Jump to content
Annons

Vad har jag gjort!?


Jaker

Recommended Posts

Jag ropade nyss i ett rent panikinfall hem en tandberg 3441 post-24432-014753900 1286723233_thumb.jpg

Vad jag kan se ser det ut som det är DIN mic ingångar. Va det vanligt förr eller? Antar att de går att få tag på adaptrar eller ska man ge sig in i gröten å sätta dit nått annat?

I övrigt undrar jag om de är några här som har tandberg bandare eller kör rullbandare i övrigt som har tips och tricks till en novis som jag?

Allt är av intresse

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Vad jag kan se ser det ut som det är DIN mic ingångar. Va det vanligt förr eller?
Ja, det var inte ovanligt då.
Antar att de går att få tag på adaptrar eller ska man ge sig in i gröten å sätta dit nått annat?
Du behöver inte göra några ingrepp, köp några DIN-kontakter och löd en adapterkabel till förslagsvis telekontakt.
Link to comment
Dela på andra sajter

Så gör jag då helt enkelt... Är det något mer jag bör tänka på? Hur avmagnatiserar man och rengör och sånt?

En sån här ball avmagnisiterare, ser som som en laser pistol från star trek 😆

Var man kan köpa dom vet jag dock inte, lär gå att beställa hem från nätet.

Det är ett vanligt starkt medel du använder för rengöring, kommer inte ihåg vad det heter, någon annan kan nog svara på det.

Var försiktig med nålarna bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vara ballt att ha en sådan satt man kan skicka ut buss-spår till den.

- Trummor

- Guror

- Osv

Eller bara slutmixen för att få lite värme i skiten.

Jag personligen har lessnat på VTapeSaturator 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Så gör jag då helt enkelt... Är det något mer jag bör tänka på? Hur avmagnatiserar man och rengör och sånt?

Givetvis rengörning av tonhuvuden, rullar, bandstyrpinnar och tryckrulle skall göras rent före varje viktig inspelning.

Allt utom gummiklädda rullar skall du göra rent med sprit "isopropyl alkohol" (finns att köpa på apoteket) men gummirullar tål inte ren sprit, för då torkar dom ut och blir hårda, använd istället vatten med några droppar citrondiskmedel.

(peta inte med en liten topps på stora huvuden, använd en tygbit från gammal bommuls T-shirt eller liknande)

Avmagnetisereing av tonuvuden och styrpinnar bör också göras några gånger om året, för 1/2" och större bandare måste avmagnetisringsapparaten "defluxer" vara av en rejäl typ för att det skall bli något.

serva bandare - Studio forum

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig spelat in på rullband innan så jag har ingen aning om vad jag kommer använda den till. Men fan 900:- kan de vara värt även om de bara används som en karaktärseffekt då och då.

Man kan säkert komma dit digitalt också men jag vet inte de är något med krångligheten som attraherar också.

Hörde en kille beskriva det som "att spela in digitalt är som att ta ett foto, att spela in analogt är som att måla en tavla"

Kan inte uttala mig om sanningshalten, men vem vet jag kanske får en revelation nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag riktigt peppad ska beställa band från thomann eller finns det något bra ställe i sverige kanske rentav? En deflux makapär ska jag nog leta rätt på också.

SM911 motsvarar BASF/Emtec 911.

Rulle

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad ska han med det till? Banden kommer ju på rullar.

Att spela över från datorn på band kan jag verkligen rekommendera! Då kan man klippa och klistra lite i tagningarna om man behöver i datorn, innan man spelar över på band. Och man kan spela över många spår ner på bandets två. Men var beredd på att bandaren inte kommer synka exakt med datorns tempo, utan om det du spelade över på band var tre minuter kanske det blir tre minuter och fem sekunder när du spelar tillbaks det. Så då får man gå in och klippa och förskjuta så det blir i takt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men var beredd på att bandaren inte kommer synka exakt med datorns tempo, utan om det du spelade över på band var tre minuter kanske det blir tre minuter och fem sekunder när du spelar tillbaks det. Så då får man gå in och klippa och förskjuta så det blir i takt.

det är väl bara om bandaren spelar upp långsammare än vad den spelar in? det brukar väl inte vara nåt problem? eller? jag har funderat på en gammal bandare, men om det där stämmer så blir det ju ett jävla pill..

Link to comment
Dela på andra sajter

Så gör jag då helt enkelt... Är det något mer jag bör tänka på? Hur avmagnatiserar man och rengör och sånt?

106931920_1.jpg

En sådan här ska du ha när du avmagnatiserar tonhuvud +metalldelar omkring.

Tänkte! ett litet tips. om du nu har 2 hastigheter på bandaren dvs dubbel hastighet + normal så kör på den dubbla för det blir minst brus och svaj då.

men jag tror inte du har kan det på den.

Redigerat av kardo
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

106931920_1.jpg

En sådan här ska du ha när du avmagnatiserar tonhuvud +metalldelar omkring.

