbetsvecka 40 timmar att filma en stopmotion-video på 7 minuter har jag räknat ut.

Sedan tillkommer tid för redigering etc lika mycket säkert.

Den andra videon går snabbare iaf, för där kommer jag att göra rörlig enkel video varvat med en del stillbilder bara.

Nästa vecka blir det nog!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...