Jump to content
Annons

Hultsfred lÀgger ner


Emil

Recommended Posts

Hultsfredsfestivalen kastar in handduken, trÄkigt men vi lever i en vÀrld dÀr det gÀller att skapa en produkt som nÄgon vill betala för.

Men frÄgan Àr vad som hÀnder med skolan?

Är det nĂ„gon som pluggar nĂ„got musikrelaterat i Hultsfred just nu, isf vill jag komma i kontakt med er (jobbar pĂ„ P3 Nyheter)

Skicka ett mail med ditt telefonnummer till p3nyheter@sr.se eller emil.ostman@sr.se

Diskutera gĂ€rna nedlĂ€ggningen av festivalen i den hĂ€r trĂ„den ocksĂ„! 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
Trist... vi var bokade för att spela dÀr i Är.

Kanske dĂ€rför de la ner? 🙂 SkĂ€mt Ă„sido. Kollade pĂ„ artistlistan och det var ju inte direkt sĂ€rskilt tunga namn om man sĂ€ger sĂ„. Ska mycket till för att man ska ligga i skiten och krĂ€la i tvĂ„ dagar.

Ramones hatade enligt deras biografi att spela i Hultsfred...

Scandinavian festivals are like going to hell. You'd see these people sitting in these filthy fields in their own rubbish. The Ramones were disgusted by that. They thought these people didn't have the basic idea about hygiene. You'd feel like you were escaping by the end of it. When they were done playing, they'd want to drive several hundred miles to the airport hotel and stay there. They'd sleep a bit, get up, catch a flight and get the hell out of there.
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Lite off topic kan hĂ€nda, men jag mĂ„ste berömma P3 Nyheter för att verkligen leta efter nyheter pĂ„ folklig nivĂ„ 🙂..

P3 Àr den enda svenska radiokanal som verkligen Àr vÀrd tiden att lyssna pÄ..

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jo, Ramones var ju kÀnda för sin goda hygien.

Mm, precis. Senare i boken kan man lÀsa om Joey som led av obsessive compulsive disorder och inte bytte kalsonger pÄ flera veckor.

Redigerat av Soxic
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Lite off topic kan hĂ€nda, men jag mĂ„ste berömma P3 Nyheter för att verkligen leta efter nyheter pĂ„ folklig nivĂ„ 🙂..

P3 Àr den enda svenska radiokanal som verkligen Àr vÀrd tiden att lyssna pÄ..

Tack sÄ mycket! Vi jobbar mycket pÄ att inte ha ett von Oben-perspektiv som mÄnga andra nyhetsredaktioner. Dessutom vill vi alltid fÄ tag pÄ vanligt folk, och folk som drabbas av sjÀlva "nyheten".

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tack sÄ mycket! Vi jobbar mycket pÄ att inte ha ett von Oben-perspektiv som mÄnga andra nyhetsredaktioner. Dessutom vill vi alltid fÄ tag pÄ vanligt folk, och folk som drabbas av sjÀlva "nyheten".

Ni lyckas, mĂ„ste jag sĂ€ga! Det Ă€r ocksĂ„ vanligtvis en oerhört lagom sĂ€ndningstid av P3 nyheter. Vid lĂ€ngre nyhetssĂ€ndningar riskerar man tröttna och sĂ€tta igĂ„ng MP3-spelaren pĂ„ jobbet istĂ€llet, och dĂ„ Ă€r det inte alls sĂ€kert att man ens hittar tillbaks till radion igen den dagen.. 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tack sÄ mycket! Vi jobbar mycket pÄ att inte ha ett von Oben-perspektiv som mÄnga andra nyhetsredaktioner. Dessutom vill vi alltid fÄ tag pÄ vanligt folk, och folk som drabbas av sjÀlva "nyheten".

