Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej! Satt igÄr med mina ny inköpta grejer, röde NT2-A och ett saffire PRO 24 ljudkort.

NÀr jag satt och kollade runt och testade grejerna, och stÀllde in stereo, registrerades de bara pÄ högra kanalen.. Man kan sÀkert fÄ stereo, nÀr jag vÀl trixar och lÀrt mig.

Men som frÄgan lyder, nÀr man spelar in rapp kör ni mono eller stereo? Har alltid kört stereo, men nu slog tanken mig!?

Joniz

Joniz

Annons
Postat

Du har en mikrofon, sÄ det Àr meningslöst att spela in i annat Àn mono. Den enda effekten du fÄr om du spelar in en mono-ljudkÀlla i stereo, Àr att det tar dubbelt sÄ mycket utrymme pÄ hÄrddisken.

Du skapar en stereobild genom effekter nÀr du mixar istÀllet.

Postat

Valle, "Rapp eller rap (av engelska rap, Rap kommer ursprungligen frÄn det grekiska "Rapsoder""

Ă€r du med? 😕

Du har en mikrofon, sÄ det Àr meningslöst att spela in i annat Àn mono. Den enda effekten du fÄr om du spelar in en mono-ljudkÀlla i stereo, Àr att det tar dubbelt sÄ mycket utrymme pÄ hÄrddisken.

Du skapar en stereobild genom effekter nÀr du mixar istÀllet.

okej, dÀr ser man, nÄgra fler rappare som spelar mono?, eller hur gör ni?

joniz

Postat
okej, dÀr ser man, nÄgra fler rappare som spelar mono?, eller hur gör ni?

joniz

Alla (som vet vad de sysslar med) spelar in sÄng i mono (med undantag för kör etc.) dÄ en röst Àr "mono" och man bara anvÀnder en mikrofon till detta.

Postat

woohw, sÄ bara för att man inte vet det, vet man inte vad man sysslar med? nja nu Àr du lite vÀl hÄrd tror jag, de flesta jag kÀnner gör det inte, och jag har aldrig direkt ifrÄgasatt de förens nu..

Alla (som vet vad de sysslar med) spelar in sÄng i mono (med undantag för kör etc.) dÄ en röst Àr "mono" och man bara anvÀnder en mikrofon till detta.
Postat (redigerat)
woohw, sÄ bara för att man inte vet det, vet man inte vad man sysslar med? nja nu Àr du lite vÀl hÄrd tror jag, de flesta jag kÀnner gör det inte, och jag har aldrig direkt ifrÄgasatt de förens nu..

Ge mig en enda anledning till varför man skulle spela in sĂ„ng (i normal studiomiljö, en sĂ„ngare ... och bara en mick dessutom 
 Ă€n mer korkat) i stereo. Jag tycker absolut inte att det Ă€r för hĂ„rt att sĂ€ga att de som spelar in sĂ„ng i stereo (förutsatt normala omstĂ€ndigheter) inte vet vad de pysslar med dĂ„ detta uppenbarligen Ă€r fallet. đŸ€Ș

Att det finns en massa rapare som spelar in i stereo helt i onödan för att de inte vet bĂ€ttre betyder inte att det Ă€r korrekt inspelningsteknik 

Redigerat av Gilbert
Postat (redigerat)

Ett enkelt svar Ă€r just, att mono och mixning inte Ă€r lika lĂ€tt som stereo och mixning. De Ă€r vĂ€l snarare sĂ„ att man inte Ă€r proffs, för dĂ„ hade jag ju jobbat med detta pĂ„ heltid, dĂ€r emot har jag en egen firma inom IT, skulle nog kunna dumförklara dig pĂ„ mĂ„nga omrĂ„den dĂ€r, dĂ€r jag ser allt som en sjĂ€lvklarhet om man har en PC.... đŸ€Ș

Jag menar ju att med min förra mic och de grejer jag hade, dÄ spelade jag bara in för skoj skull, nu nÀr jag lÀser pÄ lÀr man ju sig mer och "pluggar" hÄrdare, sÄ de jag menar Àr vÀl att man tog de som lÀtt bÀst pÄ ren inspelning.

Ge mig en enda anledning till varför man skulle spela in sĂ„ng (i normal studiomiljö, en sĂ„ngare) i stereo. Jag tycker absolut inte att det Ă€r för hĂ„rt att sĂ€ga att de som spelar in sĂ„ng i stereo (förutsatt normala omstĂ€ndigheter) inte vet vad de pysslar med dĂ„ detta uppenbarligen Ă€r fallet. 😉
Redigerat av Jonizots
Postat
Ett enkelt svar Àr just, att mono och mixning inte Àr lika lÀtt som stereo och mixning.

