Jump to content
Annons

Recommended Posts

Hej!

Jag har precis skaffat mig Logic 9 efter att ha hållit på med Reason. I reason finns en sampler som heter redrum. Man behöver inte programmera den om man inte vill, utan kan styra uppspelningen via sequencern (som piano roll i logic). Det känns intuitivt att arbeta på det sättet eftersom jag då kan skapa ett grundbeat (på låt säga två takter) som jag ändrar lite över tiden för att få ihop det med resten av musiken. det bör läggas till att jag använder mig nästan envbart av .wav-samplingar.

Det jag gillar med redrum och reason är att jag förutom att modulera ljuden i samplern kan dra ut dem till egna kanaler för att sedan bearbeta dem ytterligare. Ultrabeat verkar vara en grym trumsynth, men jag får den inte att fungera som jag vill. Det är i och för sig inget problem att dra in reason, men jag gillar tanken på att göra det mesta i samma program.

Jag har läst manualen till ultrabeat och även googlat runt, men jag förstår inte hur jag ska göra för att få det att fungera som reason (i nuläget rewire:ar jag in trumljuden kanalvis från redrum).

Någon som har en lösning?

MNH

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det jag då mer specifikt undrar över är om man kan ha alla ljud i samma kanal i sequencern, men dra in dem i olika kanaler i mixern.

ja precis

varje ljud i ultrabeat kan du välja utgång på

det finns 8stereo+8monoutgångar från varje ultrabeat

sequencern säger bara till vilka ljud som ska spelas

Link to comment
Dela på andra sajter

Välj "Multioutput" när du startar Ultrabeat. Klicka i kolumnen där det står "main" precis efter varje ljud/sampel. Då får du upp vilka kanaler du kan lägga ut ljuden på.

Har du flera olika kicks eller snare osv så går det naturligtvis att skicka dessa till samma kanal för att lägga samma effekter på.

Öppna Mixern > Välj att skapa nya Aux-kanaler under "Options" > välj ingång på mixern under I/O

post-3554-086676600 1284539028_thumb.png

post-3554-008404100 1284539030_thumb.png

post-3554-000588600 1284539031_thumb.png

Redigerat av Hazard
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för hjälpen. Jag har nu jobbar en del med ultrabeat och jag känner mig lite kluven. Den känns inte lika intuitiv som vissa andra trummaskiner, men den är väldigt "kompetent". Det är kanske bara som sagt en tröskel man ska över.

Funderar dock på att köra KONG, battery eller någon liknande lösning. Maschine verkar ju jävligt hypad också men jag vill inte lägga så mycket deg på en pryl som man måste släpa med sig överallt. Hur gör ni? Funkar ultrabeat för er och vilka genrer arbetar ni i?

/Biull

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...