Jump to content
Annons

Vilka blir framtidens kultsyntar?


DanceMannen

Recommended Posts

Jag funderade lite på hårdvarusyntar.

Dessa underbara och fantastiska ljudmaskiner som fått mig att älska både sköna basgångar, feta kickar och grymma arpeggios. Men som vi alla vet så ställer en del (många:) av hårdvarusyntarna till det i studion ibland (tänk midi här). Tänker bland annat på förlorade inställningar eller ljud.

Nu till min fundering/fråga.

Idag används ju mjukvarusyntar i både professionella såväl som amatör studios. En mängd mjukvarusyntar håller oerhört hög kvalitet och låter fantastiskt bra. Självklart kommer vi se en fortsätt utveckling av mjukvaran.

Nu så står ju inte hårdvarutillverkarna på latsidan direkt. Nya syntar med betydligt smidigare anslutningar till studiomiljön kommer ständigt. Kopplingen mellan hård- och mjuvara blir allt tydligare. Tänker framförallt på Virus TI och Kore t ex.

Så, slutligen. Vad händer med de tidigare "tunga syntarna"? En klassisk moog, en Roland TB-300 eller 909 försvinner allt mer från marknaden, och har kultstatus för många. En del är beredda att betala rätt bra med pengar för att hitta "ovangliga/rare" syntar.

Vilka blir framtidens samlarobjekt eller rariteter om ni så vill? Några förslag:

Access Virus A, B, C?

Virus TI, Snow m fl

Nord Modular? Nord lead/Rack2x?

JP-8000?

Korg Kaossilator?

Alesis Ion?

Elektron Monomachine?

Prophet 8?

DSI Tetra?

Jag är helt enkel lite nyfiken på vad ni tänker om detta:D

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Med tanke på hur begagnatpriserna sjunkit på VA-synthar de senaste åren har jag svårt att tro att någon sådan kommer att bli en klassiker. För det krävs något unikt som inte går att göra i mjukvara! Tror att de framtida samlarobjekten kommer att vara de analoga synthar som nu poppar upp här och var, från små halvobskyra tillverkare. Små serier och unika funktioner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på hur begagnatpriserna sjunkit
Åh, jag måste påpeka att jag inte alls räknade in ekonomiska värden i mina syntförslag.

Jag tänkte mer på syntar som gjort sitt "avtryck"/påverkat syntmarknaden att de därmed kan anses som kult.

Virus Indigo var snygg, kom med mängder av presets och det var lätt att skicka ljudbanker till/från datorn. Poly Evolver blandade analogt och digitalt utan att vara VA. Sidstation har medfört att "tv-spelssynten" nått ut i många olika musikgenrer, från rock till hiphop. Minimoog Voyager var den sista synten som designades av Robert Moog. Nord Wave erbjuder mer än de stora mjukvarusyntarna, funkar strålande i livesammanhang och ser dessutom snygg ut på scen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant ämne! Verkligen!

Enda jag känner jag kan utlåta mig om är KORG MS2000, som vad jag förstår inte tillverkas längre - skumt! För den är ju kanon! Väldigt enkel att förstå, man kan göra råfeta kopplingar hit och dit och grejer, och den låter väl ändå rätt bra i allmänhet eller? Och eftersom den redan slutat tillverkas är den ju ett steg närmare kultstatus. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad kul! Verkligen den diskussionen jag var efter. Massa intressanta förslag. Fortsätt gärna med fler inlägg. Kul att se vart det här tar vägen...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Jag personligen tror inte att nån av dagens synthar kommer att bli dyra klassiker som de analoga syntharna från 70 och tidigt 80-tal blev. Och anledningen till detta är att datorer kommer bli snabbare och bättre och smartare och kommer med exakthet att kunna emulera det mesta framöver.

Det skulle i så fall vara nån otymplig "möbel" som rent fysisk inte går att emulera då 🙂.

Själv älskar jag syntharna som Kurzweil gjort.. Snacka om tidlösa.. Gå fortfarande att hitta nya sound i en gammal K2000 som är snart 20 år gammal.. Själv står jag på kö i avakatan på deras nya PC3K då den släpps.. Har gjort en massa egna sound till K2000 under åren som jag då kan fortsätta att tweaka med.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...