Jump to content
Annons

Köra studion ojordat


JJMusik

Recommended Posts

Flyttar nu med sambon till en ny lägenhet, som dock till min stora besvikelse har ojordad el...

Där vi bor nu har vi det jordat i hela lägenheten och även i min förra studentlya som var av nyare sort var det jordat så jag är van vid det skulle man kunna säga.

Nå, mina forumvänner - vad kan jag förvänta mig?

Jag känner ju till den uppenbara livsfaran av att komma i kontakt med något som har ett elfel där höljet blir strömförande och samtidigt råka röra vid något jordat typ ett element. Det som blir strömförande kan ju exempelvis vara en elgitarr - något jag ofta pillar på 🙂

Sedan är det också det där med potentialskillnad mellan prylar, det kan skada prylarna va? Jag har ju bl a ett delta 1010 med massa analoga in- och utgångar som ofta kopplas fram och tillbaka mellan outboards så det borde ju vara en väldig risk känns det som?

Är det rent av dumt?

Saken är den att jag kan få det jordat till en kostnad av 2312:- vilket är en rätt saftig summa...

Vad säger ni? hade ni beställt jordning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Varför är det så viktigt med jord??? , Jag har igen jord till mina saker Mixerbord,preamps, effekt rack förstärkare effektpedaler mm + annat skit.har aldrig haft några problem ,däremot sätter sätter jag allt i kontakt med jord får jag problem med brum. kan hända att man får in radio luxemburg + polen men det är typ enstaka fall 2 gånger om året .Jag menar skulle man få ström i sig måste man antingen pilla i grejerna ,eller ha sakerna i kök,badrum, våtutrymmen. tänker man på "döden" så måste man ändå ha jordfelsbrytare för att överveva .

Redigerat av kardo
Link to comment
Dela på andra sajter

jordat till en kostnad av 2312:- köp,köp,köp För är det ojordat i kök kan det vara livsfarligt om man tex står på diskbänk och sedan tar i chassit på ett lysrör ,då kan man dö. Låt han sätta in en jordfelsbrytare med, så bryter strömmen ifall det skulle hända något (tänkte bara på musiksaker i ett rum, dvs brum)

Redigerat av kardo
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför är det så viktigt med jord???

Utan jordning så fungerar inte åskskydd (om man nu har varit förutseende nog att skaffa sådana), skärmningar av apparater, strålningsskydd i skärmar, jordfelsbrytare etc.

Det är större risk att prylar man kopplar ihop skadas på grund av potentialskillnad mellan chassina - och även om de inte går sönder direkt, så blir komponenter försvagade varje gång det uppstår en urladdningsblixt. Dessutom kan krypströmmar orsaka problem när burkarna är ihopkopplade. Om det blir något fel i elanläggningen (ovanligt, men ändå), så kan det i värsta fall vara direkt livsfarligt om det inte är jordat. Har din granne "jordat" genom att koppla chassin till elementet, så kan du råka ut för en dödlig stöt om du tar på det och något annat samtidigt - så utsätt inte dina grannar för den risken heller...

Det blir större risk att det kommer in olika sorters störningar i ljudet - kanske så pass svaga att man inte upptäcker det förrän man börjar lyssna lite noggrannare, men då är ju skadan redan skedd på inspelningen...

För 2312:- skulle jag inte tveka en sekund, utan jag hade lätt valt att få in jordningen då. Lägg gärna till en jordfelsbrytare också, om budgeten tillåter det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era svar!

Claes:

Jag antar nästan att jordfelsbrytare ingår i själva jordningsarbetet. Jag har nästan för mig att man inte får jorda utan att installera en jordfelsbrytare nuförtiden.

Jo, klart. alltså 2312:- är ingen dundersumman om man ser till det arbete jag får utfört, inte så jag menade. Det enda som är surt är ju att det är en hyresrätt. Inte så ball att investera i en lägenhet som inte är min.

Man kan tyvärr inte få det lagt på hyran...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era svar!

Claes:

Jag antar nästan att jordfelsbrytare ingår i själva jordningsarbetet. Jag har nästan för mig att man inte får jorda utan att installera en jordfelsbrytare nuförtiden.

Jo, klart. alltså 2312:- är ingen dundersumman om man ser till det arbete jag får utfört, inte så jag menade. Det enda som är surt är ju att det är en hyresrätt. Inte så ball att investera i en lägenhet som inte är min.

Man kan tyvärr inte få det lagt på hyran...

Det beror förstås på hur länge man planerar att bo kvar. Är det typ ett år i väntan på någon annan bostad, så är det kanske onödigt, men om man inte planerar att flytta de närmaste åren så är det definitivt värt pengarna ändå, tycker jag. Dels med tanke på studioprylarna, men också för den allmänna säkerheten.

Se bara till att det verkligen dras gul/gröna jordkablar till urtagen - och att han som gör jobbet inte bara byter kontakterna och kopplar ihop nollan och jordblecket (förbjudet, men det förekommer att vissa hyresvärdar gör så för att det är enklare och billigare...).

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var det låga priset som förvånade mig. Den timtaxan måste ju leda till att han går back på det. Vi bor i en hyresrätt och har ojordade eluttag (med undantag för köket) men gissar på att vi kommer få vänta in stambytet innan det blir jordat här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Flyttar nu med sambon till en ny lägenhet, som dock till min stora besvikelse har ojordad el...

Där vi bor nu har vi det jordat i hela lägenheten och även i min förra studentlya som var av nyare sort var det jordat så jag är van vid det skulle man kunna säga.

Nå, mina forumvänner - vad kan jag förvänta mig?

Jag känner ju till den uppenbara livsfaran av att komma i kontakt med något som har ett elfel där höljet blir strömförande och samtidigt råka röra vid något jordat typ ett element. Det som blir strömförande kan ju exempelvis vara en elgitarr - något jag ofta pillar på 🙂

Sedan är det också det där med potentialskillnad mellan prylar, det kan skada prylarna va? Jag har ju bl a ett delta 1010 med massa analoga in- och utgångar som ofta kopplas fram och tillbaka mellan outboards så det borde ju vara en väldig risk känns det som?

Är det rent av dumt?

Saken är den att jag kan få det jordat till en kostnad av 2312:- vilket är en rätt saftig summa...

Vad säger ni? hade ni beställt jordning?

Själv har jag å andra sidan aldrig vistats öht i en bostad som varit helt jordad!

Så jag vet inte hur jag skulle uppleva det. Normalt har köket ett jordat uttag.

Jag fick en prisuppgift om 4000 kr per uttag, så ditt prisförslag var billigt.

Att samtidigt röra vid något som är jordat, typ ett element, sa alltid farsan var det enda man skulle göra för att klara sig:

"Håller man bara i ett element eller nåt samtidigt så är det aldrig någon fara." Fel alltså?

Gå på Claes linje, dvs. kolla att det blir jordat och inte bara ser ut så, utvändigt.

Lägga det på hyran stället? Va?

Menar du inte tvärtom? Att ni kan få avdrag om ni låter jorda. Hör er för om det med HGF!

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag var på en datorkurs för länge sedan så hävdade personallärarna att en jordad dator gav 50% mindre strålning. 😐

Jag tror faktiskt att det är en rejäl underdrift med bara 50% mindre strålning...

TCO-märkningen av skärmen (som är det som strålar mest) är helt ur funktion om det inte är jordat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...