Jump to content
Annons

Vilken stormembrans-mic ska jag köpa?


Tophe

Recommended Posts

Jag ska köpa en mikrofon till min hemmastudio.

Det blir min först mic och jag antar att en stormembranare är mest aktuellt.

Kommer använda den till sång, gitarr, flöjter, munspel och annat kul.

Den får inte kosta mer än typ 1000:- och det måste ingå en gummiupphängning.

Jag vet att man inte får nåt fanastiskt för de pengarna, men det räcker åt mig så

länge. Det är bara svårt att välja, för det finns en hel del i den prisklassen.

Jättetacksam för hjälp i detta.

// T

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det beror ju helt och hållet på vilket typ av karaktär du vill ha på ljudet du spelar in. För en nybörjare kanske detta är lite svårare att bedöma, men det är helt klart värt det. Många Kinatillverkade stormembransmikrofoner har mycket bra ljud för pengarna. Tar man sig tid att testa många så kan man mycket väl hitta fynd.

Man får heller inte glömma att ju mindre man lägger desto mindre valmöjligheter har man att välja karaktär. Sen ska man alltid tänka på vilken typ av inspelningar man ska göra. Om man ska skaffa en mic för allsidig användning eller om man enbart ska satsa på en bra sångmic, som helst ska var anpassad till rösten. JJlabs C010B är en prisvärd mic för 795Kr på JAM. Den har en ljus topp och ett behagligt mellanregister, men saknar dock botten vilket nästan alla billigare mickar gör. ADK gör också en del mikrofoner som låter helt okej för priset man betalar. Men man ska alltid när man köper mic ställa sig frågan vad man har för syfte med micken och vilken ljudkaraktär man eftersträvar (mycket diskant, fyllig topp, eller mer värme och mindre topp te.x.) Det är inte att rekommendera att köpa allt för billiga mickar!

Link to comment
Dela på andra sajter

...skulle precis säga det... :rolleyes:

- och för femtielfte gången upprepa att jag tycker att den bästa micen i det lägsta prissegmentet är Studio Projects B1. Den är förvånansvärt rak i frekvensgången för att vara en stormembranare - t o m nära frekvensgången hos en ganska bra mätmic. Ärligare inljud än så får man helt enkelt inte till de pengarna eller en bit upp - och shockmount ingår dessutom. 😎

Det finns de som tycker att B1 är "tråkig" eftersom den inte färgar ljudet något nämnvärt, men det är ju inte alltid något negativt... 🙂

Som sagt; ta en tur till min testsite och lyssna på ett gäng olika modeller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag önskar det fanns en testsite lik claes för födelsedagspresenter.

Eller varför inte en för mastringsstudios?

Duger det med en testsite för signalkablar, A/D-D/A omvandlare och preamps...?

Coming up eventually 😆 - men det kommer förstås att ta lite tid innan planeringen och inspelningen av testfiler som ska användas är helt klar så att jag kan sätta igång...

Link to comment
Dela på andra sajter

- och för femtielfte gången upprepa att jag tycker att den bästa micen i det lägsta prissegmentet är Studio Projects B1. Den är förvånansvärt rak i frekvensgången för att vara en stormembranare - t o m nära frekvensgången hos en ganska bra mätmic. Ärligare inljud än så får man helt enkelt inte till de pengarna eller en bit upp - och shockmount ingår dessutom. 😆

Det finns de som tycker att B1 är "tråkig" eftersom den inte färgar ljudet något nämnvärt, men det är ju inte alltid något negativt... 😆

Aha. Jag har alltid tyckt att min B1:a låter skitbra (för det ringa priset). Nu vet jag att jag inte är helt ute och cyklar 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

- och för femtielfte gången upprepa att jag tycker att den bästa micen i det lägsta prissegmentet är Studio Projects B1. Den är förvånansvärt rak i frekvensgången för att vara en stormembranare - t o m nära frekvensgången hos en ganska bra mätmic. Ärligare inljud än så får man helt enkelt inte till de pengarna eller en bit upp - och shockmount ingår dessutom. 😆

Det finns de som tycker att B1 är "tråkig" eftersom den inte färgar ljudet något nämnvärt, men det är ju inte alltid något negativt... 😆

Aha. Jag har alltid tyckt att min B1:a låter skitbra (för det ringa priset). Nu vet jag att jag inte är helt ute och cyklar 😛

Du är verkligen inte ute och cyklar! Varje hemstudio med någorlunda självaktning borde ha en Studio Projects B1... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Duger det med en testsite för signalkablar, A/D-D/A omvandlare och preamps...?

