Jump to content
Annons

Spela live med projektor


hertingen

Recommended Posts

Hej!

Är det någon här som brukar spela live och använda projektor och visa film i bakgrunden?

Är väldigt intreserad av hur det går till och hur man gör.

Tex om man spelar elektronisk musik och vill visa video i bakgrunden på scenen.

Vad behöver man? Hur styrs det etc.

Mycket tacksam för svar.

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Brukar och brukar, nja. Men har gjort. Och kommer göra i höst.

Jag har förpreppat hela videon, så det enda jag gör när gigget börjar är att trycka på play för videon och sen rullar den på. I höst kommer jag att synka in videon med min setlist så gott det går.

Annars finns ju möjligheter att köra t.ex Jitter, ArKaos och liknande. Men dessa har jag inte gjort mer än att snegla på.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag gör sådant i jobbet använder vi oss av Arkaos, som antingen styrs från vårt ljusbord eller så synkar jag ihop det med Ableton Live och midi/rewire. Ibland båda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, här kommer det förmodligen minst smidiga sättet...men det är så vi gör så tänkte bara följa uppmaningen och dela våra erfarenheter! 😛

Vi (bandet i länken i min signatur) kör bitpop, och vårt debutalbum är ett koncept-album som bygger på en tv-spelsstory vi skrivit. Varje låt på skivan är en bana, så just nu håller vi på att rita och programmera spelgrafik på en Commodore 64 som vi ska ha på storbildsskärm framöver. Så när vi kör en låt så kommer motsvarande bana att rulla på skärmen och huvudkaraktären kommer hoppa genom den och möta fiender etc. Eftersom hela bandet bygger på MIDI (vi har en sequencer-keyboard som spelar upp bakgrunderna, skickar patch changes, styr vår digitalmixer mm mm) så har datanissen i bandet kodat en MIDI-drivrutin till Commodoren, så grafiken kommer synkas via MIDI.

Som du märker...ja. Precis. Men tipset jag kan ge är att MIDI är grymt bra! Om du använder en sequencer live så är det ju bara att lägga till ett MIDI-spår som styr eller på nåt sätt synkar enheten som genererar grafiken. Nu vet jag ju inte hur många såna "grafik-enheter" som har stöd för MIDI, men det kan ju vara värt att se över möjligheterna! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...