Jump to content
Annons

sämre latency med win 7


peterpop

Recommended Posts

Hej,

ha kört Win XP (Cubase 4) med mitt MOTU Ultralite och har inte haft några problem att komma ned i sampel buffert size på 128 (och även lägre än det) utan att det knastrar/klickar/sprakar. Sitter nu med en MacBook pro 13" och har en win 7 partition installerad. Kör nu på cubase 5 och allt under 256 i sample buffert size sprakar/klickar/sprakar rejält! Försöker jag ändra sampel buffert size i cubase control panel för ljudkortet så crashar cubase. Det går dock att ändra om jag går direkt via motus "audio console".

Jag kör nu på 64-bitars windows och 32-bitars cubase, med senaste och korrekta drivrutiner för ljudkortet. Har även testat med 32-bitars win 7, med samma resultat....

Nån som har en idé om vad detta kan bero på och om möjligt att åtgärda?

tack tack!

Redigerat av peterpop
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Som jag har förstått saken så beror det på en dålig drivrutin för det FW-chip som sitter i MBP.

http://support.apple.com/kb/TS3188

Japp, Motu har också uppmärksammat problemet. Enligt MOTUs support så finns det vissa problem med drivrutinerna för FW i Windows 7. Mitt kort funkade inte alls på FW, men jag har tyvärr ingen Texas Instruments på min burk, så det kan vara det.

Läs även mer här:

http://www.motu.com/techsupport/technotes/using-the-legacy-firewire-driver-in-windows-7

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok tack för info!

Jag har ändrat både FW-drivisen till den MOTU rekommenderade samt installerat den hotfix som MS (från Apple) rekommenderade. Tyvärr utan märkbart resultat.

Jag får ta och ringa Apple och höra vad dom säger om drivrutinerna och FW.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...