?

dĂ€r emot har jag en egen firma inom IT, skulle nog kunna dumförklara dig pĂ„ mĂ„nga omrĂ„den dĂ€r, dĂ€r jag ser allt som en sjĂ€lvklarhet om man har en PC.... đŸ€Ș

?

Postat
?

?

Ja för dig som Àr insatt och sÀkert PRO pÄ Àmnet Àr de ju sjÀlvklart, har men en stor studio Àr de inte sÄ konstigt och sjÀlvklart för dig men samma sak med mig inom IT, AlltsÄ sjÀlvklart för dig, men mig som varken har utbildning eller kÀnner nÄgon som Àr PRO pÄ omrÄdet Àr de ju kanske dÀrför jag stÀllde frÄgan frÄn början för jag vill lÀra mig?

han som lÀrde dig? dumförklarade han dig med?

Postat

tyvÀrr Àr det sÄ att man inte vet vad man gör om du spelar in en mic i stereo

Postat
Ja för dig som Àr insatt och sÀkert PRO pÄ Àmnet Àr de ju sjÀlvklart, har men en stor studio Àr de inte sÄ konstigt och sjÀlvklart för dig men samma sak med mig inom IT, AlltsÄ sjÀlvklart för dig, men mig som varken har utbildning eller kÀnner nÄgon som Àr PRO pÄ omrÄdet Àr de ju kanske dÀrför jag stÀllde frÄgan frÄn början för jag vill lÀra mig?

han som lÀrde dig? dumförklarade han dig med?

I denna trÄd gav du skenet av att inte vara nybörjare:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=76304

Postat

Jag tror dessutom att du vĂ€ljer att ta Ă„t dig. Det jag menade med denna formulering var att det vore fel att skriva "Alla spelar in sĂ„ng i mono" dĂ„ det tyvĂ€rr inte Ă€r sĂ„ ... đŸ€Ș

Postat
I denna trÄd gav du skenet av att inte vara nybörjare:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=76304

Med tanke pÄ att jag kan spela in och fÄ de att lÄta bra, nu sÀkert bÀttre, sÄ ser jag mig inte som en nybörjare heller, som du sjÀlv sa, Àr samma sak som mono med en mic men tar mer utrymme vad spelar de dÄ för roll om jag tar stereo?

Postat
Jag tror dessutom att du vĂ€ljer att ta Ă„t dig. Det jag menade med denna formulering var att det vore fel att skriva "Alla spelar in sĂ„ng i mono" dĂ„ det tyvĂ€rr inte Ă€r sĂ„ ... đŸ€Ș

okej jag kanske missuppfattar, men som sagt Teach me 😉 har du bra tips om hur de blir bĂ€ttre Ă€r jag super nöjd.

Postat
Med tanke pÄ att jag kan spela in och fÄ de att lÄta bra, nu sÀkert bÀttre, sÄ ser jag mig inte som en nybörjare heller, som du sjÀlv sa, Àr samma sak som mono med en mic men tar mer utrymme vad spelar de dÄ för roll om jag tar stereo?

Om jag frÄgar dig nÄgot om IT (som du kanske kan bra) sÄ skulle jag följa ditt rÄd men du behöver inte följa mina om du inte vill ...

Postat

Det gör ingen skada - förutom dÄ att ljudet bara hamnar i ena kanalen, medan den andra Àr tyst, men vad finns det för anledning att spela in pÄ fel sÀtt? Det blir inte "mer stereo" bara för att man spelar in monoljudkÀllan i stereo, utan det blir mono hur man Àn vÀnder pÄ det...

Postat (redigerat)
Det gör ingen skada - förutom dÄ att ljudet bara hamnar i ena kanalen, medan den andra Àr tyst, men vad finns det för anledning att spela in pÄ fel sÀtt? Det blir inte "mer stereo" bara för att man spelar in monoljudkÀllan i stereo, utan det blir mono hur man Àn vÀnder pÄ det...

pÄ min ADK 51E sÄ fick jag pÄ bÄda en kanal med 2 ljudkÀllor dÀrför blev jag fundersam nÀr jag nu bara fick en!

men nÀr man mixar gilbert, hur gör man dÄ för att fÄ de att lira? med Dubbs och sÄ?

(Àr jÀtte tacksam för hjÀlpen)

joniz

Redigerat av Jonizots
Postat

Vad Àr det för poÀng att spela in i stereo om du inte har en mikrofon anpassad för det?

