Jump to content
Annons

Hårddisk fungerar "ryckvis"


LejonLeo

Recommended Posts

Nu är det dags att bli orolig igen. En av mina externa USB-diskar har börjat uppföra sig underligt. Den startar liksom inte som den ska utan står och "tvekar". Sen läser den in en mängd data och sen stannar den igen. Det går liksom i perioder. Ryckvis. Har kollat "hälsan" på den med HDD health eller vad det heter, ett program för att kolla hårddiskarnas kondition, och enligt det programmet så var hårddisken bra - inte för varm, sliten eller gammal.

Har försökt att kolla fel på disken med Windows egna program för sånt men då säger den att den inte kan utföra det kommandot utan det måste göra när Windows startas om. När jag gör detta så startar den bara om, ingen diskgenomgång utförs.

I skrivande stund sitter jag och försöker defragmentera den och på 40 min har den gjort 13 %...

Har för mig att det finns program som kan "laga" hårddiskar. Men att vissa av dessa program bara gör saker värre.

Någon som har erfarenhet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Nu är det dags att bli orolig igen. En av mina externa USB-diskar har börjat uppföra sig underligt. Den startar liksom inte som den ska utan står och "tvekar". Sen läser den in en mängd data och sen stannar den igen. Det går liksom i perioder. Ryckvis. Har kollat "hälsan" på den med HDD health eller vad det heter, ett program för att kolla hårddiskarnas kondition, och enligt det programmet så var hårddisken bra - inte för varm, sliten eller gammal.

Har försökt att kolla fel på disken med Windows egna program för sånt men då säger den att den inte kan utföra det kommandot utan det måste göra när Windows startas om. När jag gör detta så startar den bara om, ingen diskgenomgång utförs.

I skrivande stund sitter jag och försöker defragmentera den och på 40 min har den gjort 13 %...

Har för mig att det finns program som kan "laga" hårddiskar. Men att vissa av dessa program bara gör saker värre.

Någon som har erfarenhet?

Låter mycket tråkigt för dig.

http://www.lovefashion.org/

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade oxå liknande problem med min disk innan och det var inget som helst fel på den.... disken alltså.. felet låg i USB-interface:t, vet inte exakt hur du kollar det, men byter du disk i den externa disken så lär du märka det :-P Jag hade som tur var fire-wire på den oxå, och allt funkade sen när jag körde på det istället.

Hoppas det löser sig!

HejHej

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Jaa, jag har ju väldigt många USB portar inkopplade. 8 st närmare bestämt. Endast 2 st av dem är "original". resten är PCI kort jag satt dit i efterhand. Jag har märkt att det verkar bli någon slags "trafikstockning" ibland, särskilt när jag har på skrivaren samtidigt som alla USB-diskarna (4 st). Så jag brukar ha skrivaren avstängd och då brukar det fungera. Ibland poppar det upp en dialogruta som säger något i stil med att "Den här enheten kan fungera snabbare. Okänd USB enhet." Men jag tror det meddelandet syftar till fronten, där jag satt in ytterligare 4 st USB i ett tomt fack. Där blir det nämligen alltid strul om jag kopplar in något.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rädda det du kan på hårddisken, eller lämna in den till en verkstad som kankske kan hjälpa dig att rädda grejorna.

Min dator pajjade nyligen, en mindre än ett halvår gammal WD 500gb blev plötsligt "skadad" och inget gick att rädda, som tur väl var fick jag en ny på garantin, men garantin täcker ju inte mer än så som sagt 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Lösning: Kopplade in hårddisken till min laptop istället. Funkade hur bra som helst. Puh! Inget fel på hårddisken med andra ord, utan snarare USB interfacet på min stationära. Kopplade in hårddisken igen på den stationära fast nu på en annan port, en av "originalen" som satt där från början och vips! Hårddisken surrade fram sina filer och kom upp utan problem. Märkligt. Kanske finns det en gräns över hur många USB man kan koppla in via PCI?

Nåväl, faran är över för denna gång och jag ska i rask takt koppla upp min backup disk medan kallsvetten ännu lackar.

Problemet är såklart att även backup-disken går på USB... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Lösning: Kopplade in hårddisken till min laptop istället. Funkade hur bra som helst. Puh! Inget fel på hårddisken med andra ord, utan snarare USB interfacet på min stationära. Kopplade in hårddisken igen på den stationära fast nu på en annan port, en av "originalen" som satt där från början och vips! Hårddisken surrade fram sina filer och kom upp utan problem. Märkligt. Kanske finns det en gräns över hur många USB man kan koppla in via PCI?

Nåväl, faran är över för denna gång och jag ska i rask takt koppla upp min backup disk medan kallsvetten ännu lackar.

Problemet är såklart att även backup-disken går på USB... 😄

Låter som en konflikt för den PCI-porten.

Spontant skulle jag kolla drivrutiner till PCI-USB-kortet eller prova att byta PCI-plats (eller kolla IRQ-listan åtminstone).

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

...och där stötte jag såklart på patrull igen...

Är det bättre att sätta en hubb på de två original-portarna än att koppla in via PCI-USB-kort?

"Den här enheten känns inte igen" står det och/eller "Ett fel uppstod när enheten skulle kopplas in. Enheten kanske inte fungerar korrekt"

jag har märkt det...

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan också vara så, att det var för många USB-enheter på den porten. De delar ju på bandbredden. Finns det någon USB1-enhet inkopplad, så går alla enheter på porten också ner till USB1, har jag för mig...

- eller så kan det vara en IRQ-konflikt, som Gilbert är inne på...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...