Jump to content
Annons

Spotify - två år senare


nattvaktaren

Recommended Posts

Det är sant. Har det gjorts en ekonomisk jämförelse med radio i någon Spotify-tråd här? I så fall har jag missat den. Om inte så vore det intressant, om någon har koll på ersättning från radio. Minns bara att jag sett siffror från SR-kanalerna, men reklamradiostationerna är ju minst lika intressanta för oss musiker då. Men, det finns en viktig skillnad. På Spotify bestämmer du allt själv; vilka låtar du vill lyssna på och när, och hur många gånger i rad, o.s.v. Det skulle jag säga är en anledning att värdera Spotify-tjänsten högre än radio.

Absolut. Det jag har försökt invända mot är att försöka ställa ersättningsnivåerna från Spotify mot skivförsäljning. Visserligen är Spotify säkert ett substitut för många skivlyssnare, men det blir ändå inte lätt att försöka jämföra ersättningen. Hur många gånger och hur många människor lyssnar på en skiva man köper?

Köper man en skiva med 10 spår och lyssnar på den hundra gånger, och artisten får 10 kr för skivan (det är i a f de ersättningsnivåer jag har haft, runt 1 euro/såld skiva), så blir det 0.01 kr per lyssnat spår. (10 kr / (10 * 100)).

Jag har ett svagt minne av att jag för några år sen läste ett "avslöjande" som visade att reklamradion i princip enbart spelade de låtar de fick betalt för att spela. Gissar att betalningen dom fick säkert översteg STIM-ersättningen per spelad låt ganska rejält.

Är det någon som kan STIM-ersättningsnivåerna för riksradion?

Jovisst, i jämförelse med de du nämner är det inte så stor användarkrets. Jag blir bara lite orolig när Spotify börjar med så låga ersättningsnivåer, tror inte att det alls är självklart att ersättningsnivåerna ökar när användarna ökar och företaget växer. De ser nog hellre att vinsten ökar än att rättighetsinnehavarna får mer pengar per spelning. Visst, det blir mer spelningar och mer ersättning när användarantalet ökar, men samtidigt ökar ju antalet låtar på Spotify lavinartat...

Det sistnämnda beror säkert på alla tjänster som för en billig penning fixar in vem som helst på Spotify. Men folk kommer ju ändå bara lyssna på de låtar de gillar, och man får väl betalt per stream.

Sen vet jag inte om nivån är så himla låg egentligen, med hänvisning till räkne-exemplet ovan?

Vi håller tummarna och hoppas! 🙂 Eller det kanske redan finns?

Bryr man sig bara om själva spridningen finns upptäckte jag ett program häromdagen som heter Grooveshark. Har inte kollat in det närmare, men det verkar fungera ungefär som Spotify. Massor av användare och musik, vi kan ju börja pusha och maila dom om att lägga in någon slags donationsmöjlighet via t ex Flattr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Grooveshark diskuterades i tråden för månader sedan. Vakna nu era saftskallar, tillför något till tråden eller stick.

Bra där. Eftersom du har nämnt "Grooveshark" i två tidigare inlägg så bör man under inga omständigheter nämna det igen. Jag ber så mycket ursäkt :rolleyes:

Överväger att redigera mina inlägg för att ta bort alla ord som nämnts tidigare, men orkar inte. Hoppas det är okej med er andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut. Det jag har försökt invända mot är att försöka ställa ersättningsnivåerna från Spotify mot skivförsäljning. Visserligen är Spotify säkert ett substitut för många skivlyssnare, men det blir ändå inte lätt att försöka jämföra ersättningen. Hur många gånger och hur många människor lyssnar på en skiva man köper?

Jag tror grejen är att man tänker att konsumenterna struntar i att köpa en skiva eftersom den finns på Spotify. Det är väl inte skumt att tänka så? Det steget många inte tänker tror jag - för att jag just upptäckte att jag inte tänkt på det själv 🙂 - är ju just det här du nämnde med hur många gånger man lyssnar på en köpt skiva. Faktum är att man ju själv bestämmer hur prisvärd en skiva är beroende på hur många gånger man lyssnar på den. Dock visar ditt räkneexempel att artisten fortfarande tjänar bättre på en skiva, för jag tror nämligen inte att man lyssnar på samma låt hundra gånger nuförtiden...eller vad tror ni alla? Känns som att takten har trappats upp med åren, att varje årskull lyssnar mindre och mindre per artist...

