Jump to content
Annons

600ohm vs. 70ohm hörlurar, vad är skillnaden?


Mad Mike

Recommended Posts

Jag har en fråga angående hörlurar och ohm.

Ska köpa ett par Sennheiser hd25 men har fastnat lite på en grej. Det är i princip samma hörlur bara att den ena har 70ohm och den andra har 600ohm.

Vad är skillnaden? kan jag sätta i ett par hörlurar med 600ohm i t.ex min bärbara dator eller en DJM 800 mixer?

Vad gör 600ohm bättre än 70ohm eller tvärtom?

SENNHEISER HD-25-13- II

Sennheiser HD-25-13 II - closed-back dynamic headphones, 600ohms impedance, 120dB pressure level, frequency response: 16Hz-22kHz, 300cm cable with 3.5mm stereo jack and 6.3mm adapter. Includes velour ear pads and bag. Weight: 140g.

SENNHEISER HD-25-1 II

Sennheiser HD-25-1 II professional dynamic headphones - closed back, 70 Ohm, 120dB, 16Hz-22KHz (-3dB), 150cm cable with 3.5mm stereo L jack and 6.3mm adaptor, velour earpads and bag. Weight: 140g

Sennheiser hd25-1 vs. hd25-13

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har en fråga angående hörlurar och ohm.

Ska köpa ett par Sennheiser hd25 men har fastnat lite på en grej. Det är i princip samma hörlur bara att den ena har 70ohm och den andra har 600ohm.

Vad är skillnaden? kan jag sätta i ett par hörlurar med 600ohm i t.ex min bärbara dator eller en DJM 800 mixer?

Vad gör 600ohm bättre än 70ohm eller tvärtom?

SENNHEISER HD-25-13- II

Sennheiser HD-25-13 II - closed-back dynamic headphones, 600ohms impedance, 120dB pressure level, frequency response: 16Hz-22kHz, 300cm cable with 3.5mm stereo jack and 6.3mm adapter. Includes velour ear pads and bag. Weight: 140g.

SENNHEISER HD-25-1 II

Sennheiser HD-25-1 II professional dynamic headphones - closed back, 70 Ohm, 120dB, 16Hz-22KHz (-3dB), 150cm cable with 3.5mm stereo L jack and 6.3mm adaptor, velour earpads and bag. Weight: 140g

Sennheiser hd25-1 vs. hd25-13

600 Ohm's lurarna kommer att vara mer segdrivna och kräva ordentlig förstärkning, om du ska plugga in dom i din laptop skulle jag satsa på 70 Ohm's lurarna. Har själv ett par lurar so m är på 300 Ohm och mitt interface pallade knappt förstärka dom från hörlursutgången, köpte då en separat monitorkontroll/hörlursförstärkare. Så, ju högre Ohm desto mer förstärkning krävs för att lurarna ska låta optimalt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte säkert, men det kanske är så, att det är lättare att få kontroll på ljudet med element som har högre impedans. De flesta lurarna på marknaden har ju högre impedans, så det är i alla fall inte otänkbart att det är så...

Det där med "lättdrivet" eller inte, är inte riktigt hela sanningen.

Det som folk i allmänhet tycker är "lättdrivet", är lågohmiga lurar, eftersom de låter högre vid samma volym. Kruxet är att de med lägre impedans också drar högre ström från slutsteget, så från slutstegets och nätdelens sida, så är lågohmiga lurar tyngre att driva. De ger högre ljud men belastar alltså slutsteget hårdare och ger kortare batteritid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med "lättdrivet" eller inte, är inte riktigt hela sanningen.

Det som folk i allmänhet tycker är "lättdrivet", är lågohmiga lurar, eftersom de låter högre vid samma volym. Kruxet är att de med lägre impedans också drar högre ström från slutsteget, så från slutstegets och nätdelens sida, så är lågohmiga lurar tyngre att driva. De ger högre ljud men belastar alltså slutsteget hårdare och ger kortare batteritid.

Tack Claes, för infon. Jag har också undrat... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina tankar kring detta.

En sak det handlar om är vad man har i andra ändan. 600 Ohm var nog det vanligaste förr i tiden, då kunde man koppla in lurarna direkt på linjenivå. En del utrustning bygger på att lurarna har en impedans kring 600 Ohm, och Sennheiser tillverkar för en hel mängd ändamål. Exempel kan vara i flygplan där det skall vara 600 Ohm. Jag har ett par HD25-lurar med mikrofon som är tänkta för flygplan, numera konverterade för studiobruk.

En fördel med 600 Ohm är att det går mindre ström, kablarna kan då vara långa utan att det spelar så stor roll.

