Jump to content
Annons

Lödning


soda_jam

Recommended Posts

Nån som vet någon bra länk till sidor där de visar lödning av olika kablar t.ex XLR. Jag vet inte riktigt vilken pinne som går till vad. Ska förkorta lite kablar i min "härva" samt löda nya tänkte jag 😠 Jag har sökt både i detta forum och med google. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Här får du ett till tips

XLR kabel löder du så här

pin 1 Alltid skärm X

Pin 2 Hot (plusledare) L

Pin 3 Cold (minusledare) R

XLR tele löder du så här

oblanserat

Pin 1 till skärm

Pin 2 till tip

Pin 3 valfri men jag hade valt tip

Balanserad

Pin 1 till skärm

Pin 2 till tip (hot)

Pin 3 till ring (cold)

Annat tips använd bara Neutrik till XLR finns inga bättre kontakter

Redigerat av ostkaka
Link to comment
Dela på andra sajter

Vill man kommar billigt undan kan man köpa XLR och tele kontakterna på BILTEMA och köpa kabeln på musikaffären. Fast BILTEMAs kontakter är helt klart inte lika bra som Neutrik. De är inte lika hållbara vid mobil användning men fungerar bra i min studio.

Jag är skep"tischs"k!!! känns inte riktigt, riktigt med biltema...

men jag ska sätta upp biltema på min lista av förbjudna märken i studion...

*Behringer

*Biltema (när det gäller ljud i alla fall)

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.neutrik.com/start.asp

Världens bästa kontakter på XLR, du bör kunna köpa dem i närmsta musikaffär, då köper du en rulle mogami också så får du bra kabel med. Sen har du grymt bra och hållbara kablar i din studio om du kan löda förstås.

Jag håller med. Köp mogami kablage. Jag kör med Mogami Neglex 2549 och är nöjd över skillnaden i ljudet de gav jämnfört med billigare kablar (peavey/tsm och andra billigare kablar).

Link to comment
Dela på andra sajter

Här får du ett till tips

XLR kabel löder du så här

pin 1 Alltid skärm X

Pin 2 Hot (plusledare) L

Pin 3 Cold (minusledare) R

XLR tele löder du så här

oblanserat

Pin 1 till skärm

Pin 2 till tip

Pin 3 valfri men jag hade valt tip

Balanserad

Pin 1 till skärm

Pin 2 till tip (hot)

Pin 3 till ring (cold)

Annat tips använd bara Neutrik till XLR finns inga bättre kontakter

När du löder obalanserat XLR - Tele ska du absolut inte ansluta tip till både stift 2 och 3.

Du kan göra på 2 sätt.

Antingen ansluter du stift 1 och 3 till skärm (sleeve) eller så ansluter du bara stift 3 till sleeve.

Mats B

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt tips är att gå upp lite i effekt, 15 W funkar utmärkt på små komponenter på kretskort, men jag tycker det är i svagaste laget för XLR-kontakter. Skall man löda på skärmningar i elgitarrer räcker det nog inte heller riktigt till. Sikta på 25-35 W tycker jag.

Riktigt viktigt tycker jag är att spetsen är pläterad, den går åt på nolltid annars. Det framgår inte i annonsen, men jag har svårt att tro det.

Trombonisten

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 år senare...
På den här sidan finns det väldigt mycket information för den som vill göra ehen musik utrustning, kablar mm

http://www.colomar.com/Shavano/construction.html

Lödde precis XLR -> RCA med ovanstående länk som stöd och jag är jäkligt nöjd.

Lejde härnösands enda ljudfirma förra året att löda samma kabel men jag fick då

till det bättre och då är det 10 år sedan jag lödde något alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

...med risk att få skeva blickar lägger jag in mitt tips, vilket i det stora hela vill påpeka att de finns billiga grejjer som e bra oxå:

* När du löder XLR-kablar;

se till att kabeln är av OK kvalitet, är det en mickkabel bör den ju vara följsam. Se även till att den har bra skärm, vilket inte alltid är fallet... sen behöver kabeln inte vara av en dyr variant, det finns billiga bra kablar oxå!

*Lödpenna/lödstation: Jag hade en rutten liten lödpenna för 49kr i början, funkade faktiskt bra för kabellödning. En lödstation med ställbar temperatur är bättre om man pysslar lite mer med lödning, har en från ELFA som kostar ca 600kr å är sketabra, fattar inte poängen med Weller som kostar typ 2500 kr... =)

*Neutrik är en bra kontakt och lite av en standard, men en DYR sådan.

Själv kör jag med dessa "neutrik-kopior" från Kjell&Co och de kostar mindre än häflten så mkt, men funkar lika bra!:

Kjell&Co XLR+Kjell&Co XLR

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

* En lödstation för 2500:- är bättre på att hålla en viss temperatur än en för 600:- den är också mer exakt i temperaturen.

* Neutrik är dom enda kontakterna där man kan hålla i kabeln och snurra runt mikrofonen, gör du det med någon annan kontakt åker mikrofonen i marken, Neutrik har nämligen en låsning på sina kontakter som garanterat håller ihop kontakten och mikrofonen om du inte vill koppla loss den eller tar i enormt och drar.

* Dom dyrare noname från Kjell & Co fungerar, men dom är inte alls lika trevliga att arbeta med som Neutrik, använder dom själv när jag inte har budget att köpa Neutrik, men kan jag köpa Neutrik så gör jag det, det lönar sig i längden att ha bra kontakter.

Link to comment
Dela på andra sajter

* Neutrik är dom enda kontakterna där man kan hålla i kabeln och snurra runt mikrofonen, gör du det med någon annan kontakt åker mikrofonen i marken, Neutrik har nämligen en låsning på sina kontakter som garanterat håller ihop kontakten och mikrofonen om du inte vill koppla loss den eller tar i enormt och drar.

Jaa det är ett gammalt hederligt scentrick! 😉 Bäst att köpa neutrik om man råkar bli sugen på det där..

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill man kommar billigt undan kan man köpa XLR och tele kontakterna på BILTEMA och köpa kabeln på musikaffären. Fast BILTEMAs kontakter är helt klart inte lika bra som Neutrik. De är inte lika hållbara vid mobil användning men fungerar bra i min studio.

Jag sitter och surar över att jag köpte för 14,90kr st kontakter på Biltema, när troligen samma kvalisort säljs för tian på teknikmagasinet. Så för den fruktansvärt fattige så finns det för tian st på teknikmagasinet.

annars så verkar neutrik vara ett givet val... Om man har pengar

Link to comment
Dela på andra sajter

Kjell&Co har precis samma låsning som neutrik, fast är mkt billigare. Den största skillnaden är att en del av kontakten är av plast och den plasten är i varierande kvalitet, har haft oturen att någon har spruckit nån gång, inte så kul 😛 men i studion skulle jag inte få för mig att köpa neutrik, alldeles för dyrt. Däremot kan det vara bättre med något rejälare som neutrik när man kör live, och vill leka helikoptern med micken haha. 😳

EDIT: min lödstation har gått ner i pris, kan fortfarande rekommendera den: Solomon Lödstation 50W

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...