Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har suttit i timmar nu och försökt lista ut hur man gör för att anvÀnda mitt Digi 003 rack som ljudkort för iMacen, det dyker inte upp i instÀllningar under "ljud ut".

NÄn vÀnlig sjÀl som har en aning?

//Chris

Annons
Postat
Har suttit i timmar nu och försökt lista ut hur man gör för att anvÀnda mitt Digi 003 rack som ljudkort för iMacen, det dyker inte upp i instÀllningar under "ljud ut".

//Chris

Jag har samma "problem" med Mbox i Vista. NÀr jag lÀser Digidesign supportsidor fÄr jag intrycket att man inte kan anvÀnda Digis hÄrdvara till annat Àn ProTools. Jag med flera har stÀllt frÄgan hÀr i forumet utan resultat.

I ditt fall kan du vÀl koppla en lÀnk mellan Macens ljudkort till en input pÄ din 003. T.ex. spdif.

Arne

Postat
Jag har samma "problem" med Mbox i Vista. NÀr jag lÀser Digidesign supportsidor fÄr jag intrycket att man inte kan anvÀnda Digis hÄrdvara till annat Àn ProTools.

Det mÄste man ju kunna annars ... TyvÀrr kan jag inte hjÀlpa er dÄ jag inte kör detta kort men nÄgon mÄste ju kunna svara pÄ hur man bÀr sig Ät.

Postat

Tack för snabba svar!

Kan det kanske bero pÄ att jag har kopplat 003:an via en extern hÄrddisk? Detta mÄste jag göra dÄ iMacen bara har EN FireWireport..

Ibland dyker 003:an upp i listan för "ljud ut", men det gÄr inte att vÀlja den.

Postat (redigerat)

Det finns CoreAudio till macen, sÄ du kan anvÀnda ljudkortet till annat Àn Pro Tools.

(Heter vÀl WaveDriver/AsioDriver eller nÄgot liknande till PC).

Mvh/

Sen ska man fatta Avids nya hemsida ocksÄ, inte det lÀttaste!

http://avid.custkb.com/avid/app/selfservic...ord=&page=1

PS: tar tillbaka uttalandet (lite snurrig Àr deras hemsida dock), men det funkar som den gamla sidan:

du mÄste registrera dig för att kunna ladda ner drivrutiner och sÄ, pÄ

sidan kan man ocksÄ lÀsa sig till vad som behövs för olika system.

Har du senaste CoreAudio t.ex.?

Redigerat av Sleap
Postat

//Chris

Hej

Jag har en Imac med tillkopplad 003. Det fungerar bra och jag kan anvĂ€nda 003an pĂ„ allt "utljud". Jag har för mig att Digidesign avrĂ„der frĂ„n att seriekoppla "dator-externhĂ„rddisk-003an" men nĂ€r jag har gjort sĂ„ har det inte uppstĂ„tt problem.(Har för mig att Digidesign avrĂ„der frĂ„n sĂ„ mycket att man till slut undrar nĂ€r ljudkortet kan tĂ€nkas fungera! 😼 )

Kontrollera sÄ du har de senaste drivrutinerna till ljudkortet. Men som sagt, jag har en 003 kopplad till Imac sÄ det Àr en funktionell kombination.

MVH Staffan

Postat (redigerat)
Det mÄste man ju kunna annars ... TyvÀrr kan jag inte hjÀlpa er dÄ jag inte kör detta kort men nÄgon mÄste ju kunna svara pÄ hur man bÀr sig Ät.

Ingen skulle bli gladare Àn jag om det funkade, rÀtt jobbigt att sitta med tvÄ ljudkort som jag gör nu. TyvÀrr verkar ingen hÀr ha nÄn erfarenhet av det.

Kolla https://www.studio.se/index.php?showtopic=50564

NÄgon nÀmner Wavedriver men den Àr enbart skriven för XP.

Arne

Redigerat av arha
Postat (redigerat)

Digidesign rakommenderar i instruktionsboken att man kopplar via en extern hÄrddisk om man bara har en firewireport..

Det följde ju med Coreaudiodrivers som jag installerade samtidigt som Pro Tools, men det funkar inte ÀndÄ.

Jag vill slippa köpa en extra sladd, Àven om det Àr en billig rackare sÄ Àr budgeten för studioinköp redan brutalt övertrasserad;)

Jag ska fortsÀtta att pilla med detta ikvÀll nÀr jag kommer hem!

Tack för alla fina svar, ni Àr bÀst!

Edit: Kan nÄn va vÀnlig och posta en lÀnk till dÀr man kan tanka senaste drivrutinerna till 003an?

Redigerat av Aam
Postat
det dyker inte upp i instÀllningar under "ljud ut".
Du mÄste ha Digi CoreAudio Manager igÄng för att ljudkortet ska fungera som CoreAudio-ljudkort och synas i listan. Ladda hem drivrutinerna/mjukvaran frÄn Avid.
Postat

Jag har testat att ha Coreaudio manager igÄng, dyker fortfarande inte upp i listan..

Det kÀnns som att det Àr nÄt barnsligt enkelt som jag missar, jag Àr ju nybliven Macpappa!

Postat
Du mÄste ha Digi CoreAudio Manager igÄng för att ljudkortet ska fungera som CoreAudio-ljudkort och synas i listan. Ladda hem drivrutinerna/mjukvaran frÄn Avid.

Är CoreAudio för Mac som Wavedriver Ă€r för XP?

Postat

Nu har jag löst det!

Ominstallerade Digi Coreaudio Manager nÄgra ggr och helt plötsligt funkar det!

Tack för all hjÀlp hörni:)

Postat

Ok, det funkar inte alls..

Jag fick Coreaudio Manager att funka, kunde spela upp ljud frĂ„n Spotify och sĂ„. Men dĂ„ funkade inte Pro Tools, felmeddelande: Pro Tools kan inte öppnas pĂ„ grund av ett problem! Åfan??

DÄ ominstallerade jag alltihop, och dÄ funkade Pro Tools men inte Coreaudio Manager igen. SÄ jag ominstallerade endast Coreaudio och nu funkar ingenting!!

Har ni sett Youtubeklippet med lilla killen som dör i CS och bankar sönder datorn och bara skriker av frustration? Jag om tjugo minuter!! Imorrn finns allt pÄ blocket..

Postat
Jag fick Coreaudio Manager att funka, kunde spela upp ljud frÄn Spotify och sÄ. Men dÄ funkade inte Pro Tools
Precis, du kan inte köra Spotify och ProTools samtidigt. ProTools krÀver 100% tillgÄng till ditt interface.

AnvĂ€nd ett annat ljudkort till allt annat utom PT LE? 😛😉😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.