Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Kom i samsprÄk med en grovt ljudteknisk och Àven mkt musikalisk man pÄ en musikaffÀr. Genast började vi prata mickar o preampar. Jag smÄskröt om min Neumann TLM102 och Audient Mico preamp, som jag Àven sa att jag brukade koppla in i portan digitalt via spdif.

-"Äh, sa han, koppla analogt för fan, det blir mycket bĂ€ttre, dĂ„ fĂ„r du ett analogt mjukt sound, digitalt blir sĂ€mre"...

Jag har testa bÀgge varianterna, och hör ingen skillnad, hör inte ens om det brusar mer med mickkabel i stÀllet för spdif. Hur skulle ni göra?

Min TC Finalizator Plus kan jag ocksĂ„ koppla antingen analogt eller digitalt, hur skulle ni gjort dĂ€r? Jag sjĂ€lv tycker att precis allt var bĂ€ttre förr, men hĂ„ller nog Ă€ndĂ„ pĂ„ att koppla digitalt i bĂ€gge fallen. (BerĂ€tta ej detta sista för nĂ„n) đŸ˜±

PS Bilden har ej med detta att göra alls.

post-8284-068989500 1284159866_thumb.jpg

Annons
Postat

SÄ lÀnge man har valet kopplar man analogt, förutsatt att prylarna hÄller sÄ god klass att de inte brusar och har sig en massa bara dÀrför.

Postat

Jag skulle vÀlja att koppla digitalt i alla lÀgen dÀr möjligheten finns.

Om man kopplar analogt sÄ mÄste ju signalen omvandlas fler gÄnger, med större risk för artefakter frÄn alla omvandlingar. Att det blir ett "mjukt" analogt ljud Àr bara nys som har sitt ursprung i gamla tiders taskiga 16-bitsomvandlare.

Postat

SÄ lÀnge man har valet kopplar man analogt, förutsatt att prylarna hÄller sÄ god klass att de inte brusar och har sig en massa bara dÀrför.

+! :rolleyes:

Postat

Jag skulle vÀlja att koppla digitalt i alla lÀgen dÀr möjligheten finns.

Om man kopplar analogt sÄ mÄste ju signalen omvandlas fler gÄnger, med större risk för artefakter frÄn alla omvandlingar. Att det blir ett "mjukt" analogt ljud Àr bara nys som har sitt ursprung i gamla tiders taskiga 16-bitsomvandlare.

+! :rolleyes:

drloop (oregistrerad)
Postat

Gör det som Àr enklast för dig. Du vill vÀl göra musik och inte fippla med teknik,eller hur?

Postat

Gör det som Àr enklast för dig. Du vill vÀl göra musik och inte fippla med teknik,eller hur?

Spdif Àr enklast. Och rimligtvis borde AD-omvandlaren i Micon vara bÀttre Àn den i portan. Men att höra nÄn skillnad? Det klarar inte jag.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

AD och DA omvandlare Àr sÄ bra idag att det nÀra nog Àr omöjligt att höra nÄgon skillnad mellan dom olika tillverkarna.

Man kan mer eller mindre strunta i att oroa sig över om dina AD/DA Àr tillrÀckligt bra.

Redigerat av drloop
Postat

om du kopplar analogt frĂ„n mikrofonförstĂ€rkaren till portan har du en till gain control(amp) att leka med. Om denna hĂ„ller hög klass kan du driva signalen starkare innan den klipper. Men om portans komponenter Ă€r billigare...kör digitalt 🙂

abi

Postat

-"Äh, sa han, koppla analogt för fan, det blir mycket bĂ€ttre, dĂ„ fĂ„r du ett analogt mjukt sound, digitalt blir sĂ€mre"...

đŸ˜±đŸ˜†đŸ˜›

FÄr man frÄga vilken affÀr?

Gissar MB eller sylt ...

Postat

đŸ˜±đŸ˜†đŸ˜›

FÄr man frÄga vilken affÀr?

Gissar MB eller sylt ...

Du har bra minne. MB du sa, MB det var. Matte dÀr har en egen ganska vrÀkig studio. I gÄr spelade jag in lite till en backtrack via spdif. Första jag spelat in sen överhuvudtaget i vÄras. Det vÀrsta med att göra nya backingtracklÄtar Àr inte att det tar fem dar att göra dem, utan att försöka lÀra sig sjunga lÄtar man inte sjungit förr. Den hÀr heter "When you walk in the room", en av mina absoluta favoriter frÄn 60-talet. Men inte fan kan jag sjunga den. Fy fan.

Postat

kvalificerad tjuravföring

Jag har testa bÀgge varianterna, och hör ingen skillnad, hör inte ens om det brusar mer med mickkabel i stÀllet för spdif. Hur skulle ni göra?

gör det som kÀnns enklast om du inte hör nÄn skillnad

hör du skillnad sÄ vÀlj det du tycker lÄter bÀst

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.