Jump to content
Annons

Virvel för bla visplir?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Har en idé att istället för att programmera trummaskin så kan jag använda enbart trummaskinens baskagge och sen använda den som "klick" och spela med tex vispar på en äkta akustisk virveltrumma till det. Har en uppfattning att jag gillar tunna virvlar bättre än djupa. vad kan vara bäst att spela med vispar på? Trä eller plåt?

Borde jag köpa den här direkt?

http://www.blocket.s...72.htm?ca=5&w=3

Eller denna?

http://www.blocket.se/stockholm/Vintage_virvlar_29065601.htm?ca=5&w=3

Fan så mycket mer själ än i en trummaskin skrek han ini från kammarn.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tyckte inte heller det verkade så dyrt för en 60-tals Premiervirvel. Vad kostar en sejare? Svårt att få tag i till gamla trummor, eller ser de lika ut på alla virvlar?

Sen tillkommer ju ett stativ åsså. Va koster såna? Jag skulle haft en baskagge å.

PS. Jag redigerar nu, (med detta PS) för andra gången. Jag klickar bara på Redigera, skriver om, och sen på Spara ändringar... Lätt så att tom jag fattar.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Har cajonen nån sorts sejare upptill?

Mnaaa men den har en sejarmatta inne i låddan mot slagsidan. I lådan bor en som kallas "kvarttumsCaj" pga sin ringa längd och "vispar" till samtidigt som man slår på utsidan. Jag använder Cajon flitigt på mina inspelningar för att liva upp- röra till riktiga. Tar noll plats i hemmastudion. Och den går att vispa på! Gå in på mina låtar.

Här en Youtubedemo från nån: CAJON Nä tryck inte på länken för youtube laddar segt som bara den hos mig. Googla, lyssna och avgör själv.

Ge mig två vispar, ett 200 kronors virvelskinn, en 2000 samt en 4000 kronorsvirvel och skillnaden blir hårfin när allt har åkt genom kompressorer, EQ, reverb och blivit mp3 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Mnaaa men den har en sejarmatta inne i låddan mot slagsidan. I lådan bor en som kallas "kvarttumsCaj" pga sin ringa längd och "vispar" till samtidigt som man slår på utsidan. Jag använder Cajon flitigt på mina inspelningar för att liva upp- röra till riktiga. Tar noll plats i hemmastudion. Och den går att vispa på! Gå in på mina låtar.

Här en Youtubedemo från nån: CAJON Nä tryck inte på länken för youtube laddar segt som bara den hos mig. Googla, lyssna och avgör själv.

Ge mig två vispar, ett 200 kronors virvelskinn, en 2000 samt en 4000 kronorsvirvel och skillnaden blir hårfin när allt har åkt genom kompressorer, EQ, reverb och blivit mp3 😄

Hm... Tänk dig att du drar visparna runt på ett strävt Remoskinn, (de heter Remo va?) kan verkligen cajunen matcha detta? Jag kan ju dessutom micka den äkta virveln med flera mickar... Och vad kostar en Cajun? Och vad är det där kompressor och reverb för nåt? IQ känner jag till, min ligger på 25 blankt.

Jag blev störtkär i Premiervirveln...🥰

post-8284-051855000 1283453385_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det ingen som har åsikter ang trä eller plåt? På slagverkstan kan jag köpa en ny

Pearl 13" x 5"

plåtvirvel.

http://slagverkskompaniet.se/category.html?category_id=350

Är plåt mer rocknroll och trä jazzigare? Min favotrummis kör en gammal Sonor plåtvirvel till vår bluesrock

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var billigt!

Men fan, jag tror jag snöat in lite på det här med äkta virvel. har fått beröm för ljudet i mina akustgitarr-inspelningar, så jag borde nog kunna få bra sound i en virvel med...

Ja det är så billigt att det lätt är värt att prova!

Glöm inte snöskyffeln! 😉 Japp dina inspelningar låter bra både ljud å spelmässigt! ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

ludwig supraphonic! finns det nå bättre?

en äldre virvel är väl ändå det bättre? från den tiden då man faktiskt spelade på trummorna och inte bara slog trummorna gula och blå.. fråga efter en virvel som lämpar sig till jazz

fast i det långa loppet handlar det väl bara om att ha nån som kan vispa? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

ludwig supraphonic! finns det nå bättre?

en äldre virvel är väl ändå det bättre? från den tiden då man faktiskt spelade på trummorna och inte bara slog trummorna gula och blå.. fråga efter en virvel som lämpar sig till jazz

fast i det långa loppet handlar det väl bara om att ha nån som kan vispa? 😉

http://www.youtube.com/watch?v=cS-xiX64HGQ

Härlig video!

