Jump to content
Annons

Misstänkt Blocketbedrägeri


blouis

Recommended Posts

Har förskottsbetalat ett UA-101 audio interface för över två veckor sedan, men ännu inte fått varan. Får heller ingen kontakt med säljaren längre. Jag har anmält misstänkt bedrägeri både till Blocket och Polisen, men eftersom annonsen fortfarande ligger uppe vill jag även posta länken här, för att förhoppningsvis undvika att fler råkar illa ut:

http://www.blocket.se/vi/27595661.htm

P.S. Kommentarer om förskottsbetalningen undanbedes, det var naturligtvis sista gången jag gjorde detta. D.S.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 71
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Glaskatten (oregistrerad)
Har förskottsbetalat ett UA-101 audio interface för över två veckor sedan, men ännu inte fått varan. Får heller ingen kontakt med säljaren längre. Jag har anmält misstänkt bedrägeri både till Blocket och Polisen, men eftersom annonsen fortfarande ligger uppe vill jag även posta länken här, för att förhoppningsvis undvika att fler råkar illa ut:

Hoppas det löser sig, verkar ju inte vara en typisk bluffannons iaf. Kanske har säljaren blivit sjuk?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du kollat upp så personen verkligen finns? Sök på namn och adress på upplysning.se / ratsit.se. Kanske har han ett hemtelefonnummer/sambo/arbetsplats du kan ringa?

Det namn som jag har fått på säljaren ger inga träffar på några sökmotorer, när jag kombinerar det med det postnummer som han angivit i annonsen. Dessvärre har jag inga andra uppgifter att tillgå (ett kardinalfel av mig naturligtvis...).

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Det namn som jag har fått på säljaren ger inga träffar på några sökmotorer, när jag kombinerar det med det postnummer som han angivit i annonsen. Dessvärre har jag inga andra uppgifter att tillgå (ett kardinalfel av mig naturligtvis...).

Men du har väl ett kontonummer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Jo, men vad har jag för användning av det? Banken lämnar inte ut några uppgifter om sina kontohavare.

Jo till polisen så gör de ju självvklart det.Men det var alltså inget personkonto, synd.

Underligt att Blocket inte har tagit bort annonsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tråkigt att höra, vi har alla varit där någon gång :/

Se det från den ljusa sidan, du slipper iallafall ett dåligt ljudkort 😑

Haha, jaså? Vad skall man titta efter då? Måste köras på USB och ha iaf 8 analoga utgångar. Det är lite tunnsått med dem preferenserna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Kolla med banken och förklara läget.

Det kan finnas många anledning till att du inte fått varan eller inte får tag i säljaren.

Höll på och säljer en hel del grejer på tradera och ibland är man bortrest, man får sjukdom som någon ovan har påpekad, eller så hamnar dina mail i hans spaminkorg och han ser inte. Har du några telefonnummer till personen så försök att ringa olika tider på dygnet. Man kan jobbar dag, natt, dag&natt osv osv.

2 veckor är nog inte tillräckligt för att bli jätteorolig. Men visst du kan ha blivit bedragen, risken finns ju alltid.

Postnumret behöver just inte gå exakt till där personen finns skriven heller. Så det är väldigt svårt att sätta finger på vem det är när man har liiiite information.

Jag hoppas dock att det löser sig. Mitt tips är att kolla med banken, i värsta fall ihop med polisen. Kolla med din bank ifall du kan dra tillbaka pengarna vilket ofta också kan vara möjligt.

MVH/Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska på en rättegång i höst angående en snubbe som lurade mig.

Jag angav det konto nummer som jag betalt in på och det verkade som om polisen upskattade det.

Sen är du säkert inte den enda som blivit lurad av denna person.

Polisen har säkert en massa anmälningar redan.

I mitt fall så visade sig att killen hade ca 20-30 anmälningar på sig sen innan.

Så gör allt som står i din makt för sjutton.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ska ju helt klart kontakta ditt bankkontor för att reklamera denna överföring. De hjälper dig också med polisanmälan.

Har du bara ett kontonummer så går det ju alltid (för polis och bank) att leta upp vems konto det är.

Link to comment
Dela på andra sajter

SLUTA BETALA I FÖRSKOTT!

Jag är ledsen om jag verkar dum som påpekar detta men va fan kom igen, alla är inte ärliga och raka. De ser bara pengar och gör det de kan för att få mer pengar, utan samvete för vem som drabbas. Det är piss & skit och hela baletten men det är så det ser ut. Det är trist att du verkar ha gått på en bedragare men tur är väl ändå att det inte handlar om ännu större belopp. Tänk till nästa gång innan du handlar. Jag hoppas att det löser sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Det enda syftet med den här tråden är naturligtvis att varna andra, som kanske tittar på samma annons, eftersom den fortfarande ligger uppe på Blocket (trots att jag självklart rapporterat den till deras Abuseavdelning). Uppläxningar enligt föregående inlägg har jag inte mycket nytta av, vilket jag tyckte mig göra klart från början.

Redigerat av blouis
Link to comment
Dela på andra sajter

SLUTA BETALA I FÖRSKOTT!

Jag är ledsen om jag verkar dum som påpekar detta men va fan kom igen, alla är inte ärliga och raka. De ser bara pengar och gör det de kan för att få mer pengar, utan samvete för vem som drabbas. Det är piss & skit och hela baletten men det är så det ser ut. Det är trist att du verkar ha gått på en bedragare men tur är väl ändå att det inte handlar om ännu större belopp. Tänk till nästa gång innan du handlar. Jag hoppas att det löser sig.