Ni dummar ner nyheterna sÄ mycket och anvÀnder ett sÄnt infantilt sprÄk (jag minns sÀndningen nÀr ni var tvungna att anvÀnda flera meningar med omskrivningar för att undvika att sÀga ordet "remiss") att jag litar inte lÀngre pÄ att inte fakta har förenklats bort. Ni Àr inte trovÀrdiga lÀngre. Humorprogrammen som sÀnder före och efter er anvÀnder ett svÄrare sprÄk och har mer komplexa resonemang!

EDIT: Och att utgÄ frÄn att era lyssnare inte förstÄr svÄra ord Àr sjÀlva definitionen pÄ ett von Oben-perspektiv. Ni anvÀnder barnsprÄk till lyssnarna och utgÄr frÄn att de Àr idioter.

Men jag Àr inte mÄlgruppen och jag Àr sur gammal gubbe. TrÄden handlar om Hultsfred. Ignorera!

Redigerat av Wizball
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ni dummar ner nyheterna sÄ mycket och anvÀnder ett sÄnt infantilt sprÄk (jag minns sÀndningen nÀr ni var tvungna att anvÀnda flera meningar med omskrivningar för att undvika att sÀga ordet "remiss") att jag litar inte lÀngre pÄ att inte fakta har förenklats bort. Ni Àr inte trovÀrdiga lÀngre. Humorprogrammen som sÀnder före och efter er anvÀnder ett svÄrare sprÄk och har mer komplexa resonemang!

EDIT: Och att utgÄ frÄn att era lyssnare inte förstÄr svÄra ord Àr sjÀlva definitionen pÄ ett von Oben-perspektiv. Ni anvÀnder barnsprÄk till lyssnarna och utgÄr frÄn att de Àr idioter.

Men jag Àr inte mÄlgruppen och jag Àr sur gammal gubbe. TrÄden handlar om Hultsfred. Ignorera!

+1

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ni dummar ner nyheterna sÄ mycket och anvÀnder ett sÄnt infantilt sprÄk (jag minns sÀndningen nÀr ni var tvungna att anvÀnda flera meningar med omskrivningar för att undvika att sÀga ordet "remiss") att jag litar inte lÀngre pÄ att inte fakta har förenklats bort. Ni Àr inte trovÀrdiga lÀngre. Humorprogrammen som sÀnder före och efter er anvÀnder ett svÄrare sprÄk och har mer komplexa resonemang!

EDIT: Och att utgÄ frÄn att era lyssnare inte förstÄr svÄra ord Àr sjÀlva definitionen pÄ ett von Oben-perspektiv. Ni anvÀnder barnsprÄk till lyssnarna och utgÄr frÄn att de Àr idioter.

Men jag Àr inte mÄlgruppen och jag Àr sur gammal gubbe. TrÄden handlar om Hultsfred. Ignorera!

Tur att det finns gott om kanaler och nyheter att titta eller lĂ€sa dĂ„ 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Ni dummar ner nyheterna sÄ mycket och anvÀnder ett sÄnt infantilt sprÄk

Ni anvÀnder barnsprÄk till lyssnarna och utgÄr frÄn att de Àr idioter.

Ja, ofta lÄter det som om P3 nyheter Àr ett dÄligt humorprogram.

P3 har verkligen gÄtt ned sig de senaste Ären. Vill lÄta som en kommersiell kanal men ÀndÄ inte.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 2 veckor senare...
sÄ kritiken Àr befogad men det gör inget?
Mer att du sÄklart Àr fri att ha den Äsikten, samtidigt som mÄnga andra uppskattar programmet.
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Mer att du sÄklart Àr fri att ha den Äsikten, samtidigt som mÄnga andra uppskattar programmet.

🙂 Ă€r du emils sprĂ„krör?

frÄgan kvarstÄr ju om kritiken Àr befogad eller inte

vad tycker du?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

🙂 Ă€r du emils sprĂ„krör?

Nej, det har du rĂ€tt i att jag inte Ă€r. Men jag ser inte att Emils kommentar behöver tolkas som du tolkar den. 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nej, det har du rĂ€tt i att jag inte Ă€r. Men jag ser inte att Emils kommentar behöver tolkas som du tolkar den. 🙂

mm det var dÀrför jag skrev "eller hur ska man tolka dig?"

sĂ„ vi fĂ„r vĂ€l se vad emil sjĂ€lv sĂ€ger 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

sÄ kritiken Àr befogad men det gör inget?

eller hur ska man tolka dig?