Blev nyfiken på mig själv nu, för jag är en sån som håller fast vid gammal musik oerhört länge och lyssnar på den varje dag (har en spellista med alla 4- och 5-stjärniga låtar som nästan alltid är det jag lyssnar på, shufflad). Öppnade iTunes och mina mest spelade låtar ligger vid 40-strecket. Då är vi uppe i 0,0250kr/låt. Tar man siffrorna ostfisk tillhandahöll så säger de (räknade om valutan via sajten xe.com) 0,0072kr/låt. Så det är ju fortfarande skillnad.

Det var kul att räkna! 🙂 Mer räkneexempel! Känns mer konkret då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror grejen är att man tänker att konsumenterna struntar i att köpa en skiva eftersom den finns på Spotify.

Jag tror att det finns många andra anledningar till varför folk inte väljer att köpa skivor. Man betalar oftast lite för mycket pengar för att få musik i ett format som man ändå inte använder t ex. Det gör ju att ekvationen blir mer komplex. Du kanske får mer betalt via Spotify eftersom du får betalt överhuvudtaget?

Det är väl inte skumt att tänka så? Det steget många inte tänker tror jag - för att jag just upptäckte att jag inte tänkt på det själv 🙂 - är ju just det här du nämnde med hur många gånger man lyssnar på en köpt skiva. Faktum är att man ju själv bestämmer hur prisvärd en skiva är beroende på hur många gånger man lyssnar på den.

Här dök en annan intressant tanke upp; Hur mycket av skivköp sker på andrahandsmarknaden? Tror att ganska många av de som köper mycket skivor handlar mycket begagnat. En laglig företeelse som ger noll och intet till artisten...

Dock visar ditt räkneexempel att artisten fortfarande tjänar bättre på en skiva, för jag tror nämligen inte att man lyssnar på samma låt hundra gånger nuförtiden...eller vad tror ni alla? Känns som att takten har trappats upp med åren, att varje årskull lyssnar mindre och mindre per artist...

Nja, det är inte helt säkert. Det hänger ju fortfarande lite på hur många användare Spotify har, och hur många av dessa som är dina potentiella skivköpare. Säg t ex att antalet Spotify-användare 10-dubblas. Då blir (eventuellt) ersättning per stream högre och helt plötsligt får du lika mycket per stream som för en skivlyssning. Men ökningen av användare kanske har skett i något land där dina skivor inte säljs, och påverkar då inte de som fortfarande köper skivor. Helt plötsligt blir det mer lönsamt med Spotify.

Vet inte om detta är troligt, jag försöker bara tänka fritt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att det finns många andra anledningar till varför folk inte väljer att köpa skivor. Man betalar oftast lite för mycket pengar för att få musik i ett format som man ändå inte använder t ex. Det gör ju att ekvationen blir mer komplex.

Ja, det känns som att det stadiga priset på 170-180kr per skiva är rätt löjligt.

Här dök en annan intressant tanke upp; Hur mycket av skivköp sker på andrahandsmarknaden? Tror att ganska många av de som köper mycket skivor handlar mycket begagnat. En laglig företeelse som ger noll och intet till artisten...

Sant, det tänker man inte på! Men frågan är om det är cd-skivor som besökarna på en skivmässa är ute efter, tror det snarare är vinyl.

Vet inte om detta är troligt, jag försöker bara tänka fritt 🙂

Det gör du bra får jag säga! 🙂

Hittade äntligen sidan jag letade efter.

Nu får ni rätta mig om jag tänker fel här:

3 miljoner lyssnare per dag = 125 000/timma

En låt på 3 minuter = 210 kr

Om 125 000 personer hör låten så "betalar" varje lyssnare 0,00168kr var.

Vad var Spotify nu igen? Jo, 0,0072kr/låt. Och P4 gav ju överlägset mest pengar på sidan jag länkade till... Vad säger vi om det här?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad säger vi om det här?

Att det är en konstig jämförelse. P4 är oberoende av antalet lyssnare, Spotify är det inte. Enligt din jämförelse framstår ju Spotify som ett bra ekonomiskt alternativ men det blir samtidigt lite konstigt. Som att köpa krossade tomater istället för ägg eftersom det är bättre kilopris.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja fast inte räknat per lyssnare, då menar Johnny Boi att spotify ger mer. Det enda är att uträkningen lyssnare per låt på P4 är höftad.

Rix FM ger riktigt dåligt betalt, med en miljon lyssnare per dag och reklamintäkter var 10-15 minut borde varje minut vara värd bra mer än 1-2 kr.