Tänkte! ett litet tips. om du nu har 2 hastigheter på bandaren dvs dubbel hastighet + normal så kör på den dubbla för det blir minst brus och svaj då.

men jag tror inte du har kan det på den.

Jodå den har minst två hastigheter men det är inte alltid säkert att den högsta hastigheten ger bäst ljud eftersom detta även beror på band och kalibrering plus eventuellt mekaniskt slitage m.m.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska se om jag kan snoka reda på en defluxer på tradera eller nått. Kan de va ide att köpa begagnade band såg att de fanns en del på tradera. eller är det bara pengar i sjön?

Nej! För band slits.

En sak till ta det lungt med att snabbspola och sätta den till play dvs låt den stanna innan du sätter den på play. För bromsarna till att stanna spolarna slits upp och det är nog omöjligt att hitta reservdelar till dom.

Dom bästa bandarna är studer,revox och dom håller till stoppa,play mm men Tandberg mm är konsument grejer så dom är känsligare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå den har minst två hastigheter men det är inte alltid säkert att den högsta hastigheten ger bäst ljud eftersom detta även beror på band och kalibrering plus eventuellt mekaniskt slitage m.m.....

En kvart tums bandare låter alltid bäst när tonhuvud är som mest slitna men den kan skära sönder bandet lättare med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag har förstått att tandberg inte riktigt är de bästa man kan ha, ser det lite som en instegsgrej. gillar jag de så klipper jag nog en av svts studers.

Men de är 1/4" band va? har inte hittat något exakt svar på nätet men de måste fan va så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag har förstått att tandberg inte riktigt är de bästa man kan ha, ser det lite som en instegsgrej. gillar jag de så klipper jag nog en av svts studers.

Men de är 1/4" band va? har inte hittat något exakt svar på nätet men de måste fan va så.

Ja ! 1/4" ska du ha till den.

Redigerat av kardo
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad ska han med det till? Banden kommer ju på rullar.
Bandet som passerar tonhuvudet måste också samlas upp på en spole, inte sant?

Ta inte för givet att rullarna följer med bandaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörde med säljaren och han sa att de följer med en extra spole samt att jag får den avmagnitiserad villket köper mig lite tid.

För att byta riktning på diskussionen är det någon som har några coola tips och tricks på vad man kan hitta på med en sånhär makkapär som dom vill dela med sig av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Hörde med säljaren och han sa att de följer med en extra spole samt att jag får den avmagnitiserad villket köper mig lite tid.

För att byta riktning på diskussionen är det någon som har några coola tips och tricks på vad man kan hitta på med en sånhär makkapär som dom vill dela med sig av.

Den har väl separata inspelnings och avspelningshuvuden vilket innebär att du kan få ur den diverse ekoeffekter om du kopplar den till en mixer t.e.x. sen kan du antagligen ställa den på inspelning i pausläge och få fram freakiga flangeeffekter genom att snurra på banden manuellt, sen spela in i en hastighet och sedan spela upp i en annan hastighet är ju också lite kul....

En annan rolig grej är att spela in massa sjuka ljud och sedan klippa i bandet och helt slumpmässigt tejpa ihop bandet och göra en bandslinga, det kan resultera i en hel del väldigt absurda ljud.

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Den har väl separata inspelnings och avspelningshuvuden vilket innebär att du kan få ur den diverse ekoeffekter om du kopplar den till en mixer t.e.x. sen kan du antagligen ställa den på inspelning i pausläge och få fram freakiga flangeeffekter genom att snurra på banden manuellt, sen spela in i en hastighet och sedan spela upp i en annan hastighet är ju också lite kul....

En annan rolig grej är att spela in massa sjuka ljud och sedan klippa i bandet och helt slumpmässigt tejpa ihop bandet och göra en bandslinga, det kan resultera i en hel del väldigt absurda ljud.

Det låter som väl använd tid! Om man producerar Lady Gaga förstås..

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Det låter som väl använd tid! Om man producerar Lady Gaga förstås..

Äh sjuka tape-effekter kan man med fördel använda även inom andra musikstilar.....

Link to comment
Dela på andra sajter

det är väl bara om bandaren spelar upp långsammare än vad den spelar in? det brukar väl inte vara nåt problem? eller? jag har funderat på en gammal bandare, men om det där stämmer så blir det ju ett jävla pill..

Nej, grejen är att ingen bandare (som man har råd med i alla fall, kanske top-notch-bandarna) kan hålla sin hastighet exakt. Så det du spelar över på band som är tre minuter långt kan svaja några sekunder åt ena eller andra hållet när du spelar upp det igen. Det är inte mycket, men det är tillräckligt för att man ska höra att det är ur synk med låten efter tjugo sekunder eller så (ungefär så fel är i alla fall min bandare).

Det är lite pill, men det är helt klart värt det med tanke på resultatet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...