Jag menar mest att ingen Àr tvingad att lyssna pÄ nÄgot de inte gillar, och angÄende kritiken sÄ har jag hört den förr men om det betyder att den Àr befogad eller inte Àr en annan sak. Att jag inte gillar fisk betyder ju faktiskt inte att fisk Àr Àckligt, utan bara att det Àr Àckligt i min mun. Och det Àr mÄnga som inte gillar fisk, men ocksÄ mÄnga som Àlskar det.

Men att vi skulle förenkla bort viktiga fakta Àr rent inte sant, vi har exakt samma krav pÄ saklighet som andra nyhetsredaktioner inom public service. Jag skulle rent av vilja pÄstÄ att vi mÄnga gÄnger har mer kött pÄ benen Àn andra redaktioner eftersom vi bearbetar, funderar över och kollar upp i princip allt material vi fÄr in istÀllet för att bara slussa ut TT-telegram rÀtt ut.

PoÀngen med P3 Nyheter Àr hursomhelst inte att lÄta som Ekot eller Rapport, dÄ hade vi aldrig kommit till frÄn första början. VÄr grej Àr bland annat att anvÀnda ett ledigare tilltal och sprÄk och ha friare ramar för hur en nyhetssÀndning ska lÄta, testa nya grÀnser helt enkelt. VÀldigt mÄnga gillar det vi gör, men inte alla.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

VÄr grej Àr bland annat att anvÀnda ett ledigare tilltal och sprÄk och ha friare ramar för hur en nyhetssÀndning ska lÄta, testa nya grÀnser helt enkelt.

först det dÀr om fisken

jag gillar fisk - men jag gillar inte dÄligt tillagad fisk

det Ă€r en viss skillnad eller hur? 🙂

vad Àr den stora fördelen med det ledigare tilltalet Ä sprÄket gentemot lyssnaren?

finns det nÄn fallgrop eller risk med detta?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

först det dÀr om fisken

jag gillar fisk - men jag gillar inte dÄligt tillagad fisk

det Ă€r en viss skillnad eller hur? 🙂

vad Àr den stora fördelen med det ledigare tilltalet Ä sprÄket gentemot lyssnaren?

finns det nÄn fallgrop eller risk med detta?

Den största fördelen Àr att de flesta P3-lyssnarna faktiskt lyssnar pÄ nyheterna och tar till sig dem istÀllet för att byta kanal som var fallet innan P3 Nyheter kom till. RÀtt bra fördel va?

Sen finns det mÄnga poÀnger med att utforska grÀnserna och formen inom radiojournalistiken, och det uppdraget har P3 Nyheter. För den som vill höra nyheter som det "brukar" lÄta finns Ekot kvar precis som vanligt i P1, P2 och P4.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Den största fördelen Àr att de flesta P3-lyssnarna faktiskt lyssnar pÄ nyheterna och tar till sig dem istÀllet för att byta kanal som var fallet innan P3 Nyheter kom till. RÀtt bra fördel va?

vet inte

Àr det sÄ?

kan man sÀga att det Àr bÀttre att ta till sig nÄt oavsett vad det Àr man tar till sig?

tillspetsad liknelse (varning alla konsensusivrare Ä konfliktfegisar): Àr det bÀttre att engagera sig i sd Àn att inte vara politiskt aktiv?

jag vet inte... fast jag vet vad jag tycker

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

vet inte

Àr det sÄ?

kan man sÀga att det Àr bÀttre att ta till sig nÄt oavsett vad det Àr man tar till sig?

tillspetsad liknelse (varning alla konsensusivrare Ä konfliktfegisar): Àr det bÀttre att engagera sig i sd Àn att inte vara politiskt aktiv?

jag vet inte... fast jag vet vad jag tycker

Att folk bytte kanal innan, men inte gör det lÀngre och att vÄra lyssnare tar till sig nyheterna pÄ ett annat sÀtt Àr bÄda saker som Sveriges Radio kommit fram till efter flera stora lyssnarundersökningar.

