Jump to content
Annons

Inserta samma plugin på massa spår samtidigt (INTE buss)


johle

Recommended Posts

Tjenare, jag har precis fått in en massa sångtagningar på ca 15 spår och nu tänkte jag lägga en "standard"-kedja med EQ, compressor och en väldigt subtil AutoTune på alla av dessa spår. Reverb osv går ju lätt att skicka via en buss, men att inserta tre plugins med olika settings på VARJE spår är ju minst sagt tidsödande. Och visst, jag kan lägga in det på ett spår och sen duplipacata detta till många spår, men min namngivning blir inte så bra då, och om jag helt plötsligt vill ändra EQ på alla spår, hur gör jag då?

Detta måste ju någon ha tänkt på och problemet således vara lösbart, eller?

Hur gör ni? :rolleyes:

Tack på förhand!

MVH

Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Varför inte adressera kanalerna till en buss? Då sätter du inga effekter på dina 15 sångtagningar, pluggarna läggs på busskanalen istället. Sedan skickar du bussen till mastern istället.

Annars kan du kopiera inställningarna från en kanalstripp till de övriga. Markera kanalen i mixern och copy/paste.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte adressera kanalerna till en buss? Då sätter du inga effekter på dina 15 sångtagningar, pluggarna läggs på busskanalen istället. Sedan skickar du bussen till mastern istället.

Annars kan du kopiera inställningarna från en kanalstripp till de övriga. Markera kanalen i mixern och copy/paste.

Nu har jag antagligen förstått detta fel, vilket jag hoppas, jag kan alltså använda en buss även för att inserta grejer med, inte bara sends?

T.ex. AutoTune måste ju ha en instans för varje spår, detta går m.a.o. att lösa med en buss också? Jag trodde en buss summerade alla kanaler och sedan applicerade effekter på detta, t.ex. som i fallet med ett reverb?

Vore läskigt trevligt om det du säger fungerar! :rolleyes: Ska in och testa lite för att se vad jag kommer fram till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag trodde en buss summerade alla kanaler
Ja, det var det jag hade tänkt.

För ska du compa ihop en perfekt tagning av 15 sångspår?

Eller är det 15 sångdubbar? För då är det inte så lämpligt eftersom du då sätter en gruppkompressor istället för en individuell kompressor på varje dubb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Subgrupp heter group-channel och returkanal heter fx channel i cubase.

Inserts på group-channel och sends till fx channel.

Adressera alla spår till en group-channel och lägg kompressor eq mm där.

Effekterna lägger du på en fx-channel.

Sen använder du send på din group-channel och väljer hur mkt signal

du vill skicka till din fx-channel.

Redigerat av fulis
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...