Jump to content
Annons

Program för att trigga samples genom midi?


FatCash

Recommended Posts

Hej,

Jag har letat runt lite efter program att trigga (peppra) samples med midi signal. Tex spela den kända störande "hoooorn" samplen.

De flesta kommer svara ableton live - jag har kollat in det men inte hittat (kanske noob) var man kan trigga ljud närsomhelst och hur många gånger somhelst.

Dvs, i ableton triggas ljuden endast i takt - jag vill att de ska spelas omedelbart utan någon fördröjning (viktigt!)

Och om jag trycker på knappen flera gånger ska det 'peppras' dvs, spelas flera instanser av samma ljud - inte play/paus som jag lyckats åtstadkomma i ableton live.

Är det möjligt att göra det i ableton live? Eller bör jag leta efter annan lösning, hur gör ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag har letat runt lite efter program att trigga (peppra) samples med midi signal.
Valfri sampler.

Plugg eller fristående program?

De flesta kommer svara ableton live - jag har kollat in det men inte hittat (kanske noob) var man kan trigga ljud närsomhelst och hur många gånger somhelst.
Ableton Live löser det lätt!

På tangentbord eller en klaviatur?

Markera ett klipp i Session View, redigera MIDI map och slå valfri tangent på klaviaturen. Lämna redigeringsläget och klippet triggas varje gång du slår midi-tangenten.

Dvs, i ableton triggas ljuden endast i takt - jag vill att de ska spelas omedelbart utan någon fördröjning (viktigt!)
Global kvantisering (den kvantisering som triggarna sker efter i allmänna fall) står den på 1 takt. Sätter du den till None kommer alla triggar i session att startas omedelbart. Kanske inte alltid önskvärt.

livequant1.png

Jag tycker det är bättre att behålla den globala kvantiseringen och bara åsidosätta den på ett enskilt klipp.

Under Launch väljer du Quantization: None. Nu triggas det specifika klippet direkt och hur många gånger du vill.

livequant2.png

Och om jag trycker på knappen flera gånger ska det 'peppras' dvs, spelas flera instanser av samma ljud - inte play/paus som jag lyckats åtstadkomma i ableton live.
Launch Mode bör stå på Trigger som standard. Om du fått play/pause antar jag att den står på Toggle.
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jäklar vilket bra svar Linus!

Tack, ska kolla in inställningarna så fort jag kommer hem.

Hittills har jag kört med ett litet fristående program som jag triggat med min usb-numpad till laptopen med programmet bome midi translator emellan.

Men det där programmet hade bara play/pause 'Toggle'-läget 🙁

Tänk vilken röra jag har gått igenom bara för att jag inte läst ableton manualen mer noggrant!

O justeja, hade lite problem när jag skulle välja vilken sample som skulle spelas när jag testade ableton förr kommer jag ihåg.

Kunde man ha tex 10-20 olika samples laddade och trigga var och en med olika midisignaler? dvs finns det personlig launchknapp för varje sample att binda till midiadress?

förlåt, har inte ableton installerat nu men tacksam för ditt svar!

edit: alternativt, om det ovanstående inte går så kanske man kan binda typ "select track" till olika midiadresser och en knapp för launch.

Då tänker jag mig att man har tangenterna 1-9 till att snabbt välja olika ljud och trigga oavsett ljud med tex numpad 0.

Det blir inte lika optimalt eftersom man får trycka två tryck varje gång man ska peppra ny sample.

Redigerat av FatCash
Link to comment
Dela på andra sajter

Kunde man ha tex 10-20 olika samples laddade och trigga var och en med olika midisignaler? dvs finns det personlig launchknapp för varje sample att binda till midiadress?

Det finns launchknappar för varje klipp, såväl på enskilda spår som på masterspåret.

midimap.png

Här är en MIDI Map. C1 triggar masterspårets första klipp som i sin tur triggar musikbakgrund.

Tangenterna D1-G1 triggar olika samplingar på ett enskilt spår.

...och det är bara en av många lösningar inom Live. Att lägga samplingarna i Simpler och bara behålla musik eller loopar i session view ger andra möjligheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

min usb-numpad till laptopen
Kör med triggning från tangentbordet då.

Motsvarande som Key Map...

keymap.png

0 startar musikloop

1 sampling 1

2 sampling 2

3 sampling 3

4 sampling 4

5 sampling 5

6 sampling 6

7 avbryter ev. spelande samplingar

Link to comment
Dela på andra sajter

Sjukt coolt! Tack!

Det där med att binda direkt till numpads gör att jag slipper ha en tangentbort->midi omvanldare + en virtuel midi enhet körandes i bakgrunden.

Såg ditt vuvuzela inlägg häromdan, ska kolla in paketet ifall d passar för live djande. Vuvuzelan kommer förfölja dig även på klubben 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...