Jump to content
Annons

Surroundpaket för postproduktion


LjudErik

Recommended Posts

Hej allesammans!

Jag har ett problem som jag från början trodde var litet men växte mer och mer under tiden jag fick reda på vad man behövde.

Jag jobbar mycket med ljudläggning till filmer, dataspel, reklam m.m. och har då endast jobbat i stereo och nu vill jag ta steget in i surroundvärlden men har upptäckt att det är lite mer att tänka på än vad man tror.

Då jag är relativt nybörjare inom surroundljud så tänkte jag höra med er om tips och tricks när man förbereder för surroundmixning.

Vad är det man ska tänka på när man ska införskaffa surround till studion? Vad är det man behöver?

Jag har tittat ut detta RME ljudkort för min setup: http://www.thomann.d...ireface_ucx.htm

Eller eventuellt fortsätta att använda ett Motu kort: http://www.thomann.d..._iii_hybrid.htm

och ev. dessa monitorer har jag tänkt mig: Left/Right = Yamaha HS 7, Center/Rear Right/Rear Left = Yamaha HS 5, LFE = Yamaha HS 8S.

Jag har mailat med Thomann och genom dem så ville dem att man ska också ha ett bass management system men är detta verkligen nödvändigt då det blir ett x antal extra tusenlappar för en sådan modul? Finns det några mjukvaru alternativ/plugin som kanske kan lösa detta?

Är det något mer man ska tänka på vid surround mixning? Något som jag har glömt?

Mvh // LjudErik

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons
  • 3 veckor senare...

Den här tråden är iof ganska gammal nu, men svarar ändå.