Nackdel med 600 Ohm är att det kräver högre spänning. En typisk mp3-spelare och även många enklare ljudkort har bara några få Volt till hörlurskretsarna. Det blir då svårt att få ut tillräckligt med spänning för att driva lurarna fullt. Därav finessen med färre Ohm, det krävs färre Volt för att driva luren. Samma effekt naturligtsvis eftersom det i stället blir högre ström.

Annars skall det nog inte vara nån större skillnad på ljudet, en tillverkar som Sennheiser vet nog vad de gör.

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Lånar tråden och livar upp den en smula.

Jag funderar på AKG-K702.

Skulle mitt ljudkort (Motu Audio Express) klara av att driva dessa lurar? Eller måste jag då ha en separat hörlursstärkare?

Hur många ohm är de på? Mina DT 990 pro är på 250 och ger en hel del svagare ljud från laptopen än

Audio-Technica ATH-M50 som har bara 38 ohm. De senare har så lågt motstånd att det distar lätt om jag kopplar in dem i en HP4 lurförstärkare. Använder nästan alltid en Behringer Powerplay Pro XL lurförstärkare, den har specar som klarar låga ohmtal. Det finns uppgifter för det till alla ljudkort och lurförstärkare. Det är krångligare än man kan tro det här med lurar och lurförstärkning. Riktigt lurigt...

Link to comment
Dela på andra sajter

[/size]

Hur många ohm är de på? Mina DT 990 pro är på 250 och ger en hel del svagare ljud från laptopen än

Audio-Technica ATH-M50 som har bara 38 ohm. De senare har så lågt motstånd att det distar lätt om jag kopplar in dem i en HP4 lurförstärkare. Använder nästan alltid en Behringer Powerplay Pro XL lurförstärkare, den har specar som klarar låga ohmtal. Det finns uppgifter för det till alla ljudkort och lurförstärkare. Det är krångligare än man kan tro det här med lurar och lurförstärkning. Riktigt lurigt...

AKG K702 ligger på 62ohm, med en känslighet på 93 db/1mW (Vad nu detta betyder)

Jag är riktigt dålig på sådant här. Tänkte att det kanske finns någon information där ute om hur bra lurförstärkare jag har på mitt ljudkort (Motu Audio Express). Dock vet jag inte hur jag ska se detta, är ganska bortkommen när det gäller ohm, volt, känslighet och allt det där. Men jag har förstått det som att ju lägre ohm-antal och högre känslighet man har på lurarna, desto mer lättdrivna är dom.

Just för tillfället kör jag ett par slutna KRK KNS-8400. De ligger på 36 ohm och känslighet: 97 db/1mW. Och dessa fungerar bra med mitt ljudkort och fungerar även rätt bra till laptopen och ganska okej till mobiltelefonen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vild gissning: funkar 36 ohm går 62 ohm också problemfritt. Det är riktigt låga, eller höga ohm som kan krångla... Sen ska man ju gilla ljudet också. Funkar de lurar du redan har bra till sångpålägg kanske ddu borde fundera över att skaffa ett par öppna lurar att mixa med? Det är faktiskt en väldig skillnad till det bättre. Nackdelen är att de läcker ut ljud, så de funkar inte till tex sångpålägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vild gissning: funkar 36 ohm går 62 ohm också problemfritt. Det är riktigt låga, eller höga ohm som kan krångla... Sen ska man ju gilla ljudet också. Funkar de lurar du redan har bra till sångpålägg kanske ddu borde fundera över att skaffa ett par öppna lurar att mixa med? Det är faktiskt en väldig skillnad till det bättre. Nackdelen är att de läcker ut ljud, så de funkar inte till tex sångpålägg.

Dessa AKG-lurar jag funderar på är öppna, och det är väl den största anledningen till att jag tänker skaffa nya lurar, jag känner att det inte riktigt går att mixa i slutna lurar, speciellt inte längre pass. De slutna lurarna slukar upp mycket av luftigheten som man vill åt.

Har ju hört mycket bra om de lurarna som du kör med (DT990PRO). Så dessa lurar funderar jag också starkt på. Läser otroligt mycket gott om dem.

Det står lite i valet och kvalet mellan de två lurarna just nu.

EDIT: Det smartaste är väl dock att åka till någon musikaffär och be om att få prova ett gäng lurar. Synd bara att det inte finns fler musikaffärer att åka till. Blir några mils åkande i så fall.

Redigerat av Potchipoo
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du monitorer du gillar ljudet i, försök hitta lurar med liknande ljud. Skiljer monitorljud och lurljud mycket åt tycker i alla fall jag det är jobbigt. Det kan ju låta väldigt bra på olika sätt, även med riktigt dyra grejer. Knepigt nog.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lånar tråden för en fråga.

Är impendansen i ett par lurar inbakat i själva lurarna eller är den ett resultat utav lurar + den karakteristiska impendansen i sladden?

Frågar för att jag måste byta ut sladden till ett par av mina hörlurar

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...