Jump to content
Annons

Körinspelning, praktiska problem


Zyan

Recommended Posts

Har tillgång till:

*Flera mickrofoner, dynamiska och stormembranare.

*Åtta Focusrite Preampar

*2kanalig hörlursförstärkare och två par hörlurar som är tillräckligt slutna.

En blandkör med 10-12 personer och en låt som har tre stämmor.

Förinspelat kompinstrument såsom gitarr, digitalt piano, något rhymiskt.

När arret är klart, kompet inspelat och kören har repeterat både stämvis och tillsammans.

Har tre inspelningstekniker att gå vidare med, vet inte vilken jag ska använda.

1. Hela Kören på en gång

Två får kompet via hörlurar och tar ton sen följer resten med.

Fördelar: De lyssnar på varandra och intonerar sig till en bra samklang. De låter bra naturligt och blir på så vis tighta.

Nackdelar: Mixningen blir svårare ifall det är någon frekvens som tränger igenom på vissa röster. Justeringar blir svårare. Tror inte på att använda fler mickar, de är inte de bästa kvalitet. Det är även svårt att hålla tempot då inte alla inte hör kompet.

2. En stämma åt gången

Först tar man huvudmelodin, samma sak här, två personer får höra kompet och resten i stämman följer med.

Där efter tar man andrastämman och basen.

Fördelar: Ger fler mixningsmöjligheter

Nackdelar: Inte samma gemensaminspelningskänsla och harmoni vid sammarbete. Tempoproblem då alla inte höra kompet.

3. En person åt gången

Den här taktiken är jag mest sugen på att använda.

Första personen får ta melodin, sen när varje person tillkommer så får de höra de tidigare sångarna. Så att den sista personen hör hela kören och sjunger med. Sen kan man ju då återgå till person 1 som får köra med all medhörning och eventuellt ta ett nytt spår.

Fördelar: Total kontroll på varje rösts frekvenser.

Nackdelar: Fölorar delvis sammarbetet och naturliga tightheten och samklangen. Men kan erbjuda bättre medhörning vid inspelning.

Vad tror ni?

Med tanke jag inte har hörlurar till alla så har jag lurat mig själv att det sista alternativet är det bästa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Sätt lurarna på en dirigent!

edit: läste eller såg på tv om något band som ställde upp 2 monitorer som kören fick sjunga till, okej nödlösning eftersom du ska spela in en KÖR och inte 12 stämmor!

men jag hade fixat en dirigent, då kommer kören låta bättre också än ifall dom står rätt upp och ner och sjunger sina stämmor 🙂

Redigerat av nankerphelge
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var med lite som åskådare då en väldigt proffsig kör spelade in för några år sedan. De körde allt på en gång verkade det som. Alltså kör (25 personer och en dirigent) plus flygel och ibland bas/gitarr/trummor.

Några hörlurar minns jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dirigent har vi inte repat till men det går att ordna, hade jag faktiskt inte tänkt på. Men så självklart när jag hör det, och har en tanke.

Om det ges ton innan, klarar en normalkör att ligga exakt rätt genom hela låten. Eller är det möjligt att man börjar drifta falskt från kompet när man inte hör det kontinuerligt? Inte kul att det blir sura toner mot slutet.

Är det någon som har erfarenhet på skillnaderna mellan en körinspelning och 12 stämmor? Känns mycket bättre att kunna fixa om det blir tokigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror som redan nämnts att du inte kommer att få en "kör-känsla" om du spelar in allt separat. Skillnaden i hur noggrant du kan editera om du spelar in separat gentemot hela kören är nog för liten för att motivera det, och väger gissningsvis inte upp samspeltheten och kör-känslan som du förlorar vid separat inspelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dirigent har vi inte repat till men det går att ordna, hade jag faktiskt inte tänkt på. Men så självklart när jag hör det, och har en tanke.

Om det ges ton innan, klarar en normalkör att ligga exakt rätt genom hela låten. Eller är det möjligt att man börjar drifta falskt från kompet när man inte hör det kontinuerligt? Inte kul att det blir sura toner mot slutet.

Är det någon som har erfarenhet på skillnaderna mellan en körinspelning och 12 stämmor? Känns mycket bättre att kunna fixa om det blir tokigt?

eftersom dirigenten kommer ha lurar på sig och hör där när kören sjunker så antar jag att han/hon slutar när det blir falskt? om dom som sjunger kan sin grej och har koll på sin stämma så ska det inte vara några problem, och som sagt dirigenten slutar ju när den hör att det är falskt.

annars kan du ju spela in kören separat, dirigenter brukar ju ha stenkoll på tempo och får den höra kören "live" och inte mickat så blir det nog bättre resultat. sen får du sitta och timestretcha allt bara om det inte tajmar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Spela upp musiken genom högtalare. Ställ upp kören och spela in en gång när kören är tyst. Spela sedan in igen när kören sjunger och fasvänd mot den första inspelningen. Så gjorde jag och det fungerade bra.