Internetgirot.se är ju ett bra och säkert alternativ. Funkat alla gånger för mig utan minsta problem. har använt det mer än 10 ggr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Internetgirot.se är ju ett bra och säkert alternativ. Funkat alla gånger för mig utan minsta problem. har använt det mer än 10 ggr.

Japp det är faktiskt en fungerande tjänst, då du har säkerheten att avgöra när pengarna skall föras över till resp. konto. Jag sålde ett ljudkort till en person som blivit lurad tidigare, och han ville använda det för sin egen säkerhet. Det var inga problem alls för mig då jag ville sälja mitt kort. Han blev nöjd och jag blev nöjd 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Tråkigt som f&n för folk som råkar ut för den här typen av problem.

Han/hon bor ju på Stålgatan i Tyringe.. Blocket bör ju har en del uppgifter om säljaren som inte visas i annonsen dessutom.

Stålgatan i Tyringe

Hoppas det löser sig och att det inte är nån form av bedrägeri.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig sålt nåt på Internet, men tänkte sälja mitt ljudkort. Har funderat på att erbjuda postförskott som alternativ. Är inte det bra?

Då betalar ju inte köparen förrän paketet anländer, direkt till sitt paketutlämnande ombud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Felet med Blocket är att den inte har användar recentioner av sälare osv som tradera har och liknande har, lättare att att inte bli lurad då. Har har aldrig handlat från blocket kommer nog aldrig att göra det heller, då så många har blivit lurad där tänker jag inte ta risken. Men har har handlat från Tradera, Ebay och forum många gånger men aldrig blivit lurad.

Trist när sånt här händer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig sålt nåt på Internet, men tänkte sälja mitt ljudkort. Har funderat på att erbjuda postförskott som alternativ. Är inte det bra?

Då betalar ju inte köparen förrän paketet anländer, direkt till sitt paketutlämnande ombud.

Bara för att det är postförskott betyder det inte att det är säkert för köparen, för du kan ha lagt i en tegelsten i ställe för ljudkort.

Inte så man kan kolla innan man betalar direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Behöver man inte ha ett postgirokonto för att skicka mot postförskott?

Jag har både sålt och köpt massor av saker på nätet. Oftast har jag dock sett till att få sakerna levererade till mig (eller så har jag levererat så klart) personligen.

Men ja, nu senast köpte jag en cymbal och först var det snack om att jag skulle sätta över pengarna innan säljaren skickade - men jag vägrade. Sedan slutade det med att säljaren skickade och att jag betalade när jag sett att varan var OK. Han gamblade alltså men jag är ju en ärlig person så för mig var det inga problem. Dock skulle jag ALDRIG göra samma sak själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Felet med Blocket är att den inte har användar recentioner av sälare osv som tradera har och liknande har, lättare att att inte bli lurad då. Har har aldrig handlat från blocket kommer nog aldrig att göra det heller, då så många har blivit lurad där tänker jag inte ta risken. Men har har handlat från Tradera, Ebay och forum många gånger men aldrig blivit lurad.

Trist när sånt här händer.

men för fan-....

läste du inte vad linuz å pesek skrev?

finns ingen som helst anledning att bli lurad på blocket

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Bara för att det är postförskott betyder det inte att det är säkert för köparen, för du kan ha lagt i en tegelsten i ställe för ljudkort.

Inte så man kan kolla innan man betalar direkt.

Hellfog: Mm. En gång så beställde jag från ett företag och det stod i det finstilta att man om man ville reklamera skulle öppna paketet i samband med att man hämtade det, i vittnens närvaro då s.a.s. Det gick inte att komma efteråt liksom. Så då gjorde jag det, i samband med att jag hämtade det, men inte var det särskilt populärt hos dem i kön. även om jag gick åt sidan. Prylen var ok. Det var en fiol vi skulle ge i present. Den var skickad från Tyskland.

Lassa Basse: Jag har ingen aníng om huruvida man måste ha ett postgirokonto för att få skicka mot postförskott. Jag ser inte riktigt kopplingen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det måste ju finnas ett konto att sätta in pengarna på när paketet hämtas ut, så ett Plusgiro- eller Bankgiro-konto är nödvändigt för att skicka mot Postförskott.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det måste ju finnas ett konto att sätta in pengarna på när paketet hämtas ut, så ett Plusgiro- eller Bankgiro-konto är nödvändigt för att skicka mot Postförskott.

Ja, det är ju det jag menar. Jag har bankgiro sedan hur många år som helst...

Om köparen har det saknar betydelse.

🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast, om man har företag så lär det vara billigare att använda och erbjuda Postförskott jfr med om man är privatperson.

Det berättade FöretagsCenter-kvinnan för mig och tyckte INTE att jag skulle erbjuda postförskott för att det blev dyrt för mig.

Priset vet jag inte.

Vad köstar de?

Link to comment
Dela på andra sajter

PF-avgiften hos Posten ligger på ca 50:- och är ungefär samma för privatpersoner och företag (några kronor dyrare för företag).

Frakten är skitdyr med Posten för företag om man inte skickar mycket och därför har fått ett bra avtal med dem. Man betalar nämligen inte för paketets vikt, utan för en beräknad "vikt" som baseras på volymen. Om man däremot lämnar in paketet över disk och betalar där, så tar de betalt enbart för vikten. Den beräknade volymvikten blir i princip alltid betydligt högre än den verkliga vikten, så ett 5kg-paket kan i slutänden kosta som ett 10kg-paket eller värre, om man blir fakturerad...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...