Jump to content
Annons

Ny stärkare!


Jason92

Recommended Posts

Hallå!

Ska köpa en ny förstärkare, men har väldigt svårt att bestämma mig för vilken som skulle kunna passa mig bäst!?

Söker efter en stark metall dist, men ett riktigt bra tryck i. Har lirat på en Randall Rh100 en gång live och den tycker jag personligen var en

riktigt bra stärk men enorm dist + stort tryck. men jag vill hitta en halv stack mellan 8.000 - 10.000 kr.

Har även kollat in ibanez tbx150h och vill gärna veta vad ni tycker om den? http://www.musikshopen.com/ibanez-tone-blaster-tbx150h-p-4583.html?cPath=415_137_979_994_1010

Väldigt Tacksam för hjälp! =D

//Mvh Jason

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 7 månader senare...

Jag är ute efter en ny förstärkare. Jag är rätt kräsen med ljudet. Vill att det ska låta riktig klassisk rock n' roll. INTE METAL. Tänk AC/DC, Airbourne etc. Jag tänkte lägga ut ungefär 8 tusen. Vill kunna spela i band med den, men även kanske lira lite i hemmet också.

Dom jag har kollat på hittills är "Marshall MA50" - http://www.thomann.de/se/marshall_ma50h.htm?sid=3dea7cb3d9d2e95f895172c7ce6c6523 , gick att få tag på en sån här på musikbörsen med en 4*12 låda för 6000. Någon som vet hur dom låter? Skräp? Behövs det power-soak eller vad det heter för att få till bra ljud i replokalen eller hemma?

Ge gärna tips på andra förstärkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Marshall Vintage Modern (finns både 50 och 100 watt) är helt rätt om man är ute efter gitarrljud á la Lizzy, AC/DC, Free etc snarare än Metallica.

De går för runt 6-8000 begagnade, jag sålde min för 6 papp så den kanondealen missade ni 🙂

Enl designern av förstärkaren själv kan Vintage Modern närmast liknas vid en upphottad plexi.

Link to comment
Dela på andra sajter

Av det jag hört på olika youtube filmer av Peavey Windsorn så är jag inte så jätteimponerad av ljudet. Kanske inte ger en ärlig bild dock.

Vintage Modern är jag sugen på. Men dom verkar vara svåra att hitta begagnade. I alla fall i sverige?

Link to comment
Dela på andra sajter

Av det jag hört på olika youtube filmer av Peavey Windsorn så är jag inte så jätteimponerad av ljudet. Kanske inte ger en ärlig bild dock.

Vintage Modern är jag sugen på. Men dom verkar vara svåra att hitta begagnade. I alla fall i sverige?

haha, nä, youtube ska man väl kanske inte gå efter 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Av det jag hört på olika youtube filmer av Peavey Windsorn så är jag inte så jätteimponerad av ljudet. Kanske inte ger en ärlig bild dock.

Vintage Modern är jag sugen på. Men dom verkar vara svåra att hitta begagnade. I alla fall i sverige?

En kollega ska sälja sin 50w topp. Hojta till om det skulle vara intressant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kollat in den hyllade Blackstar HT5 nu. Dock inte in real life så att säga. Jag måste säga att jag gillar det jag hör. Kanske inte helt det ljud jag är ute efter: AC/DC. Men jag tycker det låter jävligt bra ändå, tight... Jag är lite sugen på HT-5 toppen och någon låda (förslag?). Största anledningen att jag vill ha toppen istället för combon är att det är coolare 😉. Men kommer den att räcka till att repa och spela mindre gig med?

edit:

Jag såg precis att det finns en 20W topp av samma modell. Fast den hette HT Studio 20H

Redigerat av Riffraff
Link to comment
Dela på andra sajter

Har kollat in den hyllade Blackstar HT5 nu. Dock inte in real life så att säga. Jag måste säga att jag gillar det jag hör. Kanske inte helt det ljud jag är ute efter: AC/DC. Men jag tycker det låter jävligt bra ändå, tight... Jag är lite sugen på HT-5 toppen och någon låda (förslag?). Största anledningen att jag vill ha toppen istället för combon är att det är coolare 😉. Men kommer den att räcka till att repa och spela mindre gig med?

edit:

Jag såg precis att det finns en 20W topp av samma modell. Fast den hette HT Studio 20H

ht5 är nog lite för liten att repa med, har jag läst att andra tycker men den låter bra, och funkar bra hemma. så nån lite större variant borde ju funka perfekt att repa och giga med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...