Men att höra på radion innebär ju att någon annan väljer musiken. På Spotify kan man ju själv söka på artist och få upp låtar att lyssna på.

Det är en avsevärd skillnad. Är det förresten inte så att majoriteten inte lyssnar på radio, de hör den bara. Att aktivt välja en låt av en artist/grupp och lyssna på den på Spotify borde ge en avsevärd inkomst åt artisten/gruppen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det är en konstig jämförelse. P4 är oberoende av antalet lyssnare, Spotify är det inte. Enligt din jämförelse framstår ju Spotify som ett bra ekonomiskt alternativ men det blir samtidigt lite konstigt.

Fast erkänn att det är intressant att om lika många som lyssnade på en låt på radion istället hade gått in på Spotify och klickat varsin gång, så hade artisten tjänat mer!

Men att höra på radion innebär ju att någon annan väljer musiken. På Spotify kan man ju själv söka på artist och få upp låtar att lyssna på.

Det är en avsevärd skillnad.

Håller absolut med! Det är denna möjlighet som gör att Spotify borde ses som "mer värd" än radio. Frågan är ju hur många gånger mer Spotify ska betala ut än radio då, för enligt mitt räkneexempel så ligger spottan 4 gånger högre än radio. Är den fria valmöjligheten värd mer än så? Ska den rentav ligga 10 gånger högre kanske?

Är det förresten inte så att majoriteten inte lyssnar på radio, de hör den bara.

Fast detta måste väl ändå gälla Spotify också eller? Hur många drar inte på en Spotify-spellista och låter den gå medan de gör något annat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni resonerar helt bakvänt. Ersättningen upphovsmännen får för radiospelningar bygger på det mervärde som musiken ger Produkten Radio. Utan musik, ingen radio.

Spotifyersättningen bygger på privatkonsumtion, se det som en sorts ncb-ersättning: Förr i tiden betalade skivbolagen ncb-avgifter för exemplarframställan - mekanisering - och idag innebär varje stream en mekanisering of sorts.

...och som vanligt ser jag att ni blandar ihop de royalties Spotify betalar med stimpengarna. Två olika ersättningssystem.

Redigerat av nattvaktaren
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast erkänn att det är intressant att om lika många som lyssnade på en låt på radion istället hade gått in på Spotify och klickat varsin gång, så hade artisten tjänat mer!

Ja och hade alla skänkt en hundring till sina favoritartister så hade dom tjänat ännu mer. Det spelar liksom ingen roll för jämförelsen är konstig och håller inte eftersom det är olika saker. Dels det som nattvaktaren tar upp, men också att man vid radiolyssning antingen kan lyssna eller stänga av/byta kanal. På spotify kan _alla_ lyssnare välja musiken själv. Det finns inte alls samma kollektiva utträngningseffekt på spotify, eftersom mitt val att lyssna på lady gaga inte påverkar din möjlighet att lyssna på per gessle. På radion betyder kanalens val av lady gaga att ingen av oss precis just då kan lyssna på per gessle. Så nej, jämförelsen är inte särskilt relevant.

Edit: och sen är det ju olika ersättningssystem som påpekas ovan.

Redigerat av Overkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ställer mig, om än inte helt reservationslöst, positiv till Spotify som tjänst eller idé. Däremot skulle den nog behöva utvecklas och stöpas om, i den mån den ska anses vara till något större värde för just kompositörer. Artister har sannolikt ett större utbyte av tjänsten i sin nuvarande form.

OM - man nu är av uppfattningen att största möjliga exponering är det magiska fenomen som tar okändis till kändis i ett nafs. 😲

Jag tror heller inte på konspirationsteorierna som tid till annan har dryftats. Snarare är det ett desperat försök från industrins sida att kväsa fildeningen än något annat. Man får ta smällen för att ha haft sådan sen reaktionsförmåga.

En fråga om pest eller kolera skulle man kanske kunna säga

Utan att för den skull ta ställning till huruvida Spotify och radio går att jämföra skulle jag vilja ingjuta debatten med lite konkreta siffror så man slipper vidare sifferspekulationer:

Som ett exempel fick 2009 kompositör och förlag 2 300:- att dela på för en miljon streamingstillfällen. Det ger således vid handen att STIM betalar ut ca 0,0023kr per streaming för Spotify tjänsten. Om Spotify sedan betalar ut ersättning till Skivbolag/förlag/kompositör som någon form av avräkning/royalty skall detta läggas till det som betalas ut via STIM. Om, och hur stor denna "ersättning" är vet jag inte.

