Jump to content
Annons

Skum vågform, varför?


nummersex

Recommended Posts

Annons
Hm... snacka om DC offset! Vad är det för preamp? Rör utan trafo om jag får gissa. Kan vara dålig rör alt. dåligt bias-justerat rör.

Är en ART tube studio v3.

Såg att ljudkortet limitade när jag tog i då och då, men jag har aldrig sett att det blivit såhär innan ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Är en ART tube studio v3.

Jup, en "rör"-preamp utan trafo ...

Hm... snacka om DC offset! Vad är det för preamp? Rör utan trafo om jag får gissa. Kan vara dålig rör alt. dåligt bias-justerat rör.

Prova att plocka ur röret (om det inte är allt för pilligt) och se om det blir bättre.

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Jup, en "rör"-preamp utan trafo ...

Testade att byta kabel mellan preampen och ljudkortet och spelade in igen.

Det blev bättre nu, men tycker fortfarande det är lite skumt med dipparna nedåt. Ser ut som små istappar ungefär ☺️

post-15817-1273256663_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

för att vara lite tekniker här då. eller fysiker.

Dipparna Uppåt är när Luften Förtätas.

Dipparna Nedåt är när luften förtunnas.

Detta är hur ljud uppför sig då..

På nåt sätt har ju det nånting med saken att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

för att vara lite tekniker här då. eller fysiker.

Dipparna Uppåt är när Luften Förtätas.

Dipparna Nedåt är när luften förtunnas.

Detta är hur ljud uppför sig då..

På nåt sätt har ju det nånting med saken att göra.

? ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

för att vara lite tekniker här då. eller fysiker.

Dipparna Uppåt är när Luften Förtätas.

Dipparna Nedåt är när luften förtunnas.

Detta är hur ljud uppför sig då..

På nåt sätt har ju det nånting med saken att göra.

Jag tror knappast det har något med förtätningar/förtunningar att göra i detta fall.

Det ligger antagligen i ett elektroniskt bekymmer.

Öppna en audioeditor, och kör en Remove DC Offset och se vad som händer.

Vad problemet kan ligga i har jag ingen aning om, men Gilbert verkar vara något på spåret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova att plocka ur röret (om det inte är allt för pilligt) och se om det blir bättre.

På så vis kan du kolla om det är röret som är dåligt eller dåligt justerad bias.

Jag kanske borde lägga in en liten reservation då jag inte vet om just denna modell kan köras utan röret (som t ex Tube MP) men det är nog troligtvis samma princip i denna (att rörer ligger parallellt i kedjan och därför går det att köra preampen utan rör).

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror knappast det har något med förtätningar/förtunningar att göra i detta fall.

Det ligger antagligen i ett elektroniskt bekymmer.

Öppna en audioeditor, och kör en Remove DC Offset och se vad som händer.

Vad problemet kan ligga i har jag ingen aning om, men Gilbert verkar vara något på spåret.

Såhär ser det ut utan att jag gjort något alls.

Detta är på det senaste ljudklippet jag spelade in (senaste bilden). Jag inte kvar det andra(första bilden).

post-15817-1273258139.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Såhär ser det ut utan att jag gjort något alls.

Detta är på det senaste ljudklippet jag spelade in (senaste bilden). Jag inte kvar det andra(första bilden).

post-15817-1273258139.jpg

Okej, då har vi ett annat bekymmer än DC Offset. Detta har jag inte stött på innan, men det vore riktigt intressant att ta reda på varför detta blir.

Link to comment
Dela på andra sajter

Såhär ser det ut utan att jag gjort något alls.

Detta är på det senaste ljudklippet jag spelade in (senaste bilden). Jag inte kvar det andra(första bilden).

post-15817-1273258139.jpg

Hm... vet inte om jag litar riktigt på denna siffra (DC offset) då man tydligt ser det på bilden ... Kan du zooma lite och kanske göra en analys över bara et kort område (några cykler). Eller lägg upp filen än bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm... vet inte om jag litar riktigt på denna siffra (DC offset) då man tydligt ser det på bilden ... Kan du zooma lite och kanske göra en analys över bara et kort område (några cykler). Eller lägg upp filen än bättre.

Sure thing.