AngÄende din andra frÄga sÄ vet jag inte ens om jag vill svara pÄ den för att den Àr sÄ dum. Att man pratar sÄ att folk förstÄr och inte försöker lÄta smartare eller mÀrkvÀrdigare Àn nÄgon annan betyder inte att man talar mindre sanning.

Vi har exakt samma krav pÄ saklighet och opartiskhet som Ekot och alla andra nyhetsredaktioner inom public service, vi försöker bara förpacka nyheterna pÄ ett annat sÀtt. Gillar du det inte sÄ byt kanal.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Men att vi skulle förenkla bort viktiga fakta Àr rent inte sant, vi har exakt samma krav pÄ saklighet som andra nyhetsredaktioner inom public service. Jag skulle rent av vilja pÄstÄ att vi mÄnga gÄnger har mer kött pÄ benen Àn andra redaktioner eftersom vi bearbetar, funderar över och kollar upp i princip allt material vi fÄr in istÀllet för att bara slussa ut TT-telegram rÀtt ut.

Hehe, jag bara mÄste ju ta upp den berömda facebook-fadÀsen dÄ, nÀr ni blev helt grundlurade av ett flashbacktroll. "Fem programmerare i 20-ÄrsÄldern har utvecklat en tjÀnst pÄ Facebook. TjÀnsten Profile watcher gör det möjligt att se vem som har varit inne pÄ din profil pÄ Facebook". Den kollade ni upp minsann!

Och, jag sa inte att ni förenklar bort viktiga fakta. Jag sa att jag LITAR inte pĂ„ att ni inte gör det, eftersom intrycket jag fĂ„r Ă€r att om ni inte kan förklara nĂ„t "enkelt", sĂ„ skulle ni lĂ„ta bli. Det Ă€r nackdelen med ert tilltal - ni tappar trovĂ€rdighet. NĂ€r jag hör P3 Nyheter i bilen tĂ€nker jag "Undrar hur det EGENTLIGEN gick till?". Och, i jakten pĂ„ lyssnare/tittare, var ska man dra grĂ€nsen? Folk stĂ€nger av nĂ€r rapport börjar - men tĂ€nk om nyheterna istĂ€llet skulle presenteras av Laila Bagge? Naken? DÅ skulle folk titta!

Det stora problemet med ert förhÄllningssÀtt Àr att det delar upp befolkningen i "Nyheter för smarta" - Ekot - och "Nyheter för dumma", P3 Nyheter. Jag ser det som nÄn form av fortsÀttning pÄ curlingförÀldraskapet - man förenklar och sÀnker nivÄn, sÄ gÄr det nog ner. FÀrdigtuggat. Skulle man vara vÀnsterradikal, skulle man nog ocksÄ se det som en klassfrÄga - i liten skala, sÄ Àr det en segregering ni hÄller pÄ med. Jag hoppas ni iaf har reflekterat över det.

Men jag har egentligen smÄ problem med er existens, och ni gör sÀkert ett alldeles utmÀrkt jobb inom ramarna för ert uppdrag. Som du sjÀlv sÀger och som jag mycket vÀl vet Àr det inte nyheter för mig, men jag kunde inte lÄta den love-in som pÄgick i trÄden fÄ fortgÄ oemotsagd... Jag tÀnkte egentligen inte svara mer, den hÀr trÄden Àr inte riktigt rÀtt forum för den hÀr diskussionen, men jag rÄkade se att det jag skrev hade kommenterats. En sista reflektion Àr att jag Àr lite förvÄnad över att du ger intrycket att ni Àr 100% övertygade om att ni ligger exakt rÀtt i ert tilltal - en av mina största invÀndningar Àr att upplÀsarna inte lÄter bekvÀma med sprÄket.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...