Jump to content
Annons

Konstiga ljud i mina monitorer


cRiTza

Recommended Posts

Ja, det är inte musiken jag gör som låter konstig =)

Packade precis upp mina monitorer på min nya adress och slog på strömmen efter jag kopplat in allting.

Min högra monitor börjar låta, Vzzt .....tyst.............Vzzt............tyst...........Vzzt............osv......

Testar att dra lite i kablar, byta strömkabel, byta vägguttag ingen skillnad.

Någon som har en aning om vad detta kan bero på?

Har ett par KRK VXT "8 och dom har inte låtit såhär på någon av de andra 4 adresserna jag har bott senaste tiden (OBS är inte nomad eller gigolo bor i stockholm) =D

Dom låter även fast jag inte har högtalarkabeln till ljudkortet inkopplat, räcker med strömmen bara.

Om jag stänger av den ena högtalaren så låter det i den andra istället fast mkt mkt lägre, alltså i intervaller, mkt märkligt.

Vore tacksam för tips.

/Christer

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Dom låter även fast jag inte har högtalarkabeln till ljudkortet inkopplat, räcker med strömmen bara.

Om jag stänger av den ena högtalaren så låter det i den andra istället fast mkt mkt lägre, alltså i intervaller, mkt märkligt.

Vore tacksam för tips.

/Christer

Alltså, samma typ av Vzzz i båda burkarna och ingen sladd i input?

Använder du jordade vägguttag? Om inte, dra en förlängningskabel till köket för där har du nog ett jordat uttag, för att testa.

En annan specialare är att vända på stickproppen ett 1/2 varv, kan avhjälpa vissa skumma saker har jag hört.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, samma typ av Vzzz i båda burkarna och ingen sladd i input?

Använder du jordade vägguttag? Om inte, dra en förlängningskabel till köket för där har du nog ett jordat uttag, för att testa.

En annan specialare är att vända på stickproppen ett 1/2 varv, kan avhjälpa vissa skumma saker har jag hört.

Ah, nu ser jag, det är inte jordade uttag. Skall testa skarva och se om det funkar från köket då.

Risk för att det blir konkurrens om brödrostströmmen då.

Redigerat av cRiTza
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade samma problem i min gamla lägenhet med ojordade uttag och KRK VXT6.

Jag drog således en sladd från köket och "Vips" ljudet försvann

Det verkar som KRK är lite kräsna och vill ha kvalitetsström 😄

Mvh

Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade samma problem i min gamla lägenhet med ojordade uttag och KRK VXT6.

Jag drog således en sladd från köket och "Vips" ljudet försvann

Det verkar som KRK är lite kräsna och vill ha kvalitetsström 😄

Mvh

Björn

Ok, skarvsladden räcker inte till min monitor, skall bära ut den i köket och testa, skriver ner resultatet här sedan.

Hoppas att det är som du säger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, det låter i köket också men ungefär 5 ggr svagare vilket innebär att det inte stör mig.

Nu är jag tillbaka i mitt rum och ljudet är enerverande.

Det måste alltså vara någonting med strömnätet som är knas.

Kan man då ringa till sin elleverantör och be att få dem att titta på om det finns något "skit" i elsystemet mån tro?

Om ingen vet så ringer jag dom på måndag då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Slutresultatet kommer bli 10 m skarvsladd från köket till datorn.

Tänk på att du inte får göra det till en permanent lösning, av elsäkerhets- och brandskydds-skäl. Om det börjar brinna av någon orsak, så är det risk att försäkringen inte gäller om det finns en sådan koppling gjord, så se till att ta bort förlängningskabeln när du inte använder prylarna.

Se också till att när du kopplar på det sättet, att ALLT i studion kopplas till förlängningskabeln, så att ingenting i riggen kopplas till de ursprungliga elurtagen i rummet - för annars kan det hända mindre trevliga saker...

Bäst skulle förstås vara att ta dit en elektriker som drar in jordning till urtagen i studiorummet.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att du inte får göra det till en permanent lösning, av elsäkerhets- och brandskydds-skäl. Om det börjar brinna av någon orsak, så är det risk att försäkringen inte gäller om det finns en sådan koppling gjord, så se till att ta bort förlängningskabeln när du inte använder prylarna.

Se också till att när du kopplar på det sättet, att ALLT i studion kopplas till förlängningskabeln, så att ingenting i riggen kopplas till de ursprungliga elurtagen i rummet - för annars kan det hända mindre trevliga saker...

Bäst skulle förstås vara att ta dit en elektriker som drar in jordning till urtagen i studiorummet.

Tack för bra råd, väntade på att du eller någon annan "räv" skulle komma med bevingade ord angående el.

Hade ingen aning om brand/olycksrisk med förlängningskabel.

Skall ringa min kompis som är snickare och fråga hur mkt det kan tänkas kosta med en installation av "ren" el och jordning i rummet.

Säkert inte lika billigt som 10m skarv från Claes Ohlson iallafall =D

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...