Postat
pÄ min ADK 51E sÄ fick jag pÄ bÄda en kanal med 2 ljudkÀllor dÀrför blev jag fundersam nÀr jag nu bara fick en!

Den micken Àr inte heller nÄgon stereomick, utan om det Àr sÄ att du har hört ljudet i bÄda kanalerna dÄ, sÄ har du troligen spelat in pÄ ett monospÄr - och som default Àr monospÄren panorerade till mitten, sÄ att de hörs lika mycket i bÄde höger och vÀnster kanal.

Postat

men nÀr man mixar gilbert, hur gör man dÄ för att fÄ de att lira? med Dubbs och sÄ?

(Àr jÀtte tacksam för hjÀlpen)

joniz

Spela in en ”lead” ( i mono och centerpanorera denna). Om du vill ha en ”maffigare” och ”bredare” kĂ€nsla sĂ„ spelar du in ett gĂ€ng dubbar och panorerar ut dessa. Det gĂ€ller att sjunga jĂ€kligt tight och för att undvika att konsonanter grötar ihop sig mellan lead och dubbarna sĂ„ kan du ta ned attacken i detta register ca 2-5 kHz pĂ„ dubbarna med t ex en multibandskompressor (eller en kompressor med EQ i sidechain). Ett trick Ă€r att pitcha dubbarna nĂ„gra cent Ă„t olika hĂ„ll och detta görs bĂ€st genom att tillfĂ€lligt pitcha medhörningen sĂ„ du sjunger pitchat. PĂ„ sĂ„ vis fĂ„r du optimal kvalitĂ© dĂ„ du inte behöver processa en ljudfil (som innebĂ€r en lĂ€gre kvalitĂ© Ă€ven om skillnaden Ă€r liten). Lek med olika reverb, framförallt kortare rum (helst impulsreverb dĂ„ dessa brukar lĂ„ta bĂ€st pĂ„ mindre rum beroende pĂ„ impuls givetvis). Det gĂ„r att manuellt stereobredda genom att skapa en kopia av ett stereospĂ„r (i detta fall alla dubbar nedmixade till ett stereospĂ„r (dĂ„ du panorerat dessa L & R)) och vĂ€nda pĂ„ fasen pĂ„ en av kanalerna ( L eller R) och fördröja hela spĂ„ret (L & R) ca 20-30 ms och sedan mixa in detta med originalspĂ„ret (nĂ„gra procent rĂ€cker, lĂ€tt att gĂ„ över styr i början 
). Denna teknik Ă€r totalt monokompatibel dĂ„ effekten försvinner (slĂ€cker ut sig sjĂ€lv) i mono men den fungerar bĂ€st om det inte finns sĂ„ mycket transienter i materialet (som kan bli störande om man drar pĂ„ för mycket). Att lyssna sig fram Ă€r som vanligt bĂ€st.

Postat
Spela in en ”lead” ( i mono och centerpanorera denna). Om du vill ha en ”maffigare” och ”bredare” kĂ€nsla sĂ„ spelar du in ett gĂ€ng dubbar och panorerar ut dessa. Det gĂ€ller att sjunga jĂ€kligt tight och för att undvika att konsonanter grötar ihop sig mellan lead och dubbarna sĂ„ kan du ta ned attacken i detta register ca 2-5 kHz pĂ„ dubbarna med t ex en multibandskompressor (eller en kompressor med EQ i sidechain). Ett trick Ă€r att pitcha dubbarna nĂ„gra cent Ă„t olika hĂ„ll och detta görs bĂ€st genom att tillfĂ€lligt pitcha medhörningen sĂ„ du sjunger pitchat. PĂ„ sĂ„ vis fĂ„r du optimal kvalitĂ© dĂ„ du inte behöver processa en ljudfil (som innebĂ€r en lĂ€gre kvalitĂ© Ă€ven om skillnaden Ă€r liten). Lek med olika reverb, framförallt kortare rum (helst impulsreverb dĂ„ dessa brukar lĂ„ta bĂ€st pĂ„ mindre rum beroende pĂ„ impuls givetvis). Det gĂ„r att manuellt stereobredda genom att skapa en kopia av ett stereospĂ„r (i detta fall alla dubbar nedmixade till ett stereospĂ„r (dĂ„ du panorerat dessa L & R)) och vĂ€nda pĂ„ fasen pĂ„ en av kanalerna ( L eller R) och fördröja hela spĂ„ret (L & R) ca 20-30 ms och sedan mixa in detta med originalspĂ„ret (nĂ„gra procent rĂ€cker, lĂ€tt att gĂ„ över styr i början 
). Denna teknik Ă€r totalt monokompatibel dĂ„ effekten försvinner (slĂ€cker ut sig sjĂ€lv) i mono men den fungerar bĂ€st om det inte finns sĂ„ mycket transienter i materialet (som kan bli störande om man drar pĂ„ för mycket). Att lyssna sig fram Ă€r som vanligt bĂ€st.

