Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja!

Fick hem ett stereopar Oktava mk012 från Thomann idag! När jag jämförde de båda mikarna upsatta i en overheadmikning, var den ena mycket mudigare än den andra. Jag felsökte lite, satte först båda micarna på exakt samma position för att se om det var där problemet låg, men icke. Bytte Även kabel, men det var det inte heller. Vet någon vad felet kan vara?

Annons
Postat

Svårt att säga vad som är fel.

För några år sedan fick jag någon dålig pad-modul i en leverans - och den gjorde att det lät dåligt. Kommer tyvärr inte ihåg hur det lät, utan bara att den lät betydligt sämre. Annars har det varit extremt ovanligt med fel på MK012:or - åtminstone bland alla de jag har sålt...

Är det bara caridoider eller har du fler kapslar? Om du har fler, så testa med andra, så kan du åtminstone komma fram till om det är kapseln eller preamp-delen som är kass. Problemet är att du antagligen måste få hela kitet utbytt, eftersom det är stereomatchat. Om det bara är fel på den ena kapseln och den byts ut, så är det inte säkert att båda kapslarna låter precis lika sedan, utan då måste båda bytas, så att du får ett nytt matchat par av kapslarna...

Postat

Ah, då har jag en sista grej att testa! Har bara kört med -10 db pad på, så om det är en av dom det är fel på är det ju skönt.. Ska testa utan padsen imorgon och återkommer då!

Postat

Nähäpp, problemet kvarstod även utan pads på.. Verkar som att det bara är att byta ut micarna då, så tråkigt bara att behöva vänta igen när man redan fått hem dom..

Postat

Nähäpp, problemet kvarstod även utan pads på.. Verkar som att det bara är att byta ut micarna då, så tråkigt bara att behöva vänta igen när man redan fått hem dom..

När jag fick mitt första par mk012 så lät ena micken betydligt sämre, fick byta paret, sen dröde det inte länge förrän en lödning brast på en av de nya mickarna och jag fick skicka tillbaks dem igen. Dessutom råkade jag ut för att nästan köpa ett par kinesiska kopior innan jag fick tag på ryska. Men jag gick igenom mickarna nogrant i affären innan jag betalade, gjorde som tur var ett avtal med affären innan jag beställde som gick ut på att jag inte behövde köpa dem om det visade sig vara kopior. Grossisten själv ringde sedan upp mig personligen och envisades med att det visst var äkta vara. Men, men, sen dess har de fungerat ypperligt!

Postat

Märkligt, man tycker ju dem kunde testa grejerna lite noggrannare innan de skickas ut till återförsäljare! Den ena micken låter underbart, men jag måste karva ut över 10 Db runt 300 Hz för att micarna ska ha samma mängd lågt mellanregister, och då är ju något fel!

Postat

Det låter definitivt som om det är fel på den.

Det har förekommit tidigare att det (idiotiskt nog) har sålts helt otestade mickar från Oktava för flera år sedan, bl a till Guitar Center i USA. Där kunde kunderna råka ut för att de fick helt döda mickar eller att vissa lät väldigt illa. De såldes då svinbilligt och utan garanti till butiken, så att de kunde hålla ett löjligt lågt pris, men man fick köpa flera för att vara säker på att de skulle funka... Det gav också Oktava dåligt rykte, så de slutade så småningom med att sälja otestade mickar för några år sedan - och efter det tycker jag inte att det har varit mycket problem alls (förutom de kinesiska kopiorna...), eftersom fabriken numera har en bra kvalitetskontroll, där de också skickar med individuella mätdiagram till alla mickar. Du har väl förresten fått mätdiagrammen också...?

Nåja - du har trots allt tydligen råkat ut för en defekt mick, så det är bara att skicka tillbaks och begära utbyte av hela kitet.

Postat

Ja där lärde man sig nåt nytt! Jo mätdiagrammen har jag fått åtminstone, så där gjorde dom rätt 😉 Jepp, blir väl att byta ut. Då är man fast med sina JJ-labs OH micar ett tag till.. 😏

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.