Jump to content
Annons

Roland Juno 106


Uozon

Recommended Posts

Annons
Postat (redigerat)
Tyckte jag var lite dyrt. Tror jag sett dem för ca 4500-5000, men det var ett par år sedan och tillgång/efterfrågan styr ju det där.

Det kliar så i mitt habegär.

Edit: står att den är i toppskick också, ni här får bestämma åt mig för jag tvekar så, ska jag slå till?

Redigerat av Uozon
Link to comment
Dela på andra sajter

Det kliar så i mitt habegär.

Hehe, jag känner igen känslan =)

Jag letade lite, och det är inga till salu via annonser som jag hittade i alla fall. Den enda jag hittade var på ebay i tyskland för ca 9500 kr. Å andra sidan hittade jag en annons från år 2006 där man ville ha 2900 kr för en juno 106. Så den kanske har blivit het igen? Personligen skulle jag aldig betala 9500. 6000? tja, jag skulle inte tycka att det var ett kap direkt, men det är ju dina pengar. Min egen uppfattning är att ett rimligt pris på en fungerande juno är ca 4000 kr. Jag var själv på jakt efter en för ca tre år sedan och priserna låg runt 4000, men jag kom aldrig till skott med ett köp. Med det vill jag säga, att sedan jag la ner mina egna köpplaner har jag inte följt prisutvecklingen så noggrant på dessa maskiner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, jag känner igen känslan =)

Jag letade lite, och det är inga till salu via annonser som jag hittade i alla fall. Den enda jag hittade var på ebay i tyskland för ca 9500 kr. Å andra sidan hittade jag en annons från år 2006 där man ville ha 2900 kr för en juno 106. Så den kanske har blivit het igen? Personligen skulle jag aldig betala 9500. 6000? tja, jag skulle inte tycka att det var ett kap direkt, men det är ju dina pengar. Min egen uppfattning är att ett rimligt pris på en fungerande juno är ca 4000 kr. Jag var själv på jakt efter en för ca tre år sedan och priserna låg runt 4000, men jag kom aldrig till skott med ett köp. Med det vill jag säga, att sedan jag la ner mina egna köpplaner har jag inte följt prisutvecklingen så noggrant på dessa maskiner.

Jag har letat några dagar nu efter en, fanns en på blocket för några dagar sen för 4000 kr, men den vart såld inom en halvtimme, synd på mig som inte var snabbar.

Måste ju bestämma mig ikväll annars kanske någon annan hinner före.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker också att Juno-60 låter bättre men inte fan är den mer flexibel. Den saknar midi, bara en sån sak.

Och ja, 6000 är för mycket. Å andra sidan kommer priserna ligga där om typ tre år, så du lär få igen dina pengar om du vårdar den.

Jaså? Jag har alltid tyckt den haft förmågan att låta mer mångsidigt, 106an lider lite av att du aldrig riktigt kan komma ifrån det typiska "106-soundet", visst är det inga enorma skilldnader men ljuden från 6/60 tycker jag ändå kan skilja mer än i fallet med 106. Och att den kommer årligen öka i pris har du med all säkerhet rätt i, men o andra sidan är Juno-modellerna bland de få "vettigt" prissatta äldre analogsyntharna på marknaden idag, än så länge..

Redigerat av MindTheSnare
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför då? Det är väl inget fel att köpa där, bortsett från att priset kan var lite högt.

Jo, iofs. Men det borde väl inte vara så svårt att hitta en juno någon annanstans?

Det fanns hur många som helst när jag köpte min för ca 6 år sedan. Då låg dom på 3- 4000.

Redigerat av Utan Namn
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, iofs. Men det borde väl inte vara så svårt att hitta en juno någon annanstans?

Det fanns hur många som helst när jag köpte min för ca 6 år sedan. Då låg dom på 3- 4000.

Så lätta är dem inte och hitta idag till ett bra pris tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast jag kan inte köpa den, får det här tråkiga meddelandet som jag suckade över tidigare.

"Tyvärr erkänner Kreditor, som sköter vår fakturering, att man endast har ett visst maxbelopp i utestående betalningar. Vänligen kontakta Kreditor (http://www.faktureramig.se) för mer information eller välj ett annat sätt att betala."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag och en kompis köpte en Juno 106 för endast 2500:- från vår musiklärare på gymnasiet, ett grymt bra köp anser vi.

Det var dock visserligen mer än tio år sedan, och läraren hade förmodligen ingen större koll på vad olika gamla analogsynthar är värda.

Kan tänka mig att 4-5000:- är ett rimligt pris, de borde ju sakta men säkert stiga i värde efterhand som utbudet minskar.

Redigerat av Fierze
Link to comment
Dela på andra sajter

Du hade säkert kunnat få den för 4 kakor om den inte varit såld i butik.. de har säkert gett 3000:- för den och gått igenom saker o ting sen lagt på 50% för att ha "prutmarginal" o ändå tjäna på affären..

Jag vet inte men tycker inte Juno 106 känns som en sådan status-analog-synt för de pengarna?.. Hail Arturia V-series!

..sorry 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Mellan 3500-4500:-, inte mer.

Kolla oxå att alla 6 röster fungerar, många 106'or har ofta en trasig Oscilator. Inte jättedyrt att fixa, men ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mellan 3500-4500:-, inte mer.

Kolla oxå att alla 6 röster fungerar, många 106'or har ofta en trasig Oscilator. Inte jättedyrt att fixa, men ändå.

Du är lite sent ut har redan köpt en för 14 dagar sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...