Jump to content
Annons

Regn som smattrar mot taket i en studio


fabian

Recommended Posts

Hej

Håller på att bygga en studio på en råvind i Göteborg och har börjat klura på hur jag får bort smattret av regn mot plåttaket ovanför.

En variant är ju att sänka taket med en meter men jag skulle vilja slippa det.

Har någon haft samma problem och löst det här?

Tak för hjälpen...😉

/Fabian

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad du än gör, se till att micka upp ljudet på alla tänkbara sätt innan du bygger bort det. Störtskön effekt att kunna lägga på i efterhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick det bakvända problemet i en sommarstuga som skulle göras om till permanentboende. Bytte 140mm stenull mot 400mm glasull när taket höjdes. Efter det kunde man höra regnet genom taket. Gör det alltså baklänges och ta bort glasull och sätt 400mm stenull i taket så borde du vara säkrad mot regnljudet mot plåttaket. (Förutsätter råspånt innan plåttaket.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, precis. Spela in det, och bygg sedan bort det 🙂 Tak kan vara lurigt, regn som faller ner påverkar underlaget med ganska stor kraft. Om du inte dämpar ordentligt riskerar du att filtrera bort själva smattret men få kvar dånet, om du förstår vad jag menar. Man kan få rejäl resonans i plåttak. Jag tror du får ta i ordentligt med isoleringen. Kanske ett extra innertak är det enda som fungerar. Har du kollat vad som ligger direkt under plåttaket?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era åsikter.

Jag tror att taket består av plåt - papp - råspånt - tunt lager isolering och sen nytt lager råspånt.

Det blir kanske svårt med någon "MacGyver"-lösning ovanpå taket.

/F

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår.

Alltså, spontant skulle jag säga att den allra enklaste lösningen vore att göra som du skrev - lägga något ovanpå taket. Men jag kan inte komma på vad det skulle vara. Det är nog svårt att få till det bra. Om du inte kan regla upp för nån enklare variant av takpannor eller något. Men då snackar vi byggprojekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min första idé var att lägga liggunderlag på plåten. Jag har stora balar av sånt liknande material, fast mjukare, som vi delvis använt som absorbent inne i studion. 15mm tjockt.

Jag tror jag ska testa det till en början.

Återkommer med resultat:)

/F

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...