Jump to content
Annons

Får inget ljud i Cubase 5


Dashboard

Recommended Posts

Jag får helt enkelt inget ljud i Cubase 5 och jag kan inte begripa vad felet är.

Allt ger utslag på volymmätaren - när jag spelar upp ett wavespår/midispår eller spelar på midiklaviaturen - men det hörs inte. Inte ens metronomklick-ljudet hörs. Det ENDA som hörs när jag spelar är Microsoft GS Wavetable Synth.

När jag jag öppnar ett nytt projekt med "16 MIDI Tracks Sequencer" kommer det upp ett meddelande där det står att jag har två "Missing Ports" på ljudkortet - både "left" och "right" på "Stereo Out" och att båda "Mapped Ports" är "Unmapped".

Ljudet fungerade som det skulle den första gången jag installerade programet,

men efter en ominstallation + plus installation av en massa nya VST plugins har det varit någonting fel.

Jag använder Macbook (näst nyaste), Macbooks integrerade ljudkort och Win 7 genom Boot Camp.

Vad kan felet vara?

Redigerat av Dashboard
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om left och right saknas så har du ju ingen Stereo out alls...då lär det inte bli nåt ljud. Skapa en stereobus på utgångar så ska det nog lösa sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Hej!

Jag är relativt ny här på forumet (och även på Cubase) och läser mest runt i olika trådar. Men till saken.

Nu i mitt Cubase 5 så har ljudet helt plötsligt slutat fungera när jag spelar in, en teori är att jag kommit åt nån hotkey för att mute:a eller liknande.

Allt övrigt ljud i windows fungerar, utan det är endast inuti Cubase som det inte fungerar. Att tilläggas bör är att den reagerar på insignaler ifrån midi.

Tack på förhand.

Mvh, Tobias

Redigerat av Olsberg
Slår samman med tidigare ämne
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja mjukvaruynt har jag lagt till. Jag vet inte riktigt det verkar som att hela volymen i Cubase är sänkt, även om den inte är det. Helskumt.

För jag får inget ljud ifrån någonting i Cubase. Och i min device setup har jag inte ändrat någonting sen det funkade, och det är på rätt.

Tack för snabbt svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Gå in under fliken VST connections och ändra input till spdif2 och spdif1 och ha outputen på 1 resp.2 som du har nu.

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kommit längre nu.

När jag ändrar drivrutin till Asio full Duplex driver så funkar det. Men om jag inte använder Low Latency Driver så har jag en fördröjning på ca 300k ms. Som inte är speciellt kul att spela med.

Att tilläggas bör; att jag innan använt low latency driver (iallafall vad jag kommer ihåg) och det har funkat. Kanske en ominstallation av ljudkortsdrivrutiner kan vara på sin plats?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan,

Jag har installerat Cubase 5 och ska provspela ett testprojekt som följer med på cd-skivan. Problemet är att det inte kommer något ljud när jag spelar. Så här ser mina inställningar ut; http://forumbilder.se/images/15262010300165046.jpg

Ljudet fungerar som det ska övrigt från datorn, dock inget från Cubase!

Det här moderkortet har jag; http://eu.msi.com/index.php?func=proddesc&maincat_no=1&prod_no=2057

Tack på förhand!

Redigerat av Olsberg
Slår samman ämnen
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det ingen dedikerad ASIO-driver för ljudkortet, så testa med ASIO4ALL. Det brukar funka. 🙂

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det ingen dedikerad ASIO-driver för ljudkortet, så testa med ASIO4ALL.

Jag testade faktiskt med de druvrutinerna innan jag postade frågan, men de verkar inte fungera. Så här ser det ut...

http://forumbilder.se/images/0526201043854f2f3.jpg

http://forumbilder.se/images/46262010439171c1e.jpg

Några fler idéer?

Redigerat av Svinhufvud
Link to comment
Dela på andra sajter

ena högtalaren är ju inaktiv där i första bilden, testa att ändra det

Jag kan bara väla en. Väljer jag den andra får jag inget ljud heller. Så här ser det ut http://forumbilder.se/images/d726201045345b1d0.jpg

Måste jag fixa ett externt ljudkort för att få ljud. Använde för något år sedan Cubase 3 med ett externt ljudkort utan problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...

Hej!

Jag har skaffat Cubase 5 och har ett bra usb-ljudkort till.

Problemet är att jag får inget ljud. Jag har valt rätt ljudkort i Cubase.

Spelar jag in ett vanligt audiospår blir det inget spår och inget ljud hörs.

Vad kan jag göra? Antar att det handlar om nån simpel inställning någonstans.

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med befintligt ämne
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

För mig låter det som att du inte aktiverat medhörning (högtalarknappliknande grej på spåret) samt att rätt ingång måste väljas.

Troligtvis. Men hade det bara varit frågan om aktiva monitorknappen så hade audiospår funnits och gått spela upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...