Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

NÄgon med erfarenhet av att ha gjort nÄgon Stop Motion-film? Kanske en video till nÄgon lÄt ni gjort?

Stop Motion = man tar stillbilder och lÀgger samman dem, lÀmpligtvis i ett datorprogram.

Jag tÀnkte anvÀnda Windows Movie Maker i brist pÄ annat. Som kamera tÀnkte jag köra med antingen

digital videokamera eller en mindre digital stillbildskamera. Det lutar Ät den sistnÀmnda, eftersom

antalet pixels Àr högre pÄ den vad gÀller stillbilder.

Har lÀst att det blir 8 bilder i Windows Movie Maker som mest, men att man kan köra med ett knep

för att fÄ 16 bilder per sekund. Vet inte mer Àn sÄ och har inte testat Ànnu.

Jag har önskemÄl om att eventuella blanda rörliga videobilder med rena stillbider och stop motion

(sammanfogade stillbilder som uppfattas som rörelser). LÄter en sÄdan blandning sig lÀtt göras i Windows

Movie Maker? Jag vill ocksÄ undvika den dÀr blÄ fÀrgen som man ofta ser i början och slutet av en

Windows Movie Maker-film, med förtexter och eftertexter. Är blĂ„ standard i programmet, och kan man

sÀtta vad man vill för bakgrundsfÀrg eller bakgrundsbild istÀllet för blÄtt? Kan man lÀtt lÀgga in

ljudet i videofilmen efterÄt? Att man ska undvika förÀnderligt dagsljus och flimrande lysrör har

jag förstÄtt... Jag vill kunna spara filmen sÄ att den dels kan visas pÄ webbsida och dels lÀggas

pÄ fÀrdig dvd. Jag vill alltsÄ inte bara kunna spela upp det hela i Windows Movie Maker eller Windows

Media Player.

Jag ska göra en video till en lÄt pÄ 7 minuter och en video till en lÄt pÄ 5 minuter, sÄ det lÀr

ju bli en del stillbilder dĂ„... 😄 Projektet genomförs nĂ€sta mĂ„nad.

Tips och idéer vÀlkomnas under tiden!

Redigerat av debatt
Annons
Postat

7 minuter och 5 minuter Àr en mycket lÄng tid nÀr det gÀller animation. NÄja har du gott om tid sÄ önskar jag dig lycka till.

Men tro inte att man gör det i en handvÀndning.

Dom gamla disney animatörerna körde 12 fps men dÄ dubblade man varje för att fÄ 24. SÄ det Àr verkligen möjligt att göra vÀldigt bra animation med sÄ lite som 12 per sekund.

Sen kan man klara sig med fÀrre om man anvÀnder sig av det lite ryckiga som ett stilgrepp.

Kull initiativ och all lycka med projektet!

Postat

7 minuter kommer ta sÄ jÀÀÀvla lÄng tid att göra. Jag kommer ihÄg pÄ gymnasiet nÀr jag gick rörlig bild och vi gjorde en stopmotionvideo, tog hur lÄng tid som helst att bara fÄ ihop en minut. Och dÄ var det skitkass framerate, typ 5-6 fps.

Postat (redigerat)

7 minuter kommer ta sÄ jÀÀÀvla lÄng tid att göra. Jag kommer ihÄg pÄ gymnasiet nÀr jag gick rörlig bild och vi gjorde en stopmotionvideo, tog hur lÄng tid som helst att bara fÄ ihop en minut. Och dÄ var det skitkass framerate, typ 5-6 fps.

Varför? Det Àr vÀl bara för mig att ta 5040 kort. De rekommenderar ju 12 bilder per sekund i WMM.

😉

FÄr se hur det blir...

tack för varningen!

Redigerat av debatt
Postat

... sedan beror ju upplevelsen pÄ hur mycket man FLYTTAR prylarna ocksÄ.

Jag tÀnker flytta dem 2 mm max mellan bilderna, sÄ...

Postat

Ett alternativ kan vara att fÀsta magneter under figurerna och sittande dra dem underifrÄn utan att det syns?

AlltsÄ spela in rörlig video i realtid istÀllet.

Postat

Det kommer ta en hel arbetsvecka 40 timmar att filma en stopmotion-video pÄ 7 minuter har jag rÀknat ut.

Sedan tillkommer tid för redigering etc lika mycket sÀkert.

Den andra videon gÄr snabbare iaf, för dÀr kommer jag att göra rörlig enkel video varvat med en del stillbilder bara.

NĂ€sta vecka blir det nog!

• 1 Ă„r senare...
Postat

Hej, debatt, hur gick det? Blev det nÄn film. FÄr man se?

Postat

Hej, debatt, hur gick det? Blev det nÄn film. FÄr man se?

debatt Àr inte hÀr lÀngre. Han har inte synts till pÄ flera mÄnader.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.