Det blev denna 60-tals Premiervirvel ur deras 2000-serie. Den är på väg, får den i morrn. Fick böta 1500 för den, prutning gick inte, men jag fick ett stativ med på köpet. Jag är ingen trummis, men i morrn börjar en ny spännande fas i mitt liv, jag ska börja öva stenhårt på att spela vispvirvel. Först måste en ny sejare och vispar införskaffas. 😛

post-8284-013907100 1283878495_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm. det går inte riktigt bra med virveln... Köpte en sejare igår, men har problem att få sejaren att gå emot skinnet riktigt. I ena änden blir det bra men i den andra änden ligger den några mm ifrån så att det ligger och rasslar efteråt. Hittar inga justeringar för det heller...😐

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle nog haft ett sorts platt band att fästa sejaren med, men det följde med snören till denna dyr-sejare, det skulle funka sas det i affärn. Och med band skulle sejaren likt förb hamna ett par mm under skinnet i ena änden.

Suddiga bilden visar lite av mekaniken inne i rumman.

Tredje bilden visar hur "knytpinnen" hamnar i den ände där sejarn ligger an lagom mot skinnet. Jag petar lite olyckligt på fästet så det står snett, det rättar till sig när man knyter dit sejarn. Här i denna änden hamnar alltså sejarn helt rätt vad jag förstår.

Fjärde bilden visar andra änden, med sejaren nersänkt och urkopplad. (Här blir den upplyft eftersom rumman för fotograferingstekniska detaljer ligger uppochned på en mosvagga)

Sista bilden visar den "dåliga änden", knytpinnen ligger aningen för långt från skinnet. 😠

post-8284-062334900 1284111435_thumb.jpg

post-8284-085556800 1284111557_thumb.jpg

post-8284-068160800 1284112264_thumb.jpg

post-8284-056686000 1284112309_thumb.jpg

post-8284-078509900 1284112348_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här ser mojängerna på utsidan ut.

Första bilden är den ände där sejarn hamnar rätt.

På "felsidan" är det som synes en till detalj i mekaniken, som jag inte fattar vad har för uppgift. Det fattas två små skruvar där också, ena skruvhålet syns, det andra sitter mitt emot.

Tredje bilden, så här ser det ut med sejarn frånkopplad.

Fjäde bilden, och här är den aktiverad, tillkopplad. Det som hindrar mekaniken att gå närmar skinnet är konstruktionen innen virveln. Jag tycker nästan det ser ut som att man redan vid tillverkning satt fast grejerna ett par mm fel på ena sidan.

Skit. Annars har virveln ett underbart snärtigt och diskantrikt sound, även nu innan jag bytt slagskinnet, köpte nytt sånt med...

post-8284-083685400 1284112628_thumb.jpg

post-8284-060988100 1284112720_thumb.jpg

post-8284-036120700 1284112889_thumb.jpg

post-8284-084320200 1284112990_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Sisådär! Borrade nya hål för snörena och genast blev virveln så fu¤#in perfekt, Värsta tajta ljudet, och lossar jag sejarmekaniken funkar även det helt perfekt, det låter som en högstämd puka, inte ett sejarrassel. Mekaniken är som om den var helt flång ny.

Keith Moon gör tummen upp i sin himmel. 😛 Firar med att lyssna på The Who, satan, grovt bra.

Premier 60-tal is the skit.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Sisådär! Borrade nya hål för snörena och genast blev virveln så fu¤#in perfekt, Värsta tajta ljudet, och lossar jag sejarmekaniken funkar även det helt perfekt, det låter som en högstämd puka, inte ett sejarrassel. Mekaniken är som om den var helt flång ny.

Keith Moon gör tummen upp i sin himmel. 😛 Firar med att lyssna på The Who, satan, grovt bra.

Premier 60-tal is the skit.

kul! men då fattas bara ett ljudklipp?!?!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...