Jump to content
Annons

Surroundpaket för postproduktion


LjudErik

Recommended Posts

Hej allesammans!

Jag har ett problem som jag från början trodde var litet men växte mer och mer under tiden jag fick reda på vad man behövde.

Jag jobbar mycket med ljudläggning till filmer, dataspel, reklam m.m. och har då endast jobbat i stereo och nu vill jag ta steget in i surroundvärlden men har upptäckt att det är lite mer att tänka på än vad man tror.

Då jag är relativt nybörjare inom surroundljud så tänkte jag höra med er om tips och tricks när man förbereder för surroundmixning.

Vad är det man ska tänka på när man ska införskaffa surround till studion? Vad är det man behöver?

Jag har tittat ut detta RME ljudkort för min setup: http://www.thomann.d...ireface_ucx.htm

Eller eventuellt fortsätta att använda ett Motu kort: http://www.thomann.d..._iii_hybrid.htm

och ev. dessa monitorer har jag tänkt mig: Left/Right = Yamaha HS 7, Center/Rear Right/Rear Left = Yamaha HS 5, LFE = Yamaha HS 8S.

Jag har mailat med Thomann och genom dem så ville dem att man ska också ha ett bass management system men är detta verkligen nödvändigt då det blir ett x antal extra tusenlappar för en sådan modul? Finns det några mjukvaru alternativ/plugin som kanske kan lösa detta?

Är det något mer man ska tänka på vid surround mixning? Något som jag har glömt?

Mvh // LjudErik

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons
  • 3 veckor senare...

Den här tråden är iof ganska gammal nu, men svarar ändå.

Till att börja med - Vad du än gör blanda INTE högtalare. Kör samma på alla utom subben. Själv kör jag Yamaha HS80 med en HS10 i studiosystemet (har fler system att testa mixen genom, men inte i surround), och QLN med en enorm Yamaha-sub i hifi-systemet. Blandar du högtalare kommer det bli omöjligt att faktiskt höra vad du gör då de olika modellerna har olika sätt att hantera ljudet. Mindre problem i ett hemma-system där man ändå bara är passiv lyssnare än i ett system där man förväntas mixa så det ska låta bra överallt.

Bass management? Sky som pesten. Högtalarna, för att funka till film och spel, måste kunna klara av hela registret. Dock är det sjukt viktigt att kunna koppla om hela mixen till stereo-lyssning, men vad jag vet ska alla DAW med flerkanalslyssning ha såna switchar. På Nuendo/Cubase är det en plugin.

Gällande vilka ljudkort som funkar så finns det bra många, själv kör jag ut Yamaha-lyssningen via ett LynxTWO. Dock är konfigurationen för DVD/BD/Dolby Cinema 1:L 2:R 3:C 4:LFE (Low Frequency Emitter - Baskanalen) 5:LR (Left Rear) 6:RR.

Finns fler standarder, men ska du inte jobba med biofilm så är det LRCLfeLRearRRear som gäller.

Var väldigt noga med att aldrig använda LFE'n till något viktigt. Långt ifrån alla har en extra bas, och tabbar man sig här kommer en bred majoritet av alla som kommer se filmen/spela spelet höra en dålig mix som saknar både tyngd och händelser. Skillnaden mellan LFE och den faktiska benämningen "subbas" är att den senare är menad för bas-management, dvs att förlänga de vanliga högtalarna, medan LFE (fortfarande Low Frequency Emitter) enbart är till för effektljud, alltså att fläska på redan befintligt ljud utan att faktiskt vara viktigt för själva berättandet.

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...