Skulle personligen gÄ pÄ Doubledelay direkt...eller lite ADT

Postat
Den micken Àr inte heller nÄgon stereomick, utan om det Àr sÄ att du har hört ljudet i bÄda kanalerna dÄ, sÄ har du troligen spelat in pÄ ett monospÄr - och som default Àr monospÄren panorerade till mitten, sÄ att de hörs lika mycket i bÄde höger och vÀnster kanal.

nej Ă€rligt nu sĂ„ Ă€r den instĂ€llbar och stĂ„r pĂ„ stereo inte mono, kan vĂ€lja de med. kan dra en print screen om du inte tror mig, men visst kanske blir sĂ„ endĂ„ đŸ€Ș

Postat (redigerat)
nej Ă€rligt nu sĂ„ Ă€r den instĂ€llbar och stĂ„r pĂ„ stereo inte mono, kan vĂ€lja de med. kan dra en print screen om du inte tror mig, men visst kanske blir sĂ„ endĂ„ đŸ€Ș

Lyssna nu pĂ„ Claes, din mick Ă€r en monomikrofon. Det finns ingen som helst anledning att spela in i stereo. Även om det vore en stereomick sĂ„ skulle du Ă€ndĂ„ bara vilja spela in en av sidorna (i mono) i detta fall dĂ„ det Ă€r sĂ„nginspelning vi talar om.

Redigerat av Gilbert
Postat
nej Ă€rligt nu sĂ„ Ă€r den instĂ€llbar och stĂ„r pĂ„ stereo inte mono, kan vĂ€lja de med. kan dra en print screen om du inte tror mig, men visst kanske blir sĂ„ endĂ„ 😉

Ok - har du bytt program eller kanske ljudkort nyligen ocksĂ„? I sĂ„ fall kan det kanske förklara en del av förvirringen... đŸ€Ș

Postat
Lyssna nu pĂ„ Claes, din mick Ă€r en monomikrofon. Det finns ingen som helst anledning att spela in i stereo. Även om det vore en stereomick sĂ„ skulle du Ă€ndĂ„ bara vilja spela in en av sidorna (i mono) i detta fall dĂ„ det Ă€r sĂ„nginspelning vi talar om.

ja de Ă€r jag med pĂ„ dew Ă€r bara mono i fortsĂ€ttningen, men de jag meande var ju att den spelade in i stereo och gav L/R, och tog man mono fick man bara en hel liksom, de Ă€r mer att de blev sĂ„ nĂ€r jag körde innan och de har jag aldrig funderat pĂ„... 😛

jag bytte ljudkot och dĂ„ gick de inte göra som tidigare och dĂ„ ville jag veta om mono var rĂ€tt 😎 nu vet jag 🙂

tack för mixningstipset, vad mixar ni i för program?

joniz!

Postat (redigerat)
ja de Ă€r jag med pĂ„ dew Ă€r bara mono i fortsĂ€ttningen, men de jag meande var ju att den spelade in i stereo och gav L/R, och tog man mono fick man bara en hel liksom, de Ă€r mer att de blev sĂ„ nĂ€r jag körde innan och de har jag aldrig funderat pĂ„... 😎

jag bytte ljudkot och dĂ„ gick de inte göra som tidigare och dĂ„ ville jag veta om mono var rĂ€tt 🙂 nu vet jag 🙂

DĂ€r Ă€r förklaringen. Det nya ljudkortet har en korrekt hantering av det, helt enkelt. Irriterande att det inte Ă€r likadant pĂ„ alla. Det gör ju att det Ă€r lĂ€tt att missuppfatta och tro att det alltid fungerar pĂ„ annat sĂ€tt Ă€n det egentligen borde göra... 😛

Mono Ă€r i alla fall det man anvĂ€nder för att spela in nĂ€r man har en mikrofon - sĂ„ hĂ€danefter kommer du att göra rĂ€tt. 🙂

tack för mixningstipset, vad mixar ni i för program?

Jag kör med Cubase5.

Redigerat av Claes

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.