Jump to content
Annons

Basscut på bas.


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Glaskatten (oregistrerad)

Han skrev det ja ... i sin första post! Långt senare skrev han:

Men han måste ju ha fel eftersom du måste ha rätt .

Nej men renare sound låter ju oftast tunnare och tightare = proffsigare, men han ville tydligen ha ett annat sound.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nej men renare sound låter ju oftast tunnare och tightare = proffsigare, men han ville tydligen ha ett annat sound.....

Vad vill du säga med detta inlägg?

Du kritiserar alltså en ljudbild du inte ens har hört! 🤪 Att ett "renare sound" oftast skulle låter "tunnare" är ett uttalande jag har svårt att smälta ...

Katten, hur tycker du att detta låter: ... ... ... ? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Vad vill du säga med detta inlägg?

Du kritiserar alltså en ljudbild du inte ens har hört!

Och du kritiserar utan att kunna läsa, jag skrev faktiskt "låter oftast"....

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten + Gilbert = catfight

Ni borde inte få se varandras poster längre typ 😛

Jag själv brukar skära bas över 40 Hz ibland, men det beror helt på sången och vilket instrument man väljer ska dominera subfrekvenserna mest. Personligen gillar jag att låta basen ta hand om det lägsta och låta kicken ligga lite över och ge mer "punch". Men allting är en smaksak, och beror helt på låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag själv brukar skära bas över 40 Hz ibland, men det beror helt på sången och vilket instrument man väljer ska dominera subfrekvenserna mest. Personligen gillar jag att låta basen ta hand om det lägsta och låta kicken ligga lite över och ge mer "punch". Men allting är en smaksak, och beror helt på låten.

Pratar du om inspelning nu?

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, om mixningen efteråt, men tänkte bara ge lite input om hur jag använder materialet efteråt.

Jag skulle dock inte köra lowcut på bas instrument vid inspelningen, visst 40 Hz är väldigt låg lowcut, nästan så jag skär efteråt ibland.

Däremot hade jag inte vart orolig att köra lowcut upp vid 80 Hz på sång osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har jobbat vidare med låten i helgen, det är en cover på "When you walk in the room", så att lägga ut den får jag väl inte.

La om basen med både line och mickad gitarr(!)förstärkare. Tycker det låter bra, men långt ifrån klart. Ingen sång alls tex, tar väl nån månad innan jag klarar att sjunga den.

Skar ingen bass på basen nu heller, men använde Micons THX-ratt, den ger lite skitigare ljud på nåt vis.

Roligast är att jag lär mig använda Finalizatorn mer och mer, den har verkligen hög kvalitet. Jag har använt den som kompressor/deesser vid sångpålägg oxå...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...