Jump to content
Annons

KORG nano


debatt

Recommended Posts

Jag har länge (sedan igår kväll)... 😆 ... funderat på att köpa en pytteliten usb-keyboard som man kan plocka med i datorväskan.

Korg har ju sitt Nano keyboard t.ex., för 545 SEK.

De har dessutom ett Nano pad vigt speciellt för trummor. Samma pengar.

Den tredje pjäsen är någon slags "kontrollenhet" som jag inte vet vad den gör.

Eftersom syftet var att jag ville spela in trummor på "resande fot", från add drums in på låtar, så är det egentligen Korg Nano pad som jag suktar efter, antar jag. Men att komplettera med korg nano keyboard kanske inte vore så dumt. jag vill nog ha dem i svart.

Eller räcker det att köpa ett korg nano keyboard och köra trummorna från Addictive drums på det också?

såg även att det fanns en trevlig Korg-väska med plats för 3 enheter, med inkluderad usb-hubb, för 275 SEK.

Brorsan och Linus här rekommenderade dock Akais nya lilla mini-usb-keyboard (för 595 SEK) i sammanhanget istället för nano-keyboardet från Korg.

Men Akais har väl ingen pitchfunktion? Och jag använder pitch i tid och otid.

Erfarenheter? Åsikter?

Blir snart kanske att packa ned laptop, extern hdd, externt usb-ljudkort, usb-keyboard, usb-pad och Line audio cm3-mik i samma datorväska...

Portabel.

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Fick precis hem en Nanopad igår, inte hunnit prova den särskilt mycket ännu dock. Den känns förvånansvärt mycket robustare än jag förväntade mig, anslagen fungerar fint och med 12*4 pads når man en bra bit!

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv kör jag med Nanokey även till trummor. Kanske är jag kass på pads men alla pads jag hittils provat Fantom X, Mpc 500 och Nanopad ger emellanåt slumpmässiga dubbel slag eller studs... 😉 Detta oavsett om jag spelar mitt på eller håller mig till kantträffar på padsen.

Har inte märkt något sådant med klaviatur å andra sidan kan ju en klaviatur kännas en smula trång för just att hamra trumma...

K

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer det att Korg nano keyboard har pichfunktion, medan Akais lilla motsvarighet med fullstora tangenter (!), saknar pitch?

KAN man förresten öht få ut addictive drums olika trumljud till padsen på en Korg nano pad-enhet?

Det var väl något om att ljuden i Addictive drums inte gick att adressera ut till digitala trumset eller nåt... vet inte.

Bra att veta för det första!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick precis hem en Nanopad igår, inte hunnit prova den särskilt mycket ännu dock. Den känns förvånansvärt mycket robustare än jag förväntade mig, anslagen fungerar fint och med 12*4 pads når man en bra bit!

Ehh... 12*4, står det för 12 gånger 4 = 48?

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Akais keybaord är bra mycket mer precision i än Nano key.

Utan att dra för stora växlar på detta skulle jag gissa på att paden också är lite vassare i Akais utförande. Men som sagt, bara gissning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle inte köpa nano-serien. Kvaliteten är nog inte vad den borde vara. Fick skicka tillbaks min nanopad för att noter fastnade och har läst många trådar på korgs forum om problem med nano-serien.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men den e ju större.

Dock rimligt protabel.

Men om du ändå anser den vara i godkänd storlek, så välj den.

Jag är helnöjd med nanoKontrol som är lite mer robust, men nanoKey är väldigt plastig.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Jag är helnöjd med nanoKontrol som är lite mer robust, men nanoKey är väldigt plastig.

Både min och min polares nano key har tappat tangenter. Hände när jag spelade helt vanligt med den. Lite pilligt att få tillbaka, men det gick i båda fallen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Korg Nano usb minikeyboard har knappar för Pitchbend och Modulation (motsvarar de där vanliga hjulen på synthar...). Nice!

Akai LPK-25 usb minikeyboard har inget av det, men arpeggiator och sustain. Inte intresserad av arpeggiator och sustain har jag effekter till.

Det blir Nano. Även om Akain försvisso har mer "riktiga" tangenter, men laptopväskan ÄR trång nu.

Redigerat av debatt
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Korg Nano usb minikeyboard har knappar för Pitchbend och Modulation (motsvarar de där vanliga hjulen på synthar...). Nice!

Akai LPK-25 usb minikeyboard har inget av det, men arpeggiator och sustain. Inte intresserad av arpeggiator och sustain har jag effekter till.

Det blir Nano. Även om Akain försvisso har mer "riktiga" tangenter, men laptopväskan ÄR trång nu.

Köpte du ngn Nano och är du nöjd?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja tack, jag blev nöjd med köpet av Korg Nanokeyboard. Då jag insåg att jag inte behövde Nano Kontrol och inte heller Nao Pad, så var valet enkelt.

Det är ju inga tangenter som man tror att man ska trycka ned så särskilt långt på Nano-keyboardet, det handlar mer om att vidröra. Så var varsam.

Mycket positivt är att Korg Nanokeyboard både har pitch och modulation, vilket är ett måste om man kompletterar med en mjukvara med samplat blås

eller stråkinstrument t.ex. Även om en Midi wind controller också fungerar bra för blås...

Det sämsta var dock att installationen av den medföljande mjukvaran Korg M1le var så otroligt omständlig och tog så lång tid. Det värsta program

jag någonsin installerat i det avseendet faktiskt. Och då kunde man ändå bara spela in ett instrumentljud totalt i Cubase Ess 4 per låt...

Så är det ju inte med annan mjukvara. Nån som vet om det går att göra fler?

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

M1le är multitimbral så du kan öppna flera midikanaler och spela fler instrument än ett.

Det funkar nästan lika smidigt som det gör i original M1.... (ironi)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...