Obs, inget skönlirande direkt.

wavetest.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Intresant. Min första preamp Art MP har aldrig haft dessa problem. Använder den faktiskt än idag mest till att lajna bas. Om du frågar mig är det en bra preamp för de futtiga hundralappar jag gav. Jag vet att den har ett rör men jag har aldrig brytt mig om att koppla ur det då jag tycker att den gör sitt jobb perfekt för det jag sätter den på.

Däremot köpte jag tidigt också en Personus Blue Tube (Den gamla modellen). Den hade mycket konstiga ljudgrafer på ena kanalen inte så att det var en tydlig DC-Offset men skumt såg det ut. Jag har inte tänkt på det mer än att man nog bör avstå från billiga rörprylar och allt som försöker emulera rör och att det kanske är så en ljudkurva ser ut i detta fall. Jag har aldrig använt Bluetuben i någon inspelning för att jag tyckte att det såg skumt ut och att jag dessutom inte tyckte att den lät bra.

Vad jag tror är kanske är det så att det inte ska vara konstiga kurvor bara därför att det är billiga rör eller röremuleringshistorier utan att det faktiskt blir fel på vissa.

Så om du har möjlighet, be att få byta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intresant. Min första preamp Art MP har aldrig haft dessa problem. Använder den faktiskt än idag mest till att lajna bas. Om du frågar mig är det en bra preamp för de futtiga hundralappar jag gav. Jag vet att den har ett rör men jag har aldrig brytt mig om att koppla ur det då jag tycker att den gör sitt jobb perfekt för det jag sätter den på.

Däremot köpte jag tidigt också en Personus Blue Tube (Den gamla modellen). Den hade mycket konstiga ljudgrafer på ena kanalen inte så att det var en tydlig DC-Offset men skumt såg det ut. Jag har inte tänkt på det mer än att man nog bör avstå från billiga rörprylar och allt som försöker emulera rör och att det kanske är så en ljudkurva ser ut i detta fall. Jag har aldrig använt Bluetuben i någon inspelning för att jag tyckte att det såg skumt ut och att jag dessutom inte tyckte att den lät bra.

Vad jag tror är kanske är det så att det inte ska vara konstiga kurvor bara därför att det är billiga rör eller röremuleringshistorier utan att det faktiskt blir fel på vissa.

Så om du har möjlighet, be att få byta.

Mmm, ska köpa ny kabel på måndag mellan ljudkort och preamp. Mina är inte direkt jättestabila och det blev bättre efter jag bytte (jmf bild 1 och 2), men kabeln jag använder nu är typ 3m och inte snorgrym direkt,

så får hoppas att det är något sånt så jag slipper packa om och skicka ner till thomann igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror knappast det har något med förtätningar/förtunningar att göra i detta fall.

Det ligger antagligen i ett elektroniskt bekymmer.

True true 😏

Ville bara berätta det 😮 Undre delen är förtunningaerne och Övre Förtätningarna 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelar ingen roll. Är det en digital vågform så finns varken förtunningar eller förtätningar.

Hej och hå ... 😏

Den representerar något som antingen spelats in genom en mikrofon och/eller ska spelas upp genom en högtalare. Det jag reagerade på är att positiva värden inte automatiskt betyder högtryck då man faktiskt kan fasvända signalen på vägen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var just det jag menade. 😕

Det var inte jag som tog upp detta ...

för att vara lite tekniker här då. eller fysiker.

Dipparna Uppåt är när Luften Förtätas.

Dipparna Nedåt är när luften förtunnas.

Detta är hur ljud uppför sig då..

På nåt sätt har ju det nånting med saken att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Hmm. Den är kanske inte helt typisk, men det är svårt att säga med ledning av bara denna bild.

Påminner om de tendenser till halvvågslikriktning som uppstår vid oxiderade kontaktytor. Oxiden gör att strömmen går lättare åt ena hållet än åt andra. Har sett det här vid några tillfällen. Ibland mer uttalat och ibland mindre. Som sagt helt entydigt är det inte.

Mitt tips: se över alla kontaktytor som finns i ljudvägen. Finns ett elektronrör så måste hållarens kontakter rengöras. Ibland kan det hjälpa att bara jacka i och ur utrustning, kablar, motionera strömbrytare mm

Oxid bildas lättare då det finns en likspänningskomponent vid kontaktytan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...