Jump to content
Annons

Få bra ljud i DFH??


Saikano (oregistrerad)

Recommended Posts

Saikano (oregistrerad)

Hej hej!

Kan väl börja med att jag är ganska så färsk på det där med att ställa in ljud så att det låter bra rent över lag.

iallafall... jag skulle gjärna vilja ha några tipps på hur man bör ställa in trummorna i DFH för att få ett härligt sound ala Heavy Metal osv?... finns det några kul pluggar ni kanske rekommenderar?

Använder mej av Cubase SX 2.0 bara så att ni vet 🙂

Mvh

Saikano

Redigerat av Saikano
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är väldigt svårt det där... varierar ju mycket ifrån låt till låt också. Hur som helst, själv använder jag gärna Waves pluggar, tycker att de låter jäkligt bra, fast de är ganska så dyra. SX har ju annars allt som behövs, kompressor, reverb etc.. men som sagt, hur man gör är väldigt mycket en smaksak. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Saikano (oregistrerad)
Det är väldigt svårt det där... varierar ju mycket ifrån låt till låt också. Hur som helst, själv använder jag gärna Waves pluggar, tycker att de låter jäkligt bra, fast de är ganska så dyra. SX har ju annars allt som behövs, kompressor, reverb etc.. men som sagt, hur man gör är väldigt mycket en smaksak. 😉

Jo men om vi säger rent grundmässigt sett... vad bör jag lyssna efter och vad i cubase bör jag ändra på? 😛

/Saikano

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag inte DFH men prova att lägga nån slags Limiter/Kompressor på hela paketet och pressa ihop och kolla vad som händer. Kan ge ett hyffsat spännande sound, exempelvis.

Annars kanske man kan göra såhär.

Stereokanal 1-2: Baskagge. Smeta ihop och jämna till med en kompressor.

Stereokanal 3-4: HiHat, cymbaler. Lite reverb

Stereokanal 5-6: Virvel, pukor. Liiite kompressor och lite reverb.

Skicka alla kanaler utom kaggen till en gruppregel och lägg på lite rumsakustik och en kompressor/limiter för att trycka ihop lite.

Så kan det se ut i grova drag.

OBS!! Jag är ingen mixkung men iallafall... Testa och se/lyssna vad som händer.

😎

Redigerat av Grahn
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...