Jump to content
Annons

Efterlikna detta pianoljud?


johle

Recommended Posts

Tjena!

Jag tycker alltid att det är svårt att få till snygga pianon, och har man väl använt en konfiguration vill jag gärna gå vidare och skapa en ny 🙂

Jag har för tillfället kärat ner mig totalt i en låt (som dessutom ingår i ett riktigt grymt mixat album):

Länk:

Efter några sekunder har jag gåshud över hela armarna. What's the deal?

Vad är det som gör pianot så fint och emotionellt?

Några tips?

Det skulle verkligen uppskattas!

Jag jobbar med all musik i Reason/Record, så tyvärr är tips på VSTs/Pianoplugins ganska... ointressanta 🙁 Dock skulle jag gärna sampla in ett schysst piano i Reason? 😮

I vilket fall, alla tips är välkomna!

MVH

Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...
Annons

Tjenare.

Det där pianot är ju inte direkt nåt "snyggt" pianoljud enligt mig.

Det passar just den låten skitbra dock!

Det kan du få i stort sett med vilket piano som helst, om det är att du menar det där med skön harmoni så beror det på att det är väldigt mycket sustain, dvs alla toner går i varandra i stort sett, vet inte hur mkt du kan men sustain eller pedal är ju samma sak som när du trycker ner den högra pedalen på ett piano, den bibehåller tonen och förlänger tonerna även fast du släpps tangenten på pianot.

Det där pianot hade fin harmoni, men det är simpelt att göra med i stort sett vilket piano som helst

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...