När det gäller radio/TV spelningar ligger det till som följer, snittat från senaste avräkningsperioden:

SVT1 och SVT2: 383 kr/minut.

Barnkanalen: 45 kr/minut

Kunskapskanalen: 10 kr/minut

TV3: 103 kr/minut

TV4: 304 kr/minut.

Kanal 5: 106 kr/minut

P1: 130 kr/minut.

P2: 67 kr/minut.

P3: 85 kr/minut.

P4 riks: 99 kr/minut.

Siffrorna är från STIMs hemsida.

Hoppas jag inte har gjort mig skyldig till upphovrättsbrott nu bara, för att jag kopierat listan därifrån 😮

/Ulf

Link to comment
Dela på andra sajter

Först jämför jag med skivförsäljning, då klagar folk på att det är irrelevant och säger att radio ligger närmare, och när jag jämför med radio och gör räkneexempel som ingen annan orkat göra så är det också irrelevant...

Blir ni nöjda om jag gör en jämförelse med last.fm då?! 😛

...och som vanligt ser jag att ni blandar ihop de royalties Spotify betalar med stimpengarna. Två olika ersättningssystem.

Oops... Trodde vi talade om STIM-ersättning hela tiden, visste inte om att det fanns en Spotify-royalty också...så där har du förklaringen till varför jag "blandade ihop det". 🙂

att man vid radiolyssning antingen kan lyssna eller stänga av/byta kanal. På spotify kan _alla_ lyssnare välja musiken själv. Det finns inte alls samma kollektiva utträngningseffekt på spotify, eftersom mitt val att lyssna på lady gaga inte påverkar din möjlighet att lyssna på per gessle. På radion betyder kanalens val av lady gaga att ingen av oss precis just då kan lyssna på per gessle.

Fast om du läst mina inlägg så vet du att jag är fullständigt medveten om denna väsentliga skillnad, och att jag tycker att den är det största skälet till att Spotify borde ligga betydligt högre i ersättning än radio.

När det gäller radio/TV spelningar ligger det till som följer, snittat från senaste avräkningsperioden:

SVT1 och SVT2: 383 kr/minut.

Barnkanalen: 45 kr/minut

Kunskapskanalen: 10 kr/minut

TV3: 103 kr/minut

TV4: 304 kr/minut.

Kanal 5: 106 kr/minut

P1: 130 kr/minut.

P2: 67 kr/minut.

P3: 85 kr/minut.

P4 riks: 99 kr/minut.

Bra inlägg och intressanta siffror! Har du en länk så jag kan spara den för alla liknande diskussioner jag har IRL?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyckte att NV skrev (och att det också stod hos STIM) att P4 ger 80 kr per minut.

Spotify småflis.

Ersättningen på P4 är ju baserad på antalet potentiella lyssnare. En lokalradiostation betalar betydligt mindre. Spotify (och även STIM?) har väl också valt ersättningsnivåerna baserat på antalet användare. Därför är det inte så konstigt att jämföra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni resonerar helt bakvänt. Ersättningen upphovsmännen får för radiospelningar bygger på det mervärde som musiken ger Produkten Radio. Utan musik, ingen radio.

Spotifyersättningen bygger på privatkonsumtion, se det som en sorts ncb-ersättning: Förr i tiden betalade skivbolagen ncb-avgifter för exemplarframställan - mekanisering - och idag innebär varje stream en mekanisering of sorts.

...och som vanligt ser jag att ni blandar ihop de royalties Spotify betalar med stimpengarna. Två olika ersättningssystem.

Fast om det utgår en STIM-ersättning så borde det innebära att i a f ganska många anser att det handlar om en produkt som är mer lik radio och TV än skivförsäljning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker affärsmodellen för musikdistribution alltid vart helt åt hel.. så jag tycker Spotify är en bra utveckling i det avseendet. Jag tror att en artist bara har att vinna på att Spotify (och internet) finns i jämförelse med stenålderns LP, band och cd-skivor. Dock tror jag att artisterna får vänja sig med att checken inte kommer på en gång utan att folk tar skivan/låtarna på "avbetalning". Lyckas man göra en bra låt så kommer den spelas så många gånger att dom där 150:- för cd-skivan kommer komma in så småningom. Det gör ju också att man som konsument slipper betala för låtar som kastats med på skivan för att fylla ut den, och där med kanske man även kan räkna med att det kommer fram bättre musik i och med detta. 😱 Sen ökar ju chansen att bli upptäckt av en större publik något enormt. Jag har t.ex hittat många nya artister via Spotify som jag nog aldrig skulle chans köpa en skiva av. (om det fortfarande var 90-tal dvs) Det kommer nog även göra att fler kommer börja gå på konserter, och fler, eftersom folk börjar lyssna på mer musik. Lyssnar man som mig på runt hundra olika så är ju chansen inte jätte stor att jag köper alla skivorna. = 100 X 150kr = 15000kr/år om dom släpper en ny varje år. Däremot så nu när Spotify finns så ligger dom och rullar i mina spellistor dagligen. Spotify är också en miljard gånger mer socialt än en cd-skiva = enorm vinst för artisterna då det blir gratis marknadsföring.

