Jump to content
Annons

Råd angående köp av akustisk gitarr


Masse

Recommended Posts

Var på Musikbörsen och provade två westerngitarrer (med cutaway och mikrofon). En Ibanez och en Cort, båda i 4-5000 kronorsklassen. Båda kändes lättspelade och ljudet är öppet. Främst vill jag ha en gitarr som är bra att micka upp för inspelning, men den får gärna ha en bra pream och inbyggd mikrofon. Är Cort ett lika säkert kort som Ibanez eller ni har andra märken att rekomendera?

Redigerat av Masse
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Mina tankar/uppfattningar:

1. Det blir aldrig så bra att använda den inbyggda micken. Det är mest för livespelningar å sånt. Knepigt sound lixåm. Men visst, att köra den genom en POD eller V-AMP kan göra underverk.

2. Har gitarren ett ett percussivt sound så blir det så, är det lite träigare så blir det så, osv. (Vid uppmickning alltså.) Skaffa en med ett sound som funkar till det du ska den till.

3. Ibanez är bra på det mesta. Cort är inte känt för det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Stenerlod: vill ha cutaway och byta in min Segovia.

Takamine EGMB531C.

En förbättrad variant av klassiska EG531C. Här får du en gitarr med gran, sidor och botten i NATO-trä, tvådelad stallsadel för bästa intonering, cutaway och TK4NT pickup med inbyggd stämapparat, volym, 3 bands EQ mm. Dessutom notchfilter för feedbackeliminering.

Ett parti.

Pris 4500

Akustiskt gitarr Yamaha DWX7C (Art: 132465)

Yamaha DWX7C. Fin gitarr i Yamahas DW serie. Låter fantastiskt bra akustiskt men har även en mycket bra pickup i form av Yamaha System 45.

Ett parti i färgerna Tobacco Brown Sunburst ( bild ) och ABS.

Pris 5000 (Har kostat 7500:-)

Yamahan verkar mest intressant. Får nog åka till Musikbörsen igen och prova.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så köper du en Takamine EF341SC som låter sjukt bra inkopplat så slipper du bry dig om akustik hemma osv. Sen har du en gitarr för resten av livet för 8600 kronor med frakt inkluderat från tyskland Musik-service och får hem den på 3-4 arbetsdar 😲

jag är sjukt nöjd med min. Kan skicka upp ett exempel på gitarrens line-ljud nån dag 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle köpa en Furch Durango som jag tycker kickar det mesta i din prisklass.

Låter som en västerländs gitarr för runt 10 000 kr!

Testa en sådan och du kommer bli fast!

måste allt ta och hålla med här.. har själv en ackustisk ibanez performance som jag köpte för 3.800 tror jag.. men då hade jag aldrig provat furch..skulle jag köpa en ackustisk idag skulle det ganska tveklöst bli en furch... mycke svårt att hitta en gitarr med större och framför allt klarare ljud i den prisklassen.. nu är det inget fel på ibanezen min häller visseligen ångrar inte att jag köpte den..men jag rekomenderar stark furch...

prova så många som möjligt och ta tid på dig..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipset! Jag väljer bort Cort.

En klasskompis till mig har en Cort som låter helt sjukbra för de pengarna han betalade för den. Lyssna inte på vad folk säger utan lyssna på hur gitarren låter. Köp den DU gillar mest.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipset! Jag väljer bort Cort.

En klasskompis till mig har en Cort som låter helt sjukbra för de pengarna han betalade för den. Lyssna inte på vad folk säger utan lyssna på hur gitarren låter. Köp den DU gillar mest.

Min cort funkar sjukt bra fölr den lilla peng jag gav för den också.. men det märks då man har spelat in och börjar leka med eq'n då det gäller min så är det så att då jag equat fram ett bra ljud i övrigt så hörs det lilla visslet mycket tydligt

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är mycket nöjd med min Cort Earth100. Jag antar att det missljud folk pratar handlar om en inbyggd mik, jag har inte nån sån och gitarren är i en lägre prisklass (2000) vilket kanske gör den här posten helt orelevant. 🙂

Men när jag letade gitarr testade jag en massa och jag tycker ljudet e bättre i min gitarr än en del gitarrer för 4000, bla yamaha tycker jag personligen inte låter så bra.. fender funderade ja på också, dem lät bra.

/ Jacob

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är mycket nöjd med min Cort Earth100. Jag antar att det missljud folk pratar handlar om en inbyggd mik, jag har inte nån sån och gitarren är i en lägre prisklass (2000) vilket kanske gör den här posten helt orelevant. :rolleyes:

Men när jag letade gitarr testade jag en massa och jag tycker ljudet e bättre i min gitarr än en del gitarrer för 4000, bla yamaha tycker jag personligen inte låter så bra.. fender funderade ja på också, dem lät bra.

/ Jacob

Har ingen inbyggd mic. Det är från gittaren ljudet kommer.. funkar bra att spela in med vilken annan gura som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste nog komma in här och säga att det beror helt på vad man vill ha för sound. Om jag är ute efter det lite skitiga eller nybörjar soundet så väljer jag en gura för det. Är jag ute efter ett proffesionellt sound så väljer jag en gura för det, likaså om jag lirar blues så väljer jag en gura för det. Vill jag slå sönder en gitarr på scen för att illustrera att jag är arg 😉 eller bara för att det är roligt 🙂 så väljer jag en gura för det, (förhoppnings vis inte en gibson les paul för 24000 kr), Utan en begagnad skit Cort för 500 spänn.

//Aem 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...