Ja just det, AD/DA-testerna. Spännande grejer! Och preamptester är också intressant.

För ett tag sedan hittade jag en amerikansk site där de testat 15-20 preamps med en och samma mikrofon som spelade in en akustisk gitarr. En otrolig skillnad mellan olika modeller. Hittar tyvärr ingen länk just nu. Men det, enligt mig, snyggaste ljudet (i det här fallet) gick genom SPECKs MicPre 5.0. Är det någon som har några erfarenheter av den?

...sorry att jag kapade tråden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara hos mig som en massa av Claes mic-test filer distar och spricker hårt?

Det verkar vara extremt hög nivå på dem...

En del av clippingen försvinner när jag ställer volymen i winamp till 2%

Redigerat av Tophe
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara hos mig som en massa av Claes mic-test filer distar och spricker hårt?

Det verkar vara extremt hög nivå på dem...

En del av clippingen försvinner när jag ställer volymen i winamp till 2%

Som jag har skrivit nästan överst på sidan, så beror det troligen på att din spelare inte stöder 32-bit FP - och inte på att inspelningarna distar. Använd en bättre player.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller för den late Winamp-användaren, öppna Preferences/Plug-ins/Input/Nullsoft Waveform Decoder och kryssa för Convert 24/32-bit to 16-bit.

Jaja, nu snackar vi inte någon findithering ala Apogee, men disten försvinner iaf 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller för den late Winamp-användaren, öppna Preferences/Plug-ins/Input/Nullsoft Waveform Decoder och kryssa för Convert 24/32-bit to 16-bit.

Jaja, nu snackar vi inte någon findithering ala Apogee, men disten försvinner iaf 🙂

Eller spelar man det helt enkelt i Mediaplayer. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack..

Och för att återgå till frågan...

Funderar på en ADK A51e för 999:-

Vad tror ni om det?

Den är ok, som så många andra micar - men som jag sade tidigare, är Studio Projects B1 utan konkurrens i prisläget enligt min mening.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men den får man inga gummisnoddar till va?

Vart hittar jag den billigast?

B1 ingår det shockmout till numera. 🙂

Var du hittar den billigast vet jag inte - men 995:- är ju billigt redan från början...

Skicka ett mail om du känner för det. Prisdiskussion är inte så lämpligt att ta i forumet... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Studio Projects B1. Otroligt prisvärd. Låter trevligare än C1 tycker jag. Billigare också.

Precis vad jag tycker också. Jag tycker att B1 är betydligt trevligare än C1 - men som alltid, är det ju en smaksak vad man föredrar... Till vissa preamps behövs C1:ans topp för att kompensera för diskantfall i preampen - och då kan den låta helt underbart också i den kombinationen. 😕

Mina absoluta favoriter är BLUE Babybottle, Studio Projects T3 och AEA R-84 (R-84 har jag dock inte köpt ännu, utan bara testat...) - men B1 kommer faktiskt inte långt efter. :rolleyes: Småmembranare har jag personligen inte någon nytta av i nuläget - men om jag behövde sådana, hade det tveklöst blivit ett matchat par Oktava MC012 med 6 kapslar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok.. nu har jag fått erbjudande om en ADK 51s för typ 1300:-

Den ska kosta 2000:- egentligen.

Är den bättre en Studio Project B1?

2190:- är listpriset på A51s, men någon sorts "street price" på 1495:- används nog av de flesta ÅF (inklusive undertecknad) - så 1295:- är ett bra pris! 🙂

B1 är dock bättre enligt min mening - och dessutom billigare. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar på en ADK A51e

Vad tror ni om det?

Den tycker jag är grym för pengarna!

Om man skiter i att ha fördomar mot billiga mickar så borde dom flesta bli förvånade över ljudkvalitén i den micen. Speciellt eftersom du är kille och jag tycker den funkar lite bättre på manliga röster.

Skulle ta den i alla väder!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...