Men hur Spotify får ihop pengarna till slut är däremot en annan fråga. Jag tror dom måste börja ta mer betalt. Men jag rror musik kommer hamna i samma utgiftshög som internet och telefon till slut. (väldigt snart) Något man inte måste ha men blir handikappad om man inte har. Så det kommer vara naturligt om bara några år att betala en vis avgift i månaden för att få tillgång till streamad musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har t.ex hittat många nya artister via Spotify som jag nog aldrig skulle chans köpa en skiva av. (om det fortfarande var 90-tal dvs) Det kommer nog även göra att fler kommer börja gå på konserter, och fler, eftersom folk börjar lyssna på mer musik.

Jaha!

Men det där är kanske mer en gissning du fantiserat ihop hemma på kammarn?

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Vårt skivbolag skrev kontrakt med nån firma som lade ut vår musik på Itunes och spotify och liknande, sen kursade det bolaget men vår musik ligger kvar.

Så vi har en platta på Spotify som jag inte har en aning om vem som får betalt för...., det mina vänner är ännu sämre ersättning. 🙂

Men vi lägger ju ändå ut all vår musik gratis på nätet så det kan ju kvitta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte man kan annat än att spekulera och fantisera kring vad spotify eller liknande internettjänster för med sig för artister och kompositörer vare sig i nuet eller i framtiden.

Jag anser spotify som mer ett nödvändigt ont, snarare än något som skulle revolutionera musikdistribution. Om jag får gissa, tror jag inte att man ska dra allt för höga växlar på bl.a. värdet av marknadsföringseffekten. Och att bli upptäckt -tja, kanske, men tveksamt.

Ett annat vanligt argument är att det skulle få folk att öppna ög®onen och helt plötsligt komma på att dom vill uppleva musik live, och därför börja tokgå på livegigs...Vad är det med internet idag som skulle få folk att börja gå ut och umgås med andra människor när dom kan sitta framför datorn och umgås med folk via FB (eller studioforum)? 😛 Dessutom, för att ta igen förlorade inkomster från skivförsäljning kommer biljetter för live gigs att bli så löjligt dyra att folk kommer att tvingas välja bort det iallfall framför nya WoW, eller nåt annat "häftigare".

Att det skulle bli bättre musik ställer jag mig också skeptisk till. Detta beror iofsig på hur man definierar begreppet "bättre musik". Det sägs nu att man som artist/kompositör måste profilera sig ohyggligt smalt för att ha en chans. Det låter förhållandevis rimligt, och det kanske skulle bli bättre musik av det för att man som kompositör/artist/"musik relaterad arbetare" kan utveckla sina färdigheter inom det smalare området på den mindre tillgängliga tiden, som blir effekten av att man måste ha ett inkomstbringande arbete som tar upp tiden man annars skulle ha till att förbättra och utveckla sig själv som yrkesverksam.

Personligen skulle jag hellre välja en lite dyrare rörmokare som jobbar dagligen med sitt yrke och som gör jobbet rätt, än en som knappt tar betalt och pysslar lite med rör och kopplingar på fritiden...

Om man spekulerar kring vad som kan tänkas hända i framtiden gör man alldeles säkert en bedömning utifrån att utvecklingen sker linjärt, vilket sällan är fallet. Kanske kommer någon utbrytargrupp att starta nästa "innegrej" som att t.ex. damma av stereon och försöka få tag i gamla CD skivor en dag...?

Detta är mina smått pessimistiska gissningar, på den digitala utvecklingen som fenomen, och jag avundas verkligen er som kämpar för att se all nytta den för med sig ur ett mer optimistiskt perspektiv... 🥰

/Ulf

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...