Jag spelade upp musiken genom ett par scenmonitorer.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Spela upp musiken genom högtalare. Ställ upp kören och spela in en gång när kören är tyst. Spela sedan in igen när kören sjunger och fasvänd mot den första inspelningen. Så gjorde jag och det fungerade bra.

Jag spelade upp musiken genom ett par scenmonitorer.

MVH

Anders

Smart..summerade du båda spåren till ett nytt spår så fort du var klart med inspelningen.

Sen hade du det nya spåret och mixade med?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror nog det blir en och en. Sen summeras allt i efterhand.

Där har jag erfarenhet och tror att det blir tightare och rätt tonhöjd när alla får medhörning om möjlighet till omtagningar om man missar något.

Tack för alla tankar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sjunger i kör och har varit med på en "riktig" inspelning förutom de otaliga live-inspelningar jag själv gjort med kören. Nedanstående är alltså enbart mina egna åsikter och är utifrån den erfarenhet jag fått med vår kör.

Jag gillar idén med att spela in var för sig och sedan i efterhand mixa ihop kören, jag föreslog den själv vid vår skivinspelning.

Nu, några år senare har jag insett att det finns en del problem med det förfarandet, men först de uppenbara fördelarna: full kontroll över ljudet och varje röst! En teknikers dröm.

Detta förfarande kan säkert fungera om varje medlem i kören kan "stå för sig själv", dvs i praktiken vara en solist. Om de inte är det kan ett sätt att genomföra det på vara att ta de säkraste först för att de andra har fler röster att sjunga med.

Nackdelarna:

Det kommer troligtvis att låta som en samling enskilda röster som spelas upp samtidigt, lite mekaniskt. Tanken för de allra flesta körsångare är att just sjunga tillsammans och dela inspirationen och glädjen i sången. Jag har spelat in hela kören, damröster, herrar, separata stämmor, enskilda röster osv och jag kan tvärsäkert säga att inget slår en bra tagning med hela kören samtidigt. Att dela upp medlemmarna efter prestanda kan vara känsligt och det är inte säkert att alla ställer upp heller. Att sjunga med lurar kan också vara ett problem för vissa.

Ett intressant inspelningsförfarande dock och jag skulle gärna höra dina kommentarer om hur det gick och gärna ett smakprov på resultatet.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Spela upp kompet svagt i högtalare, alla sjunger samtidigt. Sen spelar du in dem en och en efteråt. Sen blandar du ljuden.

Jag har tänkt lite på det här med körinspelning. Ofta ser man en kör i en fin kyrka tex runt jul alla är glada och finklädda. Och de sammansatta intrycken av ljud och bild tar man med sig hem efter konserten. Men ärligt talat, hur bra är ljudet i en kyrka? Det visuella man missar på en cdskiva kan man ta igen med lite bättre och tajtare ljud. Jag är av den åsikten att ett långt avstånd mellan röst och lyssnare inte tillför rösten ett dugg, tvärtom. En meter räcker.

Och vill man få det att låta som en stenkatedral med micken uppe i taket så finns reverbebebebrbebrbebr att tillgå.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Tekniken är inte min starka sida men däremot sjunger jag med ett gäng tjejer.

När alla sjunger tillsammans sköter alla dynamiken själva, den tror jag försvinner om du spelar in en och en.

Även om låten sitter i ryggmärgen och alla vet vad dom ska göra så tappar man nog mycket av känslan. Att placera ut varje röst i en mix sen, och få till rätt nivåer tror jag är riktigt svårt? Jag skulle tro att det funkar bra om två har lurar med kompet och kanske det går att lösa så att dom får medhörning i lurarna? Annars får dom sätta ena luren lite på sidan så dom hör dom andra. Kompet behöver ju inte vara så högt i lurarna så du riskerar att få in läckage. Men det borde väl inte störa i mixen sen?

Berätta gärna hur du gjorde och hur det blev! Sånggruppen jag sjunger med ska väl göra nån mer riktig inspelning vi med framöver så det är bra att få lite tips!

Lycka till 🙂

/Åsa

Redigerat av Wetter
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker du ska spela in alla på samma gång. Om du inte har hörlurar till alla så kan ju dirigenten och minst en från varje stämma få en hörlur och så får de andra anpassa sig efter dem. Om du inte har möjlighet att ha flera hörlurar så kan du säkert hyra en hörlursförstärkare från en musikaffär. Det kommer bli en värd investering om du ska spela in en kör och vill att det ska låta som en kör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...